Citat:
Ursprungligen postat av arier
Exakt. Kunde inte rita det bättre själv.
Eftersom det är ett relä som slår till så behövs det ju en mekanism som tänderlampan i slutet läge så kommer relät att gå tillbaka till öppet läge när du bryter nollan. Dvs stänger av Rörelsevakten, så tyvärr.
Hur tänkte du annars med nollan?
Vet inte riktigt hur jag tänkte... men du lär ju veta bättre.
Säkert att det inte innebär någon fara med brunna relän och sånt om man spänningssätter dem från "fel" håll?
Den här lösningen verkar liksom enklare än vad jag trodde!
För att förtydliga lite då:
Den där berömda motorvärmarstolpen som jag undrade om förut drog jag fram en 4G1,5 till eftersom jag hade slut på 3G1,5.
Då kom jag på den eminenta idén att styra lampan i min garageinfart med en kombinerad rörelsevakt/skymningsrelä (ca 100 spänn på Biltema
).
Jag satte då upp relät på samma stolpe som motorvärmaruttaget eftersom man passerar den när man ska ner i garaget, samt att jag hade en tråd över att göra ngt kul med då jag ju grävde ner en 4G1,5.
Relät är nu inkopplat på samma matning som motorvärmaruttaget, och med den överblivna tråden från 4G1,5 som tändtråd tillbaka till dosan jag knyckt matning ifrån, och ska därifrån dras vidare till lampan.
Jag skiter nog i att koppla på något mer relä, men det är perfekt att jag kan tvångsstyra lampan, eftersom jag vill kunna tända samma lampa när jag kommer inifrån garaget och ut, vilket jag isåfall borde kunna göra genom befintlig strömbrytare enligt schemat.
En sista fråga: kan jag trappkoppla två strömbrytare tillsammans med relä? Är det bara att trappkoppla mot lampa enligt valfri variant och ansluta tändtråd från relä direkt på lampan som på förra schemat?
Denna undran för att jag isåfall slipper flytta befintlig strömbrytare utan då kan sätta upp en till. Enklare så.
Tusen tack för hjälpen som sagt, arier!