Citat:
Ursprungligen postat av
deodeo
Någon som har läst Naturkunskap 2 och gjort Muntliga examinationen och berätta hur den är ?
Jag gjorde den examinationen i slutet av maj och det var blandade frågor på hela kursen samt från uppdrag. Läraren frågade frågor på olika delar av kursen. Jag har hört från flera att det varit likadant för dem också. Nu vet jag ju inte vad just din lärare kommer att fråga dig om men på min examination pratade vi om:
Atomer (hur är de uppbyggda, valenselektroner, hur elektroner kan byta skal och ge ljus, väte med isotoper och tritium)
Molekyler (jag tog vattenmolekylen som exempel med uppbyggnad och att väteatomerna sitter fast i syreatomen med vätebindningar)
Joner (hur vissa vill avge och vissa vill ha vätejoner för att uppnå ädelgasstruktur och hur då natrium blir + och klorid blir -)
Periodiska systemet (perioder och grupper)
Jag skulle nämna olika starka och svaga syror, vad är neutralt och vad är basiskt (svavelsyra, saltsyra, salpetersyra = starka syror. Mjölk = 6. Blod och destillerat vatten = neutralt 7. Natriumhydroxid = starkt basiskt. Även maskindiskmedel är starkt basiskt
Sen blev det en del biologi:
Vad händer i kroppen vid diabetes (insulinproduktionen har upphört typ 1 eller är kraftigt försämrad typ 2, och blodsockret blir för högt. Kallas en välmående sjukdom enligt läraren vilket jag motsatte mig. Men det bero på övervikt, fel kost och ingen motion)
Vad gör man åt en försurad sjö (släckt kalk som är basiskt neutraliserar en försurad sjö) Vilka ämnen är kroppen beroende av (proteiner, kolhydrater, fetter)
Hur tar kroppen/organen hand om det man äter (redogjorde för vad som händer i alla organ när de bryter ner proteiner, kolhydrater och fetter. Vilka enzymer som finns osv)
Stamceller (embryonala och vuxna stamceller. “regler” runt forskning för embryonala stamceller. Vi pratade lite runt ämnet och att det finns mycket man kan göra framöver för att rädda sjuka, tex plantera in friska celler med dopamin i personer med parkinsons sjukdom vars celler inte gör det)
Det var nog något mer också. Examinationen tog ca 35-40 min då jag hade privata funderingar om DNA och mutationer (kvävebaserna blir fel i A och T, C och G, blir en för mycket eller en för lite vilket resulterar i cellförändringar och kan utveckla cancer) som vi inte hade pratat om under examinationen och läraren var snäll att ta lite extra tid till det efter att vi egentligen var klara.
Laborationen pratade vi inte om alls, och inget från fysikdelen heller.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp! Lycka till på examinationen!