Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-03, 20:46
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Hiki, det går också bra.

Dock kan man fråga sig som jag har skrivit i tidigare inlägg, om man tjänar på att ha två ADSL linor eller flera. Det går fortare men använder man det verkligen så mycket i praktiken. Jag tycker 8Mbit funkar bra. Kan inte nyttja 24 för jag bor får långt bort från telestationen, tjänar inget på det.

Då det ändå är flatrate kvittar det ju om det tar längre tid att få hem grejer än att man betalar dyrt för flera linor.

Och har man runt 900meter eller kortare till telestationen är det bättre skaffa VSDL2 när det kommer.
Själv funderade jag på det då min anslutning var lite opålitlig och jag körde en del poker...jag körde mest $50 HU SnG och förlorade minst ett par i månaden av problem med telia så då hade det lätt varit värt att ha en extra lina.
Så stabilitet kan ju vara en orsak.

Och vill man t.ex. ha en server hemma kan det verkligen behövas mer än 1Mb som är det vanliga uppström även om man har 24Mb nedström.
Citera
2008-09-04, 11:39
Medlem
Persimååns avatar
har även själv funderat på samma sak. Har 100mbit nu och även comhem uttag, har där ett gratis internet abb på 0.25 mbit som jag ville ha som failover då 100mbitarn lägger ner så att man alltid har internet.

Kör pfsense i dagsläget lite meckigt att få igång bara.
Citera
2008-09-04, 12:34
Medlem
DennisOlofs avatar
spindrift, jo då lönar det sig nog.

Allt beror ju på, men det är nog mest för servrar och folk som har speciella behov.

Det finns ju redan billiga routers med fail-over mot 3G, ger ju inte så hög hastighet men då kan man småsurfa och lite annat viktigt om just linan skulle gå ner och krångla.

Dessa kostar inte multum som tur är, fast det är ju mera för fail-over och inte lastbalansering.

Vi får se vad som händer, VDSL2 lär ju inte dom flesta kunna skaffa och det lär ta bra lång tid för telia att bygga ut telenätet, dom sade i en artikel att det skulle kosta cirka 5 miljarder att bygga ut allt, och dom skulle prata med andra telebolag hur man ska dela på kostnaderna och den biten.

Tur att så många stadsnät har byggts upp
Citera
2008-09-04, 13:15
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Själv funderade jag på det då min anslutning var lite opålitlig och jag körde en del poker...jag körde mest $50 HU SnG och förlorade minst ett par i månaden av problem med telia så då hade det lätt varit värt att ha en extra lina.
Så stabilitet kan ju vara en orsak.

Och vill man t.ex. ha en server hemma kan det verkligen behövas mer än 1Mb som är det vanliga uppström även om man har 24Mb nedström.

Fast det lär ju vara lättar och även billigare att åtgärda problemet med den uppkoppling man har, det finns i princip alltid en lösning när det gäller DSL och instabilitet.
Citera
2008-09-04, 16:08
Medlem
Ursäkta lite men jag lånar tråden lite bara.
Jag har själv försökt med en liknande sak dock är det med mobila bredband och om jag slänger in 2 såna i en dator så fungerar det som failover, efter en hel del strulande, jag har även delat ut mitt primära mobila bredband i nätverket, men om jag nu kopplar bort det primära och kör på min failover så lyckas jag inte ställa in windows att även dela ut detta. Utan då får jag bara internet på datorn det är kopplat till. Det var problem ett

Nu kommer fråga två: Kan jag nu på nått sett lastbalansera mellan dessa nät utan extra hårdvara? I windows 2003 server?
Eller lär jag falla över till pfsense då?
Citera
2008-09-04, 22:09
Medlem
spindrifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparv3n
Fast det lär ju vara lättar och även billigare att åtgärda problemet med den uppkoppling man har, det finns i princip alltid en lösning när det gäller DSL och instabilitet.
Jodå...efter en fyra år med problem och otaliga timmar i telefonkö till Telia och en 5-6 besök från tekniker så kom det en vacker dag en som mixtrade med något i deras skåp och sedan dess har det funkat bra...men de heter ju inte felia utan anledning och så jäkla lätt att få dem att fixa problem tycker inte jag det är.

Men helt stabilt blir det ju aldrig så om man t.ex. lirar poker eller vill köra en server kan det ibland vara värt att lägga en 1400 på en router med lastbalansering och ett par hundralappar i månaden på ett extra abonnemang.
Citera
2008-10-07, 14:56
Medlem
noonelses avatar
Eftersom det inte redan nämts, lastbalansering av dethär slaget kommer inte att öka den maximala hastigheten för en anslutning. Det krävs minst två anslutningar för att märka någon prestandaökning. Det ger det heller ingen ökad stabilitet vid pokerspel, då det första TCP kopplet för klienten kommer brytas då uppkopplingen går ner och ett nytt behöva sättas upp över den andra. Vidare kan man helt klart diskutera hur mycket redundands som införs genom att sätta upp ytterligare en DSL koppling som delar så mycket utrustning med den första. Det kommer nog att finnas ett stort antal single points of failure.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in