Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-13, 14:19
Medlem
Heller78

Du br frska ta till dig vetenskapliga elementa. Dr Zlatan har jag gett upp om. Svida han inte presterar bevis fr hans pstende!

Men frst ett litet test p din kompetens. r nedastende resonemang korrekt? Tnk grna ordentligt!

"Postad av: ABRAXAS, 13:25, 13 oktober 2010
Mats, du saknar akademisk kompetens

http://roberthahn2010.wordpress.com/...kliniken-igen/

och dessutom uppenbart vetenskapsteoretisk frankring nr du enkelt avfrdar de ca 500 pubmed listade vetenskapliga artiklar om homeopati (positiva som negativa) de senaste 5 ren vilka sammantaget sannolikt motsvarar mer r 500 rs forskningsarbete..

Men kanske kan du nd hnga med p fljande resonemang:

Din hypotes (och den lilla ovetenskapliga freningen Vetenskap och folkbildning (VoF), som du tillhr) r att homeopati inte har ngon som helst specifik effekt. Av detta fljer i teorin att ett enda positivt homeopati-frsk falsifierar din hypotes. Eftersom det finns forskning som visar att homeopatiska preparat har specifik effekt p cellinjer (exempelvis: Int J Oncol. 2010 Feb;36(2):395-403. Cytotoxic effects of ultra-diluted remedies on breast cancer cells) s r din hypotes falsifierad. Om du inte godtar detta, kan din enda frklaring vara forskningsfusk eller metodologiska tillkortakommanden (knappast troligt fr den placebo kontrollerade cell linjeforskningen) annars fr du lov att acceptera att homeopatiska preprat kan ha effekt. Ngot som frbryllar mnga av oss i forskarvrlden. Allts av detta fljer tminstone att vi idag inte klart kan avfrda homeopatin (som du allts alltid okunnigt gr a priori). En frutsttning fr att kunna resonera vidare med dig kring meta analyser r att du frstr detta basala resonemang. Jag upprepar grna det som DM tidigare redigerat bort; r du seris kring din ambition att utvrdera medicinska teknologier eller terapier, vare sig de r konventionella eller alternativa, forskarutbilda dig, s kanske du efter ett decenium kan meritera dig som SBU utvrderare. Eller kanske kksbordsretoriken rcker fr dig, men borde den inte stanna dr d, eller r det som du sysslar med en form av underhllning fr oss DM lsare? Om det r meningen att den skall inspirera till kritiskt tnkande, borde du vara mycket mindre preskriptiv och inbjudande i ditt bloggande, annars riskerar du att det bara r VoFare och deras motstndare som orkar flja med.

Vi fr se om moderatorn lter detta inlgg ligga kvar, vilket r fair eftersom du anvnder denna typ av niv och retorik i ditt eget bloggande dr du hnger ut namngivna individer, organisationer, behandlingar p just detta stt." Saxat frn Dagens medicin.

Som sagt ha inte fr brttom.

petterberg
Citera
2010-10-13, 16:21
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterberg
Heller78

Du br frska ta till dig vetenskapliga elementa. Dr Zlatan har jag gett upp om. Svida han inte presterar bevis fr hans pstende!

Men frst ett litet test p din kompetens. r nedastende resonemang korrekt? Tnk grna ordentligt!

och dessutom uppenbart vetenskapsteoretisk frankring nr du enkelt avfrdar de ca 500 pubmed listade vetenskapliga artiklar om homeopati (positiva som negativa) de senaste 5 ren vilka sammantaget sannolikt motsvarar mer r 500 rs forskningsarbete..
...

Eftersom det finns forskning som visar att homeopatiska preparat har specifik effekt p cellinjer (exempelvis: Int J Oncol. 2010 Feb;36(2):395-403. Cytotoxic effects of ultra-diluted remedies on breast cancer cells) s r din hypotes falsifierad.
...
Saxat frn Dagens medicin.

petterberg
Frst och frmst, detta r en trd som avhandlar kiropraktik. Jag ser inte hur homeopati skulle strka din sak Petterberg. Men det r en artikel som avhandlar homeopati och de r alltid underhllande s jag kan spela med, s lnge inte en moderator tycker att diskussionen gr alldeles fr OT.

Det sagt mste jag frga dig: r du beredd att ta en vetenskaplig fight igen? Om du vill s kan vi diskutera "Cytotoxic effects of ultra-diluted remedies on breast cancer cells". Du vill utvrdera min kompetens inom omrdet och jag stller grna upp. Men d ska du frst frklara vad studien visar, vilka slutsatser man kan dra och om det finns ngra svagheter med den. Du drog in studien, du mste visa att du frstr den. Man tar inte upp saker man inte frstr. Kan du inte argumentera fr den kan du inte begra att jag ska svara.

