Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2008-08-25, 18:31
Medlem
Klar11s avatar
Citat ur Ulla L

Ulla Lindstrms frsta memoarbok - I regeringen.
Citat;

statssekreterare af Geijerstam, gav en makaber fredragning om de 30 milj. Kr, som hittills nedlagts p en berghla med rum fr en riksstyrelse p 4000 personer jmte telefon-, telegram- och radioinstallationer, sinnrika ventilationssystem mm. ett hemligt projekt som redan sannolikt var knt av spioner och ortsbefolkning.

och

Och i den ddsfllan skulle man allts stta sig tillsammans med riksdagsmnnen (plats fr 75 st. jmte samlingssal fr alla 380), med statskontoret, avtalsnmnden och hela raddan av centrala mbetsverk kring sig medan den kra familjen omkom p hemorten!
Citera
2008-08-25, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klar11
Ulla Lindstrms frsta memoarbok - I regeringen.
Citat;
statssekreterare af Geijerstam, gav en makaber fredragning om de 30 milj. Kr, som hittills nedlagts p en berghla med rum fr en riksstyrelse p 4000 personer jmte telefon-, telegram- och radioinstallationer, sinnrika ventilationssystem mm. ett hemligt projekt som redan sannolikt var knt av spioner och ortsbefolkning.

Det dr lter ju som en typiskt kvinnlig verdrift av ngot tekniskt som vederbrande inte riktigt kan ta till sig.

Hur mycket r 30 miljoner i dagens penningvrde ?
Citera
2008-08-25, 19:14
Medlem
Klar11s avatar
30 miljoner kr i mitten av 1950-talet motsvarar ca 400 miljoner i dagens penningvrde allt enligt http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm
Citera
2008-08-25, 19:21
Medlem
Stig Wennerstrm

Gripandet av Stig Wennerstrm 1963 snde chockvgor genom den svenska frsvarsplaneringen. Frutom STRIL50/60, och fpl 35, rjde han ocks ledningsplatserna fr dom hgsta staberna. Det hr tvingade frsvaret till en kostsam flyttcirkus, dr lgre staber flyttande in i dom hgre stabernas fortifierade ledningsplatser, och dom hgre staberna fick nybyggda eller ombyggda ledningsplatser. Bland annat s flyttades Milostaben i vre norrland frn Bodens fstning till ny plats, LFC S1 "Staren" flyttades frn Tormestorp till Hstveda, och E1 "Bjrn" flyttades frn ett skjul sder om Skara till en ny fortifierad ledningsplats. De gamla anlggningarna kunde lggas i malpse ngra r men fick s smningom nya hyresgster (fo-staber, gruppstaber, milostaber).

Man kan drfr utg ifrn att Hkv flyttade frn Fo51 i slutet av 60-talet eller brjan av 70-talet, samt att det civila riksstyret ocks bytte ledningsplats fast fortfarande inom Fo51 (rebro frsvarsomrde). Personligen tror jag att alla uppgifter r knda, och finns p ntet i en eller annan form, det gller bara att frst hur frsvarsmakten tnkte fr 50 r sedan.
Citera
2008-08-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sniffdog
HC Elefanten r ju 3200k2. Det r ju ingen Megaanlggning precis.

Klokt ppekande!
Citera
2008-08-25, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klar11
30 miljoner kr i mitten av 1950-talet motsvarar ca 400 miljoner i dagens penningvrde allt enligt http://www.historia.se/Jamforelsepris.htm

Jag lskar den hr trden! Jag blir s glad nr alla r s serisa! Frlt att detta blev ett tramsigt inlgg!

Mkt intressant detta om verkan av Wennerstrms frrderi! Min uppfattning r ox att HKV flyttat. Detta gller ven regeringens UPL KRIG.

Enligt min mening r hela MILO B intressant i den hr trden.
Citera
2008-08-25, 22:30
Medlem
Bergakungens avatar
Reaktionstid

Citat:
Ursprungligen postat av CarlT
Gripandet av Stig Wennerstrm 1963... tvingade frsvaret till en kostsam flyttcirkus

Om man haft normalt tta skott mellan saker och ting br W. ha kunnat avslja det mesta om flyget (vilket han nog gjorde), men behver alls icke haft tillgng till Fortv eller Armens krigsplanlggning och den kvalhemliga RB:n. Att samfrlagda "jordfrsar" fljde med till flygets nya berg var naturligt. Om ngon vet att W. visste r det en annan sak. Det var ocks under denna tid man gick frn Stril50 till Stril60 - arbetet var pbrjat, och visst, ett antal nya bergrum blev det ju.

De stora skadorna drabbade ledningssystemen, men det r alls icke skert att man skulle avveckla eller omlokalisera en RB pga W. Det beror p om man sg riktade anfall mot statsledningen som ett reellt hot eller inte. En vlordnad anlggning kunde fortfarande skydda och vara effektiv, och man kan hur som helst rknat med att en s stor anlggning skulle rjas omedelbart den togs i bruk.

Flera bcker har skrivits, vad man vet (eller inte) om omfattningen var/r kvalhemligt. Ls grna "Anders Sundelin: "Fallet Wennerstrm".
Senast redigerad av Bergakungen 2008-08-25 kl. 22:43. Anledning: Snabbt tillgg
Citera
2008-08-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man haft normalt tta skott mellan saker och ting br W. ha kunnat avslja det mesta om flyget (vilket han nog gjorde), men behver alls icke haft tillgng till Fortv eller Armens krigsplanlggning och den kvalhemliga RB:n. Att samfrlagda "jordfrsar" fljde med till flygets nya berg var naturligt. Om ngon vet att W. visste r det en annan sak.

