Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-22, 10:09
Medlem
ENKEL FRÅGA
Om jag köper denna apparatkabel och klipper av ena sidan, kommer jag hitta två sladdar Blå och Brun som jag kan koppla in på min vägglampa och kontakten i vägguttaget. Eller blir det fel?

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...t-1-5-m-p67082
Citera
2017-11-22, 13:33
Medlem
Morgonkrööks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
ENKEL FRÅGAKommer jag hitta två sladdar Blå och Brun som jag kan koppla in på min vägglampa och kontakten i vägguttaget, eller blir det fel?

Om färgerna är just blå och brun kan man inte veta, men troligen är det så. Du lär i alla fall hitta två kablar. Dessa kan du koppla in i lampan och det kommer att fungera.

Men det är nog fel, då man troligen inte får göra så...
Citera
2017-11-22, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonkröök
Om färgerna är just blå och brun kan man inte veta, men troligen är det så. Du lär i alla fall hitta två kablar. Dessa kan du koppla in i lampan och det kommer att fungera.

Men det är nog fel, då man troligen inte får göra så...

Tack. Varför får man inte göra så? Jag vill ha en vinklad kontakt hihi
Citera
2017-11-22, 20:18
Medlem
Citat:
Tack. Varför får man inte göra så? Jag vill ha en vinklad kontakt hihi

Problemet är att du BARA har 2 ledare i kabeln och saknar skyddsjord, troligtvis så har din lampa krav på skyddsjord och ska då enligt reglerna kopplas in med skyddsjord.
Citera
2017-11-22, 20:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
ENKEL FRÅGA
Om jag köper denna apparatkabel och klipper av ena sidan, kommer jag hitta två sladdar Blå och Brun som jag kan koppla in på min vägglampa och kontakten i vägguttaget. Eller blir det fel?

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...t-1-5-m-p67082

Du måste berätta vad för lampa det är om du ska kunna få ett svar. Den måste vara dubbelisolerad, annars går det inte.

Alternativt att du har gammal installation, så att det är ojordat.
Citera
2017-11-23, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du måste berätta vad för lampa det är om du ska kunna få ett svar. Den måste vara dubbelisolerad, annars går det inte.

Alternativt att du har gammal installation, så att det är ojordat.

Det är denna lampan, den är helt ny och på insidan ser det "fint ut" det är två kablar så ojordat antar jag. Och jag vet inte vad dubbelisolerad är.

https://www.busterandpunch.com/light...ll-stone-brass
Citera
2017-11-23, 15:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är denna lampan, den är helt ny och på insidan ser det "fint ut" det är två kablar så ojordat antar jag. Och jag vet inte vad dubbelisolerad är.

https://www.busterandpunch.com/light...ll-stone-brass

Den där är med all sannolikhet inte dubbelisolerad och då väggfästet är av metall sitter det med lika stor sannolikhet en anslutning för skyddsjord där och då kan du inte använda kabeln du länkat till tidigare.
Citera
2017-11-23, 17:17
Medlem
Jag har köpt en bandspelare från usa.
Tyvärr vill den inte ha 230V i sig.
Nu undrar jag om någon möjligen har koll på vilka lösningar man kan ta till.

Kör det köra med en adapter. Eller måste det till en stor ful transformator, som dessutom surrar.

Specen på spelaren:
120Vac.
60 hz
0.03 amps
Vidare står fet..Part 68, Fcc rules på den.
Ser ocå en ring med bokstäverna UL i.

Kan jag klippa sladden o koppla på en adapter som typ är till nått man har hemma, rakapparat, trådlös dammsugare eller typ radioapparat?

Har tex en adapter med slapp som är med den smala två håliga till en ljusslinga.

Den har spec:

Input
100-240V ~/ ac
50-60 hz / 6.0 W
#
Output:
5.9V = / dc
600mA.

obs likamedtecknet är med det undre strecket ..streckan i tre små streck. Den övre linjen heldragen.

Vågar man klippa sladden och koppla in den med den här adaptern
Behöver inte bara växla ner. Behöver ju svenskt stickkontakt oxå.

Eller är jag helt fel ute nu.
Bandspelaren har i byggd transformator. Så det blir i så fall först adapter sen den inbyggda transformatorn innan strömmen så att söga driver bandspelaren.

