Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-12, 16:00
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Ny fråga:
Jag ska sätta upp en liten frånluftsfläkt i mitt badrum. Biltemas kvalikativa motsvarighet till paxfläkt. Jag vet precis hur jag ska göra dragningen säker och snygg, dock har vi det här med laglighet också. Då dyker två frågor upp:

1) Jag ska givetvis mata fläkten någonstans ifrån. En dosa på andra sidan betongväggen sitter ganska bra till.
Är det enligt reglerna att borra in sig i baksidan av en dosa och trycka in en EKLK där? Dvs ansluta till dosa utan att använda de färdiga röranslutningarna.

2) Själva ingången i till själva fläkten är jäkligt smal och jag tvivlar på att jag kan klämma in 3 st 1,5 mm EK-trådar. Jag kan naturligtvis skarva på de sista centimetrarna (inom fläkthöljet) med skarvhylsor eller u-båtar till 0,75 mm tråd för att kunna komma in utan problem.
Hur löser en yrkesman detta?

Det är inga problem att borra dig igenom och ansluta fläkten till denne. Tänk på att du bör ha en arbetsbrytare till fläkten. Duger inte en kulo till fläkten? Annars går Rkk bra om du går ner en area och gör dragavlastare i arbetsbrytaren och fläkten
Citera
2008-10-12, 16:05
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ny fråga #2:
Jag håller också på och monterar en rörelsevakt (med inbyggt skymningsrelä) för att styra en utelampa. Plinten på vakten består bara av matning, nolla och tändtråd.
Går det

1)att trappkoppla ytterligare en likadan rörelsevakt på annan plats för att styra samma lampa, och hur skulle en sådan koppling se ut
?

2)att trappkoppla mot en vanlig strömbrytare för att vid behov tvångsköra lampan. Hur skulle en sådan koppling se ut?

Det går bra. Använd samma tänd tråd som utgående plint i båda skymningsreläerna. Det blir allså bakspänning i ett relä när det andra slår till.

Du tar samma fas (så det inte blir 400v i relät om ngon går förbi och det slår till) som matar skymnings reläerna och drar den ner till en brytare och tänd tråden drar du ihop med alla tändtrådar ifrån reläerna och tändtråden upp till armaturen.
På så sätt så skickar du matningen runt relät ut till armauren och får också bakspänning in i utgående plint på relät.
Citera
2008-10-12, 16:08
Medlem
ariers avatar
Citat:
Tack för svar! Nya frågor:

Är förläggningsdjup och markeringskraven samma om man istället lägger EKKJ?
Vad kostar EKKJ mellan tummen och rövhålet per meter? Alltså 3 G1,5 isåfall.

Jag tror mig ha sett vanliga VP-rör användas vid kabelförläggning på stenmurar och bergsknallar. Kan det stämma? Får man isåfall lägga EKLK i VP-rör utomhus så länge man inte gräver ner den?
Ang din 2 g 1.5 anser du det inte lite lite då motorvämaren förmodligen drar 750w och kupe värmaren säkert 1500w?

Jag skulle dragit 3g 2.5 och säkrat upp 16A.

Men det är jag det...
Citera
2008-10-12, 18:33
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Det är inga problem att borra dig igenom och ansluta fläkten till denne. Tänk på att du bör ha en arbetsbrytare till fläkten. Duger inte en kulo till fläkten? Annars går Rkk bra om du går ner en area och gör dragavlastare i arbetsbrytaren och fläkten
Ok, tackar! Jag använder EKLK eftersom jag är i en källare och jobbar, och där är väl inte kulo tillämpligt/lagligt har jag för mig.
Citat:
Det går bra. Använd samma tänd tråd som utgående plint i båda skymningsreläerna. Det blir allså bakspänning i ett relä när det andra slår till.

Du tar samma fas (så det inte blir 400v i relät om ngon går förbi och det slår till) som matar skymnings reläerna och drar den ner till en brytare och tänd tråden drar du ihop med alla tändtrådar ifrån reläerna och tändtråden upp till armaturen.
På så sätt så skickar du matningen runt relät ut till armauren och får också bakspänning in i utgående plint på relät.
Så här?

http://img129.imageshack.us/my.php?i...malampauj3.png

Går det att genomföra genom att bryta nollan med det ena relät istället?

Citat:
Jag skulle dragit 3g 2.5 och säkrat upp 16A.

Men det är jag det...

