2008-07-31, 07:21
Medlem
Hejsan!
Hade två polare som åkte av vägen inatt med bilen. Båda var påverkade av alkohol.

Vad jag undrar är om det finns något straff för passageraren, dvs är det olagligt att åka med någon som är rattfull? vad kan påföljderna bli?
Citera
2008-07-31, 07:24
Medlem
Höjas avatar
Något minne från körskolan säger mig att en passageraren som är medveten om att föraren är berusad begår ett lagbrott. Mins även att de sade att mitt körkort kunde ryka om jag åkte med en person jag visste var rattfull.
Citera
2008-07-31, 07:26
Medlem
core_s avatar
Bilar, båtar och fordon --> Juridik
/Mod
Citera
2008-07-31, 09:20
Bannlyst
Det är ju ganska svårt att bevisa att någon visste att föraren var full om vederbörande inte har erkänt kännedom om detta.
Citera
2008-07-31, 11:05
Bannlyst
Endast medhjälp till rattfylla är olagligt. Dvs. har du förmått dem att köra dig på fyllan? I alla fall enligt brottsbalken. Men däremot så kan det finnas någon skum lag och godtycklig tolkning av den begravd någon annanstans i lagboken. Någon kanske har åkt dit på vad TS beskriver?
Citera
2008-07-31, 14:24
Medlem
wises avatar
Bara medhjälp är straffbart, samma sak gäller tillgrepp. Ett bra exempel är NJA 2003. 645 som berör en passagerare som åkte med i en stulen bil. Enligt BrB 23.4 andra stycket så måste det hela framstå som ett gemensamt företag, om medpassageraren dock erkänner kan det bli tal om medhjälp till olovligt brukande etc. (dock bara om den är stulen!)
Citera
2008-08-01, 04:20
Medlem
Säg bara att du inte hade någon aning om att föraren var berusad så är saken biff.
Citera
2010-06-22, 11:41
Medlem
Marlboromans avatar
Vet att det finns el lag som heter "medgivande till olovlig körning", så antar att det borde finnas "medgivande till rattonykterhet" ungefär iaf.
Citera
2012-09-12, 18:57
Medlem
Hur är de nu är de något nytt på denna front?

Åker jag dit om jag åker med en rattfull kompis,
Säg att man åker dit på en dagen efter "fylla" o tjejen åker med åker hon dit oxå då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in