Säkert ingen som fattar vad jag skriver. Men ger det ett försök.
Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av KGkoret 2017-11-23 kl. 17:29.
Citera
2017-11-23, 17:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret

Kör det köra med en adapter. Eller måste det till en stor ful transformator, som dessutom surrar.

Specen på spelaren:
120Vac.
60 hz
0.03 amps

Kan jag klippa sladden o koppla på en adapter som typ är till nått man har hemma, rakapparat, trådlös dammsugare eller typ radioapparat?

Har tex en adapter med slapp som är med den smala två håliga till en ljusslinga.

Den har spec:

Input
100-240V ~/ ac
50-60 hz / 6.0 W
#
Output:
5.9V = / dc
600mA.

obs likamedtecknet är med det undre strecket ..streckan i tre små streck. Den övre linjen heldragen.

Bandspelaren har i byggd transformator. Så det blir i så fall först adapter sen den inbyggda transformatorn innan strömmen så att söga driver bandspelaren.

Tacksam för all hjälp.
Det finns 230V->115V omvandlare att köpa, fnula på hemmabyggda lösningar tycker jag inte du ska göra för du saknar kunskapen, det kan bli en väldigt dyrköpt erfarenhet om något otrevligt händer.
Citera
2017-11-23, 18:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret

Specen på spelaren:
120Vac.
60 hz
0.03 amps

Den har spec:

Input
100-240V ~/ ac
50-60 hz / 6.0 W
#
Output:
5.9V = / dc
600mA.

Tacksam för all hjälp.

Du kan ju inte driva 120VAC med 5,9VDC.
Citera
2017-11-23, 22:37
Medlem
RivenFlushs avatar
Hej,

Jag har en toalett där jag har belysning över spegeln (fast installation). Ljuset är inte kanon och skulle vilja sätta en lampa i taket. Kan man dra en utanpåliggande kabel från samma "bakomliggande dosa" som lampan över spegeln är kopplad i? Hur skall jag isåfall fästa den på vägg (kakel) och i tak? Med klammers eller är det ok att lägga i typ en kabelkanal som man använder vid lampor som har stickpropp? (Gissar att det är klammers som gäller)

Hur klamrar man på kakel - i kakelfogen? (Är typ 20 cm kakel och sen gipstak) Förslag på klammers?

Tacksam för svar!
Citera
2017-11-24, 20:33
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RivenFlush
Hej,

Jag har en toalett där jag har belysning över spegeln (fast installation). Ljuset är inte kanon och skulle vilja sätta en lampa i taket. Kan man dra en utanpåliggande kabel från samma "bakomliggande dosa" som lampan över spegeln är kopplad i? Hur skall jag isåfall fästa den på vägg (kakel) och i tak? Med klammers eller är det ok att lägga i typ en kabelkanal som man använder vid lampor som har stickpropp? (Gissar att det är klammers som gäller)

Hur klamrar man på kakel - i kakelfogen? (Är typ 20 cm kakel och sen gipstak) Förslag på klammers?

Tacksam för svar!

Svårt att ge ett allmänt svar utan att veta hur det ser ut.

- Inte säkert alls att du har någon "bakomliggande dosa", det kan lika gärna vara ett rörutlopp.
- Beroende på hur armaturen som sitter där nu ser ut, så kan det vara mer eller mindre problem, eller omöjligt, att gå vidare med en utanpåliggande kabel till ytterligare en armatur.
- Klammer eller kabellist spelar mindre roll, du måste borra hur eller hur.
- Ja, det är bäst att borra fogen, men tänk på att göra det med coromantborr och med maskin utan slag tills du är igenom kakeltjockleken för att minimera risk för sprickor. Tänk också på tätskiktet.
- APK-klammer blir snyggt när en elektriker med händighet gör det. Gäller såväl vägg som tak.
- Går det inte att byta ljuskällorna i befintlig armatur för att få bätre ljus Tänk bara på värmeutvecklingen och vad armaturen klarar av och är specad för.
- Går det inte att dra från kopplingsdosan istället? Det kan bli mer estetiskt tilltalande.
- Det bästa kanske är att byta armaturen över handfatet mot en som ger bätre ljus i hela utrymmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in