Skulle jag också gjort om det inte drog med sig att knacka ny kabel genom hela källaren.
Dessutom använder jag inte kupévärmare så jag tänkte att det räcker nog ändå.

Tack för bra svar!
Citera
2008-10-12, 22:01
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ok, tackar! Jag använder EKLK eftersom jag är i en källare och jobbar, och där är väl inte kulo tillämpligt/lagligt har jag för mig.
Ekrk är bara tillåtet i torra inomhusmiljöer och vet inte hur slaffsig din källare så det du säger är rätt. De källare jag jobbat i anser jag mig vara torra inhomhus miljöer. Är mer konstigt att din fläkt inte kan ta 1.5kv kabel.

Annars så ser jag ingen annan lösning än att ta toppklämmor i skalet den sista cm. Allt om du vill vara seriös ta gummikabel ifrån abetsbrytaren.

Citat:
Så här?

http://img129.imageshack.us/my.php?i...malampauj3.png

Går det att genomföra genom att bryta nollan med det ena relät istället?

Exakt. Kunde inte rita det bättre själv.

Eftersom det är ett relä som slår till så behövs det ju en mekanism som tänderlampan i slutet läge så kommer relät att gå tillbaka till öppet läge när du bryter nollan. Dvs stänger av Rörelsevakten, så tyvärr.
Hur tänkte du annars med nollan?

Citat:

Skulle jag också gjort om det inte drog med sig att knacka ny kabel genom hela källaren.
Dessutom använder jag inte kupévärmare så jag tänkte att det räcker nog ändå.

Tack för bra svar!

Hehe...Jo det är ju klart. Man tager ju vad man haver....
Citera
2008-10-12, 22:39
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier

Exakt. Kunde inte rita det bättre själv.

Eftersom det är ett relä som slår till så behövs det ju en mekanism som tänderlampan i slutet läge så kommer relät att gå tillbaka till öppet läge när du bryter nollan. Dvs stänger av Rörelsevakten, så tyvärr.
Hur tänkte du annars med nollan?

Vet inte riktigt hur jag tänkte... men du lär ju veta bättre.
Säkert att det inte innebär någon fara med brunna relän och sånt om man spänningssätter dem från "fel" håll?
Den här lösningen verkar liksom enklare än vad jag trodde!

För att förtydliga lite då:
Den där berömda motorvärmarstolpen som jag undrade om förut drog jag fram en 4G1,5 till eftersom jag hade slut på 3G1,5.

Då kom jag på den eminenta idén att styra lampan i min garageinfart med en kombinerad rörelsevakt/skymningsrelä (ca 100 spänn på Biltema ).

Jag satte då upp relät på samma stolpe som motorvärmaruttaget eftersom man passerar den när man ska ner i garaget, samt att jag hade en tråd över att göra ngt kul med då jag ju grävde ner en 4G1,5.

Relät är nu inkopplat på samma matning som motorvärmaruttaget, och med den överblivna tråden från 4G1,5 som tändtråd tillbaka till dosan jag knyckt matning ifrån, och ska därifrån dras vidare till lampan.

Jag skiter nog i att koppla på något mer relä, men det är perfekt att jag kan tvångsstyra lampan, eftersom jag vill kunna tända samma lampa när jag kommer inifrån garaget och ut, vilket jag isåfall borde kunna göra genom befintlig strömbrytare enligt schemat.

En sista fråga: kan jag trappkoppla två strömbrytare tillsammans med relä? Är det bara att trappkoppla mot lampa enligt valfri variant och ansluta tändtråd från relä direkt på lampan som på förra schemat?
Denna undran för att jag isåfall slipper flytta befintlig strömbrytare utan då kan sätta upp en till. Enklare så.

Tusen tack för hjälpen som sagt, arier!
Citera
2008-10-13, 17:56
Medlem
Plus avatar
Citat:
[...]
En sista fråga: kan jag trappkoppla två strömbrytare tillsammans med relä? Är det bara att trappkoppla mot lampa enligt valfri variant och ansluta tändtråd från relä direkt på lampan som på förra schemat?
Denna undran för att jag isåfall slipper flytta befintlig strömbrytare utan då kan sätta upp en till. Enklare så.

Tusen tack för hjälpen som sagt, arier!

Tänkte bara visa dig en snabbt uppritad trappkoppling då det inte verkar som om du har vidare bra koll på vad det är och vad det innebär.