Kom igen. Jag vntar ivrigt.
Citera
2011-01-15, 15:15
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterberg
Heller78
....

petterberg
Nu har det gtt ver tre mnader sen jag bad Petterberg inkomma med svar kring en studie han slngde in i debatten. Den tid Petterberg* har ftt fr att svara mste anses vara ytterst geners och jag tolkar Petterbergs massiva tystnad som ett medgivande att han inte har den minsta aning om vad fr studie han slngde in i debatten. Rtt typiskt kiropraktorbeteende att hnvisa till forskning utan att frst den. Man litar blint p en hemsida som bekrftar ens sikter och dr slutar faktagranskningen.

Eftersom att inget svar kommer kan jag kanske ge ngra kommentarer p studien. Den kan fr vrigt hittas hr som pdf-dokument. Jag kan nja mig med det som slog nr jag skummade igenom rapporten, nmligen bristen p statistik, Ser nn ett enda p-vrde eller konfidensintervall ngonstans i studien (eller ens ett minsta tecken p kvantifiering)? Det gr inte jag. Det saknas allts statistiska berkningar och nd sger frfattarna att de har hittat signifikanta skillnader. Dom vet inte vad som r signifikant, fr dom har inte rknat ut det. Hall?! Tidningen som publicerat skiten kallar sig International Journal of Oncology. Jag knde inte till den innan men deras peer-review process mste vara rtt undermlig om de missar en s uppenbar sak som brist p statistik.

Tv forskare (en preklinisk forskare och en brstcancerforskare) som anvnder de aktuella cellinjerna har frvrigt kommenterat och slitit snder rapporten det grvsta: Maggie och ORAC's blog.

Hoppas att jag inte hade fr brttom nu...
* Tittar man p Petterbergs profil ser man att hans senaste aktivitet var 2010-12-14 10:43 (kontrollerad 15/1/2011, 15:00) s frnvaro handlar det knappast om.
Citera
2011-02-09, 13:47
Medlem
S hr blir bttre!?:

[http://www.dynamicchiropractic.com/m...php?id=55150/]
Citera
2011-02-10, 11:08
Medlem
Det vetenskapsteoretiska i inlgget som Heller bemter mste vl vara denna del:

Men kanske kan du nd hnga med p fljande resonemang:

Din hypotes (och den lilla ovetenskapliga freningen Vetenskap och folkbildning (VoF), som du tillhr) r att homeopati inte har ngon som helst specifik effekt. Av detta fljer i teorin att ett enda positivt homeopati-frsk falsifierar din hypotes."

S Hellers antagande att diskussionen skall g ver till att diskutera homeopatins effekt p brstcancer, r vl ett minst sagt djrvt antagande, och Heller verkar inte ute efter att fra en seris diskussion. S jag tackar fr mig i denna diskussion med uppmaningen till lsarna att ta del av ovanstende lnk!
Citera
2011-02-17, 12:51
Medlem
Hr finns hela ovannmnda studien tergiven :

http://www.worksafebc.com/contact_us...003_04_007.pdf
Citera
2011-02-18, 17:37
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSchewen
S Hellers antagande att diskussionen skall g ver till att diskutera homeopatins effekt p brstcancer, r vl ett minst sagt djrvt antagande, och Heller verkar inte ute efter att fra en seris diskussion. S jag tackar fr mig i denna diskussion med uppmaningen till lsarna att ta del av ovanstende lnk!
Bra att Petterberg fr folk som svarar t honom men jag tror att du har missat pongen. Petterberg ville utfrda nn sorts varning genom att lnka till vad han trodde var en vetenskaplig debatt. Jag svarade p hans kommentar med att visa att han hade fel. Dessutom br det tillggas att jag faktiskt skrev till Petterberg att det var off-topic. Kan vi slppa det nu eller vill du ter frska lgga skulden p mig fr att Petterberg slngde in homeopati i debatten?

Citat:
Hr r en efterfrgad lnk:

[http://www.dynamicchiropractic.com/m....php?id=55150]
Ah, s nu fr vi allts en lnk som bevisar att kiropraktik r bra. Dristar man sig till att frga om CalleSchewen sjlv har lst studien och kan motivera att denna studie ska inkkluderas i frgan?

