Citat:
Ursprungligen postat av
RivenFlush
Hej,
Jag har en toalett där jag har belysning över spegeln (fast installation). Ljuset är inte kanon och skulle vilja sätta en lampa i taket. Kan man dra en utanpåliggande kabel från samma "bakomliggande dosa" som lampan över spegeln är kopplad i? Hur skall jag isåfall fästa den på vägg (kakel) och i tak? Med klammers eller är det ok att lägga i typ en kabelkanal som man använder vid lampor som har stickpropp? (Gissar att det är klammers som gäller)
Hur klamrar man på kakel - i kakelfogen? (Är typ 20 cm kakel och sen gipstak) Förslag på klammers?
Tacksam för svar!
Svårt att ge ett allmänt svar utan att veta hur det ser ut.
- Inte säkert alls att du har någon "bakomliggande dosa", det kan lika gärna vara ett rörutlopp.
- Beroende på hur armaturen som sitter där nu ser ut, så kan det vara mer eller mindre problem, eller omöjligt, att gå vidare med en utanpåliggande kabel till ytterligare en armatur.
- Klammer eller kabellist spelar mindre roll, du måste borra hur eller hur.
- Ja, det är bäst att borra fogen, men tänk på att göra det med coromantborr och med maskin utan slag tills du är igenom kakeltjockleken för att minimera risk för sprickor. Tänk också på tätskiktet.
- APK-klammer blir snyggt när en elektriker med händighet gör det. Gäller såväl vägg som tak.
- Går det inte att byta ljuskällorna i befintlig armatur för att få bätre ljus Tänk bara på värmeutvecklingen och vad armaturen klarar av och är specad för.
- Går det inte att dra från kopplingsdosan istället? Det kan bli mer estetiskt tilltalande.
- Det bästa kanske är att byta armaturen över handfatet mot en som ger bätre ljus i hela utrymmet.