Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Titta på den här filmen -
https://www.youtube.com/watch?v=uFN15lkAO60 - och se med egna ögon hur fantastiskt och elegant tjurfäktning kan vara.
Nu finns det ingen motsvarighet till Manolete i dag, men tjurfäktning är fortfarande ett fantastiskt skådespel. Om dte råder det ingalunda någon tvekan.
Tjurfäktningens vara eller icke vara har väl varit uppe inom EU? Konstigt att spektaklet inte har förbjudits. Vad kan orsaken ha varit? Gurkor och snus är tydligen viktigare än levande varelser.
Hursomhelst läste jag nyligen en förträfflig bok om tjurfäktning som förklarade massor för mig. Den beskrev den populäre ”El Cordobes” uppväxt och hans liv som matador. Bokens inledande kapitel är magnifik! Den beskriver också hur tjurarna fungerar, hur de mäter sin motståndare, hur den hittar sitt område i manegen och hur matadoren måste kunna ”läsa tjur” för att lyckas göra ett bra jobb. Massor av insiderinformation som jag blev impad av och faktiskt fick mig att förstå en del av tjusningen med djurplågeriet.
Hursomhelst tror jag att tjurens adrenalinpåslag kan hjälpa den att stå ut under den tid den utsätts för sina plågoandar. Värre då för de stackars kossor som stod och vrålade i transporterna medan ett naivt gäng djurrättsaktivister blockerade portarna till slakteriet under bortåt en timmes tid. Aktivisterna direktsände hela aktionen, ingen tycktes fatta hur korna led - det var stekhett både utanför och inne i transporterna och jag är osäker på om alla korna överlevde tills transporterna kunde börja köra igen. Djurrättsaktivisterna, med vattenflaskor och klädda i shorts och linnen i hettan, satt och tyckte sååå synd om korna som skulle dö men redan var halvdöda, ”stackars lilla kossa, jag försöker ju hjälpa dig!”. Snyft.
Naturligtvis är boken utlånad så jag lär aldrig få se den igen. Inte minns jag författare (en svensk?) eller titel heller men det vet säkert du.