Det spelar kanske mindre roll. Studien jmfr "clinical guidelines" med "vanlig vrd". Vem som helst kan lsa studien s jag behver inte sammanfatta den allt fr utfrligt, ngot som EGENTLIGEN borde gras av den som fr studien i debatten. Kan man inte visa att man frsttt eller tminstonde lst en studie ska man inte lnka in den som en annan apa. I korta drag finns tv behandlingsarmar, en dr folk behandlas av kiropraktorer som ftt specialutbildning i "clinical guidelines" och en dr allmnlkare gr som de vill. Vrt att notera r allts att man inte skerstller att lkarna arbetar efter bsta evidens. I den primra end-pointen hittar man d att folk som ftt behandling av kiropraktorer mr bttre. Vad r nu problemet med detta upplgg? Ett par kan man peka p. Fr det frsta ingr inte kiropraktorbehandling i kliniska riktlinjer i Sverige, se t.ex. SBU's rapport (Ont i ryggen, ont i nacken) som har avhandlats tidigare. Redan det gr att man mste frga sig vilken generaliserbarhet studien har. Sen utbildades kiropraktorerna i att sga rtt saker till patienterna, som att undvika passivitet och lugna dem om prognosen samt anvnda paracetamol, utver att kncka rygg. Samtidigt fick lkarna inga instruktioner alls och dr gick det s att patienter vilade fr mycket samt fick opioidpreparat i stor utstrckning. Hur hade det sett ut om lkarna fick utbildning i riktiga guidelines utan benknckning? Enligt den evidens som vi har frvrigt kan man gissa att resultatet av studien hade blivit ett annat. Studien visar egentligen bara att opioider och stillasittande inte r bra vid ryggvrk. Det vet vi redan. Varfr kanadensiska allmnlkare inte har ftt den kunskapen kan man bara spekulera i. F lkare Sverige skulle ge en lumbagopatient opioider och rdet att ligga stilla.

"Clinical guidelines" n'est pas kiropraktik. Kommentarer?
Citera
2011-02-21, 11:17
Medlem
Heller78

att du inte lyckats ta till dig den studie och den artikel jag lnkade till strker bara min uppfattning:

"Heller verkar inte ute efter att fra en seris diskussion. S jag tackar fr mig i denna diskussion med uppmaningen till lsarna att ta del av ovanstende lnk!"
Citera
2011-02-21, 18:13
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Heller78

att du inte lyckats ta till dig den studie och den artikel jag lnkade till strker bara min uppfattning:

"Heller verkar inte ute efter att fra en seris diskussion. S jag tackar fr mig i denna diskussion med uppmaningen till lsarna att ta del av ovanstende lnk!"
Jag tnker inte g in apa-i-zoo-bajskastartvling om detta. Vi kan konstatera att jag tidigare i trden har analyserat studier samt resonerat kring kllkritik och skteknik. Till skillnad frn CalleSchewen har jag gett en manifest analys och sikt samt inbjudit till kommentarer. Min antagonist vill inte ens nrmare frklara bristerna i mitt resonemang, varfr kan man bara spekulera i. Kanske r det intensiv googling eller mailande till kunnigare individer som pgr bakom kulisserna?

Testa att svara s dr i en vetenskaplig debatt i verkliga livet och se hur serist nn orkar ta dig. S antingen frklarar du hur jag misslyckats med att tolka studien eller s hller du snattran.
Citera
2011-07-21, 19:31
Medlem
WikiChiro

Som alla vet r det svrt att finna ngot vettigt p engelska wikipedia, drfr har ngra startat en mer sakkunnig WikiChiro:

http://en.wikichiro.org/index.php?ti...Advisory_Board
Senast redigerad av CalleSchewen 2011-07-21 kl. 19:33. Anledning: Stavfel
Citera
2011-07-22, 13:05
Medlem
Parasights avatar
Citat:
Som alla vet r det svrt att finna ngot vettigt p engelska wikipedia, drfr har ngra startat en mer sakkunnig WikiChiro:

http://en.wikichiro.org/index.php?ti...Advisory_Board

Vad du menar r att det r svrt att finna ngot som stdjer kiropraktik som vetenskapligt baserad terapiform p engelska wikipedia.
Undrar hur det kan komma sig?

http://en.wikipedia.org/wiki/Chiropr...Evidence_basis

Och om du med "sakkunnig" menar "vinklad", s har du frsts alldeles rtt.

Egentligen OT fr diskussionen, men att pst att det r svrt att finna ngot vettigt p engelska Wikipedia r rtt magstarkt. Visst har det sina begrnsningar, och alla artiklar br lsas kritiskt, men i mina gon r det det strsta och kanske bsta kunskapssammanfattande projektet i den mnskliga historien.
Citera
2011-08-01, 16:14
Medlem
Nej Parasight. Det r frgan att lobbyister frn bl a lkemedelsbolag som driver "skeptiker" sajter, som t ex "sense about science".Se http://folkvet.nu/2011/06/bevis-att-...delsindustrin/

Lobbyisterna lurar okunniga mnniskor att kiropraktortik r en slags religis kult och att de kmpar fr vetenskap, om de pstr att kiropraktik r "en ovetenskaplig kult".

De pstendena kom Frn amerikanska lkarsllskapets(AMA) kommitte mot kvacksalveri, AMA blev fllda i rtten fr det, och AMA tvingades sluta med sin olagliga konspiration i syfte att utplna kiropraktiken. Hr finns domen mot dem: http://buggesblogg.blogspot.com/sear...&max-results=4

Nu har stephen Barrett tagit ver och han r lobbyist t ACSH http://www.sourcewatch.org/index.php...nce_and_Health

Var kritiska lt er inte luras! Kolla alla fakta sjlv!
Senast redigerad av CalleSchewen 2011-08-01 kl. 16:17. Anledning: sprkliga fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in