Så här ser det ut: http://web.telia.com/~u79302336/fb/trapp.jpg

De två "lådorna" symboliserar strömbrytarna och "ringarna" inuti visar polerna.
Du bryter ALLTID på fasen då det är den som levererar ström till lampan. Om du alltid har fas fram, kommer där alltid finnas 230V, men om du bryter fasen kommer det bara finnas 230V när brytaren/brytarna är tillkopplade.

Edit: Misstolkade nog din fråga en aning, ber om ursäkt om så är fallet.
Senast redigerad av Plu 2008-10-13 kl. 18:03.
Citera
2008-10-13, 19:11
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Tänkte bara visa dig en snabbt uppritad trappkoppling då det inte verkar som om du har vidare bra koll på vad det är och vad det innebär.

Så här ser det ut: http://web.telia.com/~u79302336/fb/trapp.jpg

De två "lådorna" symboliserar strömbrytarna och "ringarna" inuti visar polerna.
Du bryter ALLTID på fasen då det är den som levererar ström till lampan. Om du alltid har fas fram, kommer där alltid finnas 230V, men om du bryter fasen kommer det bara finnas 230V när brytaren/brytarna är tillkopplade.

Edit: Misstolkade nog din fråga en aning, ber om ursäkt om så är fallet.
Tack för en pedagogisk förklaring! Jo, en trappis vet jag hur den ser ut, frågan är om den funkar tillsammans med mitt relä.
Jag gjorde en liten sammanslagning av din och min skiss.
Alltså, hur ser detta ut?
(jag vet inte hur man ritar ut ett skymningsrelä i schema, hoppas det framgår hur jag menar).

http://img258.imageshack.us/my.php?i...schema2si8.png

Funktionen jag nu är ute efter är alltså : 2 trappkopplade brytare som tvångsstyr lampan, samt ett skymnrelä/rörelsevakt som tänder lampan oberoende av hur strömbrytarna står.
Citera
2008-10-13, 19:46
Medlem
ariers avatar
Citat:
Tack för en pedagogisk förklaring! Jo, en trappis vet jag hur den ser ut, frågan är om den funkar tillsammans med mitt relä.
(jag vet inte hur man ritar ut ett skymningsrelä i schema, hoppas det framgår hur jag menar).

Funktionen jag nu är ute efter är alltså : 2 trappkopplade brytare som tvångsstyr lampan, samt ett skymnrelä/rörelsevakt som tänder lampan oberoende av hur strömbrytarna står.

Sådär ja. Det var sådär jag testade idag på jobbet och det fungerade. Använde mig utav ett steintel relä och gjorde en trapp på det.

Drog mig lite för att posta det här för orkade inte skriva ner det rad för rad eller göra en skiss. Sorry. Men du gjorde det ju så fint hur som.

Så det där kommer att fungera perfekt.

Lycka till...
Citera
2008-10-13, 20:10
Medlem
Plus avatar
Citat:

Precis som arier ovan tycker jag också det ser bra ut.
Citera
2008-10-14, 21:17
Medlem
Wie bitte?s avatar
Plu och arier - tusen tack för jättefin hjälp!
Eller rättare sagt kanske jag ska tacka först när jag sett att det funkar.

En helt annan fråga: jag ska ersätta en strömbrytare i källaren med ett vägguttag (i strömbrytarhöjd då, naturligtvis, tänkte utnyttja den tomma dosan som blir).
Är det bara att smocka dit ett vanligt eller är det såna IP-uttag med lock som gäller i källare? Vad säger reglerna?

Inget fukt-utrymme här utan bara ren källare om ni förstår.
Citera
2008-10-14, 21:26
Medlem
ariers avatar
Citat:
Plu och arier - tusen tack för jättefin hjälp!
Eller rättare sagt kanske jag ska tacka först när jag sett att det funkar.

En helt annan fråga: jag ska ersätta en strömbrytare i källaren med ett vägguttag (i strömbrytarhöjd då, naturligtvis, tänkte utnyttja den tomma dosan som blir).
Är det bara att smocka dit ett vanligt eller är det såna IP-uttag med lock som gäller i källare? Vad säger reglerna?

Inget fukt-utrymme här utan bara ren källare om ni förstår.

Nejdå. Ett vanligt ip21 uttag utan lock är helt ok.

detta är som gäller för IP21 : "Fuktiga rum. Ex. badrum, resaurangkök etc.
Anläggningar i det fria, under tak, garage, fuktiga rum. Ej bensintappning."

Ip 20 om du anser att din källare är "Torra, icke brand- eller explosionsfarliga rum.
Garage, torra rum. Ej bensintappning."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in