De stora skadorna drabbade ledningssystemen, men det r alls icke skert att man skulle avveckla eller omlokalisera en RB pga W. Det beror p om man sg riktade anfall mot statsledningen som ett reellt hot eller inte. En vlordnad anlggning kunde fortfarande skydda och vara effektiv, och man kan hur som helst rknat med att en s stor anlggning skulle rjas omedelbart den togs i bruk.

r det riktigt skert att den skulle avsljas nr den togs i bruk? Det skulle ju genomfras avsevrd evakuering frn bl.a. rebro. Det borde ha varit mjligt att lta tp till regeringens UPL KRIG smlta in i den miljn. Man mste inte ha filthatt o vit skjorta bara fr att man r byrdirektr p TUN.
Citera
2008-08-25, 23:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg
r det riktigt skert att den skulle avsljas nr den togs i bruk? Det skulle ju genomfras avsevrd evakuering frn bl.a. rebro. Det borde ha varit mjligt att lta tp till regeringens UPL KRIG smlta in i den miljn. Man mste inte ha filthatt o vit skjorta bara fr att man r byrdirektr p TUN.

Nej, riktigt skert r vl ingenting. Men vi talar om de ledande politikerna, rikets viktigaste tjnstemn och tusentals byrkrater. De skall inte bara gmma sig, de skall skta jobbet ocks, och det jobbet innebr ju att man visar sig emellant. Det handlar ju om "kndisar", tminstone ngra och att hlla ett par tusen civilister (om n hyfsat motiverade) inlsta gr inte i lngden. Det r nstan att jag ser ngot i stil med dagens storkonferenser framfr mig... :-)

Jag tror man sett vrdet i att ingen skulle veta vart, frrn det varit dags, och sedan r trningen nd liksom kastad. Nr regeringen och riksdag flyr Stockholm r det allvar. Det handlar drefter om goda frutsttningar att skta jobbet, bttre (mycket bttre) skydd n i Stockholm, och s pongen att regering, riksdag och statschef har ryggen fri och r p i alla fall nominellt fritt omrde i Sverige, oavsett om Ivan flyttat in i Skne eller Norra Norrland.
Citera
2008-08-25, 23:51
Medlem
sniffdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, riktigt skert r vl ingenting. Men vi talar om de ledande politikerna, rikets viktigaste tjnstemn och tusentals byrkrater. De skall inte bara gmma sig, de skall skta jobbet ocks, och det jobbet innebr ju att man visar sig emellant. Det handlar ju om "kndisar", tminstone ngra och att hlla ett par tusen civilister (om n hyfsat motiverade) inlsta gr inte i lngden. Det r nstan att jag ser ngot i stil med dagens storkonferenser framfr mig... :-)

Jag tror man sett vrdet i att ingen skulle veta vart, frrn det varit dags, och sedan r trningen nd liksom kastad. Nr regeringen och riksdag flyr Stockholm r det allvar. Det handlar drefter om goda frutsttningar att skta jobbet, bttre (mycket bttre) skydd n i Stockholm, och s pongen att regering, riksdag och statschef har ryggen fri och r p i alla fall nominellt fritt omrde i Sverige, oavsett om Ivan flyttat in i Skne eller Norra Norrland.

Nu fr du nog frklaravad du menar med "att man mste visa sig emellant".
Du tror vl inte p fullaste allvar att stadsministern etc skulle knata runt i en nrbelgen stad eller strre samhlle?
Varfr bekymra sig om "civilister" nr En dyl.anl.kan placeras ganska s avsides(mkt. f civilister)? Det tnkte man nog p redan d.
Citera
2008-08-26, 00:07
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsborg

Tror att det kunde vara svrt att f dem att smlta in. Detta p grund av risken fr infiltratrer och sovande spioner. Alla har ju hrt om alla "tavelfrsljare" och liknande som skulle vara utplacerade i Sverige fr att strax innan invasion ta livet av officerare politiker osv. Detta kan ju mycket vl vara blaja, men man br kanske tnka p att under denna tid s trodde man p snna saker. Tror att man hellre krde dem s nra "anlggningen" som mjligt och d med skydd av millitr.
Sedan ska jag ocks ppeka att evakueringen frn rebro inte strkte sig s lngt som till Noraomrdet utan mer till frorterna och i lngsta fall Stora Mellsa bla.
Citera
2008-08-26, 00:40
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
* Lat: N 59 28' 36.61"
* Long: E 15 6' 1.03"

Eller ocks s ta rlsen slut dr. Kan ven vara s att eniros tjnst visar lite lustig information vid vissa zoomsteg

Vad r det fr lustig stenhg hr http://maps.eniro.com/servlets/postcard?id=RMI-050913-1379

* Lat: N 59 29' 30.15"
* Long: E 14 59' 53.10"

Oj vad jag gillar dina inlgg En slagghg frn en gruva, mjligtvis stenkross frn just en sdan. r ganska vanligt att ett fretag kper slagghgar och krossar dem fr att sedan slja som olika sorters grus osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in