2014-05-27, 18:45
Medlem
Någon som har läst språk via Hermods och kan berätta hur svårt/andel tid ni la ner på steg 1-3?
Citera
2014-05-28, 15:09
Medlem
Någon som har tips på lätta kurser, helst där man inte behöver köpa böcker.
Citera
2014-05-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Fyfan, satt i dina skor förra veckan. Vet exakt hur du känner.
Men du kommer klara de galant. Du kmr få bättre än du tror!

Yes, nu är jag klar och godkänd! Min muntliga var nästan bara att förklara lagar, memorera enheter, beskriva fusion-fission etc. Så s k ö n t att det är över nu.
Citera
2014-05-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamais-vu
Yes, nu är jag klar och godkänd! Min muntliga var nästan bara att förklara lagar, memorera enheter, beskriva fusion-fission etc. Så s k ö n t att det är över nu.

Stooort grattis!!!
Citera
2014-05-29, 14:13
Medlem
Treants avatar
Hade tänkt läsa en kurs på komvux till hösten och kan välja mellan tre olika skolor. Hermods, NTI och JENSEN. Jag kommer studera på distans.

Vilken rekommenderar ni? Det är filosofi om någon undrar.
Citera
2014-05-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE

Har själv inte läst den men du har Information och Kommunikation 100p och där behöver du inte köpa några böcker utan ingår i kursen.

Kanske någon här som har gått den och kan berätta lite mer om den?
Citera
2014-05-29, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socket
Någon som har haft muntlig examination på tyska 3? Jag förstår att man kommer tala om de uppdrag/prov man har gjort.. tyska 3 har varit mycket grammatik.. jag har klarat alla prov/uppdrag med ett okej betyg, men om man inte klarar den muntliga, kan man fortfarande klara kursen?

Är det någon som har gjort den munliga delen på tyska 3 och kan tala om på ungefär vad som kommer...

Tack på förhand!
Undrar precis samma sak..
Citera
2014-05-29, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demnok
Har bara muntliga delen kvar i min Engelska 7 prövning som ska göras om 2 veckor. Sitter här och är riktigt nervös... någon som vet hur muntan går till? Ska man prata utifrån frågorna som läraren ställer eller ska man hålla sig till frågorna som stog angivna på informationsbladet? Hur noga är dom med att man ska kolla in i kameran? Känner att jag är så jävla förberedd att jag nästan måste dra upp nått Word dokument för att kika på..

Jag PM dig!
Citera
2014-05-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE

Du kan ju alltid låna böcker genom deras bibliotek..

Citat:
Ursprungligen postat av HPSATSNING2.0
Någon som har läst språk via Hermods och kan berätta hur svårt/andel tid ni la ner på steg 1-3?

Jag har läst tyska 1,2,3,4, engelska 7 och spanska 1 än sålänge..

Tyska 1-2 var lätt och inte jätte svårt, jag la dock inte ner så mycket tid då jag var utomlands, men ungefär 3-4 timmar varann dag...

Tyska 3-4 har vart rätt svårt, mycket grammatik men det har fungerat bra!
Där var jag tvungen och lägga mer tid, så ungefär 6-7 timmar varann dag då jag kunde plugga, det var grammatiken som var svårast...

Engelska 7 gick rätt bra, trodde det skulle vara jätte svårt men gick för sig, pluggade ca 5 timmar om dagen eftersom det var mycket text man skulle läsa och analysera!

Spanska 1, har jag precis gjort klar och det har gått väldigt bra, hann inte plugga allt för mycket men ett par timmar om dagen, ska ha den muntliga inom 2 veckor, så är lite nervös vad som kommer tas upp... i dom andra kurserna har jag fått veta vad som ska pratas och tränas på men inte spanska..

Lycka till!
Citera
2014-05-29, 23:07
Medlem
Citat:
...
Tack för svaret. Vad har du fått för betyg? Hur hård är betygsättningen? Hur svåra är uppdragen? Pluggar du rent generellt eller kör du bara uppdragen? Hur stelt är det att ha muntlig examination?

Citat:
i dom andra kurserna har jag fått veta vad som ska pratas och tränas på men inte spanska..
Finns det någon särskild anledning till det eller har du bara inte frågat?
Citera
2014-05-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HPSATSNING2.0

Tyska 1
Instegskurs. Omfattar enklare fraser och uttryck. Man får lära sig hur man uttalar tyskan. Tyskans uttal är faktiskt rätt lätt för en svensk och undantagen är få, oftast gällande lånord.

Tror det är väldigt individuellt hur mycket tid som man behöver lägga ner på en kurs. Jag hade varit i kontakt med tyskan innan kursstarten, så jag lade ned väldigt få timmar per moment (kursen är uppdelad i 4 moment).

Tyska 2
Repetition från Tyska 1 och språket blir mer utvecklat med verbböjningar, lite mer grammatik o.s.v.
Ganska enkel till en början. Men försök hänga med och hamna inte efter. Gå in för det, om du vill lära dig språket.

Tyska 3
Mycket fokus på grammatik. Grammatiken utvecklas mycket från i Tyska 2. Så det gäller att man kan grammatiken från föregående kurs.

Överlag ganska lätta kurser, har man lätt för språk och hänger med så kommer det gå galant!
När det kommer till grammatiken är det viktigt att lägga ner lite tid så man förstår den till 100 %.

Det är en stor fördel om man har någon tysktalande att öva tyska med, det kommer hjälpa dig enormt mycket.
Citera
2014-05-30, 14:06
Medlem
Citat:
Du kan ju alltid låna böcker genom deras bibliotek..

Jag har läst tyska 1,2,3,4, engelska 7 och spanska 1 än sålänge..

Tyska 1-2 var lätt och inte jätte svårt, jag la dock inte ner så mycket tid då jag var utomlands, men ungefär 3-4 timmar varann dag...

Tyska 3-4 har vart rätt svårt, mycket grammatik men det har fungerat bra!
Där var jag tvungen och lägga mer tid, så ungefär 6-7 timmar varann dag då jag kunde plugga, det var grammatiken som var svårast...

Engelska 7 gick rätt bra, trodde det skulle vara jätte svårt men gick för sig, pluggade ca 5 timmar om dagen eftersom det var mycket text man skulle läsa och analysera!

Spanska 1, har jag precis gjort klar och det har gått väldigt bra, hann inte plugga allt för mycket men ett par timmar om dagen, ska ha den muntliga inom 2 veckor, så är lite nervös vad som kommer tas upp... i dom andra kurserna har jag fått veta vad som ska pratas och tränas på men inte spanska..

Lycka till!

Jag menar plugga absolut noll, göra uppdraget på 2-3 timmar, hela kursen på 10 MAX. Ett par timmar om dagen???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in