Muntliga var inte speciellt svårt, jag hade knappt en dag på att förbereda mig. Skickade in sista uppdraget och bokade muntliga till dagen efter.
Har ni några frågor angående uppdragen så kan jag hjälpa med dom i alla fall.
Beräkna massan av luften i det rum där du sitter och studerar.
Uppgift 3
Vid skolans idrottstävling tog fem olika personer samtidigt tiden på vinnaren vid finalen på 100 m löpning. Följande tider mättes upp:
12,32 s, 12,55 s, 12,43 s, 12,29 s och 12,33 s.
Bestäm segertiden med felgränser.
Uppgift 4
Inom trafikkunskap talar man om reaktionssträcka, bromssträcka och stoppsträcka. Från det att föraren upptäcker faran till dess att han eller hon reagerar tar det en viss reaktionstid. Reaktionssträckan är den sträcka bilen färdas under reaktionstiden. Bromssträcka är den sträcka bilen rör sig under inbromsningen. Stoppsträckan är summan av reaktionssträckan och bromssträckan.
a) Beräkna stoppsträckan för en bilist som har hastigheten 108 km/h. Reaktionstiden antas vara 0,84 s och medelvärdet av accelerations belopp under inbromsningen är 5,1 m/s2
b) Rita tre diagram för hela förloppet i a). En med sträcka tid-graf, en med hastighet tid-graf och en acceleration tid-graf.
Uppgift 5
Nedan beskrivs några olika rörelsesituationer. Rita dels en st-graf, dels en vt-graf till varje rörelsesituation. Graferna ska vara principiellt riktiga.
a) Olle cyklar iväg till skolan. Ungefär halvvägs passerar han en vägkorsning där han stannar för att släppa fram en massa bilar. Därefter fortsätter han cykla till skolan med dubbelt så hög hastighet som innan..
b) Ett tåg färdas med konstant hastighet, bromsar med konstant (negativ) acceleration till en lägre hastighet. Därefter fortsätter det att köra med konstant hastighet.
c) En boll kastas i låg hastighet i riktning mot marken från ett högt stup. Efter en stund har luftmotståndet gjort så att bollen faller med konstant hastighet. (Grafen ska visa den tid bollen är i luften fram till att den nått konstant hastighet pga luftmotståndet)
Uppdrag 2
Uppgift 1
Tre lådor står staplade ovanpå varandra på en hylla. Den översta lådan väger 15 kg, den i mitten 20 kg och den understa lådan väger 25 kg. Vilka krafter verkar på den understa lådan? Din lösning ska innehålla en skalenlig figur som visar kraftsituationen på den understa lådan.
Uppgift 2
En boll släpps från 1,95 m höjd. Den studsar i golvet och kommer som högst efter studsen upp till 1,35 m över golvet. Bollen väger 98,5 g.
a) Hur stor är bollens hastighet precis före och precis efter studsen?
b) Hur stor är den impuls som bollen mottar vid studsen?
c) Anta att bollen är i kontakt med golvet under 15 ms. Hur stor genomsnittlig acceleration har bollen vid studsen?
Uppgift 3
Se figuren nedan. En vagn med massan m1 som är 3,3 kg är förbunden med ett lätt snöre med en vikt med massan m2. Som är 2,1 kg.
Snöret löper genom en trissa (ett litet hjul där snöret löper fritt).
All friktions försummas.
a) Beräkna vagnens acceleration.
b) beräkna spännkraften i snöret.
Vet inte hur jag ska bifoga bilden.
Uppgift 4
Tre försök utförs då en vagn med massan 125 g rullar nerför en backe. Beräkna följande
a) Begynnelsehastigheten är noll och sluthastigheten är 3,6 m/s. All friktionen försummas. Hur stor är förändringen i potentiell energi hos vagnen.
b) Begynnelsehastigheten ändras till 2,1 m/s. All friktions försummas.
− Hur stor är nu förändringen i potentiell energi hos vagnen?
− Hur hög är backen?
− Vad blir vagnen sluthastighet?
c) Hjulen ändras så att de i backen ger friktion. Begynnelsehastigheten är 2,1 m/s men sluthastigheten blir nu 1,5 m/s.
− Hur stor är friktionsarbetet?
Uppdrag 3
Uppgift 1
Hur stort tryck utövar du mot bassängbotten på badhuset när du står där med en hälften av din volym under vattenytan? Redovisa noga de mätdata som du använder när du löser uppgiften.
Uppgift 2
34 kg av en skinka med samma temperatur som i rummet, 21 oC, placeras i en frys som håller termperaturen -22oC. Anta att skinkan har samma termiska data som vatten. Hur mycket värmeenergi måste tas bort från skinkan innan den når samma temperatur som det är i frysen?
Uppgift 3
En ballong är fylld med en gasblandning med volymen 1,55 m³. Materialet är tätt men elastistiskt, dvs
volymen kan ändras. Trycket är inledningsvis 101,3 kPa och temperaturen 17,5oC.
