Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-07, 18:43
Medlem
Nyss flyttat in i nyköpt hus.
Monterade upp 2 lampor i vardagsrummet.

Lampa 1: har 8st ljuskällor och strömbrytaren på väggen är av en dimmersort.
Sätter jag på lampan så blinkar den bara till och dör direkt.
Testade skruva bort alla ljuskällor utom 1, då lyser den. Den börjar ”dö” vid 3st ljuskällor.

Lampan fungerar i ett uttag på en annan våning men där är det en enkel på/av strömbrytare, inte dimmer.

Lampa 2: sitter i närheten av lampa 1.
Händer samma sak med den, när jag sätter på så blixtrar det till men den behåller inte ljuset.
I denna är det bara 1 ljuskälla.
Också dimmerfunktion.

Nu till min fråga, är det pga dimmern som det hela strular eftersom det fungerar på ett annat ställe i huset eller är det för att jag har en för klen säkring i just vardagsrummet?
Citera
2020-04-07, 19:04
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Nyss flyttat in i nyköpt hus.
Monterade upp 2 lampor i vardagsrummet.

Lampa 1: har 8st ljuskällor och strömbrytaren på väggen är av en dimmersort.
Sätter jag på lampan så blinkar den bara till och dör direkt.
Testade skruva bort alla ljuskällor utom 1, då lyser den. Den börjar ”dö” vid 3st ljuskällor.

Lampan fungerar i ett uttag på en annan våning men där är det en enkel på/av strömbrytare, inte dimmer.

Lampa 2: sitter i närheten av lampa 1.
Händer samma sak med den, när jag sätter på så blixtrar det till men den behåller inte ljuset.
I denna är det bara 1 ljuskälla.
Också dimmerfunktion.

Nu till min fråga, är det pga dimmern som det hela strular eftersom det fungerar på ett annat ställe i huset eller är det för att jag har en för klen säkring i just vardagsrummet?

Vad är det för ljuskällor? Glöd/halogen, LED, CFL? Är de dimbara?
Vad är det för dimmer? Klarar den bara induktiva laster, eller är den ok med elektroniska transformatorer?
Citera
2020-04-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Vad är det för ljuskällor? Glöd/halogen, LED, CFL? Är de dimbara?
Vad är det för dimmer? Klarar den bara induktiva laster, eller är den ok med elektroniska transformatorer?

Ljuskällorna är LED, ej dimbara.
Dimmer vågar jag inte svara på då jag tyvärr inte vet eller kan.
Vet bara att lampan fungerade på ovanvåningen och där är strömbrytaren en vanlig på/av knapp till skillnad mot vardagsrummet där strömbrytaren är en dimmer.

Sorry att jag inte kan ge mer svar än så :/
Citera
2020-04-07, 19:15
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:

Kan vara för att jag är trött som jag inte förstår, men du försöker alltså driva icke dimbara LED med en dimmer? Resultatet av den kombinationen brukar variera.
Byt ljuskällor till att börja med, sen får du väl se om du behöver dra hem en elektriker för att byta dimmern också.
Citera
2020-04-07, 20:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Och du ser inte problemet själv?
Citera
2020-04-10, 11:33
Moderator
Tystnads avatar

Problemet är ju dimrarna.

Mitt förslag: Byt ut dimrarna mot vanliga på/av strömställare, sedan investerar du i smarta LED lampor som kan styras direkt via en app och wifi nätverket i ditt hem.
Finns flera olika fabrikat, själv kör jag med IKEA Home smart.

Fördelen är att du kommer ifrån detta med väggfasta dimrar .

Med smart hembelysning kan du dimrar, tidstyra, ändra färg osv på all belysning.

Att man kan tidstyra olika lampor är ju helt underbart! , ställt det så flera lampor tänds svagt när man skall upp och sedan ökar dom själv styrkan, samt släcker efter man gått till jobbet.

Kolla på Ikea dom har en provavdelning uppbyggd så man ser det i verkligheten.
Citera
2020-04-15, 18:22
Medlem
fidelios avatar
Kan man sätta en förhöjningsram med blindlock ovanpå en kopplingadosa?

Kopplingsdosan är av gammal typ så inga skruvar att fästa i men kan fästa i gipset runtom.

Tänkte sätta en dosdimmer i när jag ändå är i farten som inte får plats bakom tryckknapp.

Kommer det se ut som en hemmapulare varit i farten? Något annat, mer korrekt sätt isf?
Citera
2020-04-15, 19:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Kan man sätta en förhöjningsram med blindlock ovanpå en kopplingadosa?

Kopplingsdosan är av gammal typ så inga skruvar att fästa i men kan fästa i gipset runtom.

Tänkte sätta en dosdimmer i när jag ändå är i farten som inte får plats bakom tryckknapp.

Kommer det se ut som en hemmapulare varit i farten? Något annat, mer korrekt sätt isf?

Varför förhöjningsram? Enbart för att kunna skruva i botten?

Använd dosclips för dosor utan fästring så kan du sätta ett vanligt blindlock utan förhöjningsram.

https://www.elbutik.se/product.html/...tegory_id=1964
Citera
2020-04-15, 20:39
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför förhöjningsram? Enbart för att kunna skruva i botten?

Använd dosclips för dosor utan fästring så kan du sätta ett vanligt blindlock utan förhöjningsram.

https://www.elbutik.se/product.html/...tegory_id=1964

Elaren som dragit elen har gjort så mycket kopplingar i dosan att det inte går på ett lock, åtminstone inte så det livar med väggen. Tror inte det går om jag byter alla wago toppklämmor till sådan liten med arm heller. Kopplingsdosan är både grundare och något mindre i diameter än dagens dito.

Behöver mer utrymme och då skulle jag nog få plats med en dosdimmer också.
Citera
2020-04-16, 05:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Elaren som dragit elen har gjort så mycket kopplingar i dosan att det inte går på ett lock, åtminstone inte så det livar med väggen. Tror inte det går om jag byter alla wago toppklämmor till sådan liten med arm heller. Kopplingsdosan är både grundare och något mindre i diameter än dagens dito.

Behöver mer utrymme och då skulle jag nog få plats med en dosdimmer också.

Beror ju på hur det ser ut i övrigt om det kommer att se taskigt ut. Blindlock på ensam förhöjningsram låter inget vidare.

Vad sitter dosan på för höjd?

Kanske sätta ett vägguttag/lamputtag i ramen eller tryckknapp till dosdimmern?
Citera
2020-04-16, 08:27
Medlem
Hej! Skulle behöva ett vägguttag till i ett rum som bara har infällda vägguttag.
Hittar ingen annan koblingspunkt så tänkte förlänga från existerande.
Men då blir jag tvungen att byta med ett utanpåliggande uttag för att kunna dra ut en kabel.
Finns det något annat sätt att skarva från ett infällt uttag?
Senast redigerad av Headsoft 2020-04-16 kl. 08:31.
Citera
2020-04-16, 09:26
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Beror ju på hur det ser ut i övrigt om det kommer att se taskigt ut. Blindlock på ensam förhöjningsram låter inget vidare.

Vad sitter dosan på för höjd?

Kanske sätta ett vägguttag/lamputtag i ramen eller tryckknapp till dosdimmern?

Kopplingsdosan sitter någon dm under tak som kopplingsdosor brukar göra.
Utseende kommer se likadant ut som övrigt från exxact-serien. https://www.elbutik.se/product.html/...-snappfastsatt

Kommer se mer estetiskt tilltalande ut att sätta förhöjningsramen på kopplingsdosan än över tryckknappen till belysningen skulle jag nog säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in