Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-07, 12:06
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Nu är det så att på 1 står det följande "1. Normaldr. vv-bered. ink. nattetid"

På 0 "0. Varmv.beted. frånkoppl.

På 2 står det "2. Extra drift".

Nu tror jag att den alltid stått på 2.an och den gör det nu med men logiken säger att den borde stå på 1an.

Vet någon kunnig eller professionell vad dessa betyder och var den egentligen ska stå?

Vill gärna inte bara gissa.

Nu har inget proffs svarat på flera dagar så nu tänker jag gissa. Har varmvattenberedaren flera effektlägen? 2:an skulle möjligtvis kunna vara ett högeffektsläge, även om det naturliga vore att omkopplingen satt på VV-beredaren så är det åtminstone inte tekniskt omöjligt att det vara så.
Citera
2023-07-07, 12:10
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nu har inget proffs svarat på flera dagar så nu tänker jag gissa. Har varmvattenberedaren flera effektlägen? 2:an skulle möjligtvis kunna vara ett högeffektsläge, även om det naturliga vore att omkopplingen satt på VV-beredaren så är det åtminstone inte tekniskt omöjligt att det vara så.

Tack för svaret

Jag tror inte att vvattenberedaren har olika effekter. Då switchen kontrollerar hela husets el så tvekar jag att den har med beredaren att göra faktiskt... mer än att beredaren självfallet påverkas.
Citera
2023-07-07, 12:20
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Tack för svaret

Jag tror inte att vvattenberedaren har olika effekter. Då switchen kontrollerar hela husets el så tvekar jag att den har med beredaren att göra faktiskt... mer än att beredaren självfallet påverkas.

Den råkar inte ha inbyggd klocka eller någon ingång för styrsignal? Långt innan vi kunde få timpriser på elen så fanns det, i alla fall i vissa områden, möjlighet till dag- och nattaxa.
Citera
2023-07-07, 13:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för svaret

Låter som att det är effektvakter som kopplas från eller till. Fullt blås på natten när bostaden knappt förbrukar någon hushållsel.

Allt för att hålla storleken på huvudsäkringarna nere.
Citera
2023-07-07, 13:19
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Den råkar inte ha inbyggd klocka eller någon ingång för styrsignal? Långt innan vi kunde få timpriser på elen så fanns det, i alla fall i vissa områden, möjlighet till dag- och nattaxa.

Nej, det är som sagt en manuell switch till ett elskåp från 70talet... jag blir mer och mer frestad att sätta den på 1an
Citera
2023-07-07, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Låter som att det är effektvakter som kopplas från eller till. Fullt blås på natten när bostaden knappt förbrukar någon hushållsel.

Allt för att hålla storleken på huvudsäkringarna nere.

Det är dock en manuell switch, inget automatiskt. Eller menar du att man ska sätta 1an normalt och 2an på natten?
Citera
2023-07-07, 13:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är dock en manuell switch, inget automatiskt. Eller menar du att man ska sätta 1an normalt och 2an på natten?

Ja, jag förstår att det är en manuell omkopplare, men den i sin tur styr i så fall en kontaktor.

Har det fungerat över tid på 2:an så är det bäst att den står där för då har du allrid varmvatten.

Hur som helst ska du inte hålla på att ändra varje dag.

Vad har du för uppvärmningssystem?
Citera
2023-07-07, 13:54
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, jag förstår att det är en manuell omkopplare, men den i sin tur styr i så fall en kontaktor.

Har det fungerat över tid på 2:an så är det bäst att den står där för då har du allrid varmvatten.

Hur som helst ska du inte hålla på att ändra varje dag.

Vad har du för uppvärmningssystem?

Har direktverkande el samt värmepump.
Citera
2023-07-07, 18:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har direktverkande el samt värmepump.

Misstänkte det. Det är just när man har direktverkande el som det är vanligt med effektvakter.
Citera
2023-07-07, 22:15
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Hej, i dagens skyfall tror jag att jordfelsbrytaren gick. Efter ett par försök så kunde jag starta strömmen och uppmärksammade att det finns en switch på elcentralen(som är byggd typ 74).

Switchen har en 1 till vänster, 0 uppåt och 2 till höger. Switchen satt vriden åt 2. Satte jag switchen på 0 så hände inget när jag startade strömmen.

Nu är det så att på 1 står det följande "1. Normaldr. vv-bered. ink. nattetid"

På 0 "0. Varmv.beted. frånkoppl.

På 2 står det "2. Extra drift".

Nu tror jag att den alltid stått på 2.an och den gör det nu med men logiken säger att den borde stå på 1an.

På dosan finns även en liten cirkel med ett lodrätt streck igenom som sticker ut över och under cirkeln, med ett litet vågrätt streck i varje ände.

Vet någon kunnig eller professionell vad dessa betyder och var den egentligen ska stå?

Vill gärna inte bara gissa.

Jag är ganska säker på att det är en gammal tariffstyrning, i läge 1 går vvb:n enbart vid lågtariff på natten, i läge 2 får vvb:n gå när som helst.
Citera
2023-07-07, 22:40
Citat:
Ursprungligen postat av WeAreMotorhead
Jag är ganska säker på att det är en gammal tariffstyrning, i läge 1 går vvb:n enbart vid lågtariff på natten, i läge 2 får vvb:n gå när som helst.

Låter väldigt logiskt...

Så hur ska den vara? Håller sig vattnet varmt?
Citera
2023-07-08, 06:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Låter väldigt logiskt...

Så hur ska den vara? Håller sig vattnet varmt?

Om det handlar om tariffstyrning så borde det finnas ett tidur i centralen som drar nattetid (om det nu inte är demonterat vid något tillfälle p.g.a. platsbrist och att tarifferna upphört).

Finns tiduret kvar, omkopplaren står på 1:an och du gör av med en massa varmvatten på morgonen så kommer du inte ha något varmvatten resten av dagen. Står omkopplaren på 2:an har du alltid varmvatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in