Gasblandningens densitet i normaltillståndet (100 kPa samt 0 oC) är 1,375 kg/m3
a) Beräkna vad ballongens volym skulle vara om trycket sjunkit till 93,2 kPa och
temperaturen antas vara oförändrad (17,5oC)
b) Beräkna massan hos gasblandningen i ballongen.
Uppgift 4
Se kretsen nedan.
även här ska det vara en bild på kretsen men ingen aning hur den ska bifogas.
Polspänningen U är 24,5 V.
Resistanserna är: R1 = 124 Ω., R2 = 182 Ω, R3 = 133 Ω
Vad visar de båda mätinstrumenten?
Uppdrag 4
Uppgift 1
Du har ett okänt radioaktivt preparat. Designa experiment som kan användas för att avgöra om det är alfa-, beta- eller gammastrålning!
Uppgift 2
Referensvärdet för strålningen för GSM 1800 mobiltelefonioperatörer som sänder frekvensen 1800 MHz är satt till 9000 mW/m2.
a) Vilken våglängd har elektromagnetisk strålning med frekvensen 1800 MHz?
b) Bestäm energin för en foton med frekvensen 1800 MHz.
c) Hur många fotoner får maximalt träffa en detektor med mätytan 1,5 dm2 under en minut om gränsvärdet inte ska överskridas?
Det finns inget sätt för dem att veta vem som har gjort proven och uppdragen, så ja, det går att fuska med dem. Dock är det tveksamt om dina betyg på dessa spelar någon roll alls för slutbetyget, utan snarare verkar det bara vara den muntliga examinationen som spelar någon roll (jag har fått E som slutbetyg efter munta när jag hade C-B i genomsnitt på uppdragen, och A när jag hade D-C i genomsnitt).
Under muntliga examinationen ska du egentligen visa leg. Min lärare sket i det när jag hade examination i matematik 4, så kanske det går att låta någon annan göra det åt dig. Ber han att få se leg är det ju kört dock, om du inte vill investera i ett hyfsat falskleg, alternativt känner någon duktig på matte som liknar dig.
Tack för ditt svar! Nu gäller det att hitta någon som vill hjälpa mig fuska!
ska hoppa in på en distans kurs på engelska B (6) och undrar hur det går till att läsa på hermods och hur svårt det är och även hur proven kommer att se ut?
Jag börjar med Fysik 2 nu om någon vecka och har lagt märke till att astrofysik inte alls ingår i fysik 2 hos Hermods. Hur kan de ha lyckats göra en sån miss?
Jag börjar med Fysik 2 nu om någon vecka och har lagt märke till att astrofysik inte alls ingår i fysik 2 hos Hermods. Hur kan de ha lyckats göra en sån miss?
Jag tar för givet att du med "inte alls ingår" menar att det helt saknas ett kapitel i studieguiden som tar upp astrofysik? Det är möjligt att de har inkorporerat astrofysik i övriga studieguider för Fysik 2.
Mer troligt är dock att studieguiden helt enkelt inte har uppdaterats på länge, och därför är inaktuell/saknar sådant som numera tillhör kursplanen för Fysik 2. Hermods verkar ha lite problem (likt skolorna) att fixa lärare/handledare för naturvetenskapliga ämnen, så det kan nog ha med det att göra.
Jag hade skitit i det om jag var dig. Läs boken, gör alla uppgifter du orkar/klarar i den, så går det vägen. Studieguiderna är allt som oftast ren copy/paste från boken i alla fall.
Jag tar för givet att du med "inte alls ingår" menar att det helt saknas ett kapitel i studieguiden som tar upp astrofysik? Det är möjligt att de har inkorporerat astrofysik i övriga studieguider för Fysik 2.
Mer troligt är dock att studieguiden helt enkelt inte har uppdaterats på länge, och därför är inaktuell/saknar sådant som numera tillhör kursplanen för Fysik 2. Hermods verkar ha lite problem (likt skolorna) att fixa lärare/handledare för naturvetenskapliga ämnen, så det kan nog ha med det att göra.
Jag hade skitit i det om jag var dig. Läs boken, gör alla uppgifter du orkar/klarar i den, så går det vägen. Studieguiderna är allt som oftast ren copy/paste från boken i alla fall.
Ja, jag har hittills skitit totalt i studieguiderna och bara plöjt igenom böckerna. Tyckte bara det var lite underligt att de saknades en hel "del" av kursen. Men får väl dra igenom kapitlet ändå bara
Hej!
Jag har fått F i muntliga examination i Engelska 5 så måste jag göra omprövning för den, men det känns väldig stressig. Undrar finns det någon som vet hur det ska gå till? Provet kommer att handla om boken och uppdragna eller gör man en nationalprov ? Vad kommer att hända om man få F igen ?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!