2008-08-10, 13:50
Medlem
suetoniuss avatar
Om jag vore kvinna skulle jag nog skaffa barn med ett sexigt samt socialt och politiskt kompetent geni! Åtminstone ett bonusbarn! De övriga kunde jag skaffa med bästa tänkbara tillgängliga familjeförsörjare och make. Nu är jag man så det blir nog betydligt svårare för att inte säga omöjligt! Allvarligt talat så får ju faktiskt fertila män oavsett utbud jobba betydligt hårdare än fertila kvinnor för att få någon avkomma. Det handlar inte bara om vilja utan även prestation i det sociala spelet. Det säger sig självt att en ännu större prestation och ofta en hel del tur krävs för att få tag på de mest attraktiva kvinnorna (även om intelligens kanske inte är det mest åtråvärda attributet i många mäns ögon).

Jag tror faktiskt (tillskillnad från det offentliga Sverige) att den mest idealiska uppväxtmiljön för barn är kärnfamiljen med de biologiska föräldrarna som uppfostrare men idag när skilsmässor är så vanliga så kanske man som kvinna även bär väga in andra faktorer än mannens tillgänglighet när man gör sitt reproduktiva val, åtminstone för ett av sina barn? Ett barn med spjutspets dna har ju säkert många fördelar i livet jämfört med ett barn som kanske har mer alldagligt dna. Givetvis bör den potentielle fadern inte enbart vara ett geni utan även se mycket bra ut och vara socialt kompetent samt gärna sakna allvarligare ärftliga genetiska sjukdomar eller negativa personlighetsdrag.

Dessa män växer inte på trän! Det är svårt att som genomsnittlig kvinna få en långvarig relation med en sådan fader men det är ju faktiskt inte nödvändigt för att ett barn skall bli till!

OK om ni uppfattar mig som en barnsligt cynisk och känslokall djävel så kan jag delvis förstå det, jag är nog lite flashback skadad men glöm inte att jag tillskillnad från merparten av det offentliga Sverige faktiskt tror på kärnfamiljen som den ideala miljön. Det är bara att jag dessutom väger in andra faktorer såsom välståndet i Sverige och globalt på jorden.

Glöm inte att fadern också skall vara national eller ännu hellre globaldemokrat (jag vet inte om den ideologin finns än)! Är han inte det så uppskattar han nämligen inte värdet av sitt eget, ditt eller andras dna och förstår helller inte dess effekter på det globala välståndet, kvinnors ställning samt fredsförhållandena på jorden.

Vad händer då med de eventuellt överblivna männen? Det var delvis därför som jag sa bonusbarn. Jag tycker självklart att även de flesta män bör få uppleva att bli fäder, särskilt de som är familjeförsörjare. Jag förespråkrar alltså inte negativ utan positiv eugenik.
Senast redigerad av suetonius 2008-08-10 kl. 14:11.
Citera
2008-08-10, 14:20
Medlem
NolaDarlings avatar
va?

du tycker att kvinnor ska skaffa barn med snygga, socialt kompetenta genier. med tanke på att det max kan finnas 10 snygga, socialt kompentena manliga genier i hela världen. alla kvinnor ska alltså skaffa barn med dessa? antar att avkomman sedan själva ska leta upp genier att para sig med. det lär ju inte ta lång stund innan det blir inavel då.

sedan förespråkar du kärnfamiljen. antar då att kärnfamilj för dig är en man några miljoner fruar och ännu fler barn?
Citera
2008-08-10, 17:07
Medlem
Låter som en mycket stabil gameplan. Jag hade tagit åt mig väldigt mycket utav det här om jag var en kvinna, bra tänkt TS!

Som kille är det ju lite tråkigare, höjja sitt status så mycket som möjligt och fösöka pöka runt och sprida sin säd så mycket som möjligt för att slutligen hitta en ordentlig kvinna att skaffa barn som man ser till får en bra uppväxt med.
Citera
2008-08-10, 18:54
Medlem
gulits avatar
Jag tycker bara det där låter logiskt! Men jag skulle helst av allt vilja ta det ett steg längre. Jag håller med om att kärnfamilj och då inte bara mamma, pappa, barn, utan hela släkten är en riktigt viktigt hörnsten. Denna hörnsten har vi i dagens Sverige glömt bort och skitit på för att det enda viktiga i dagens samhälle är individen.

Och om det nu är individen som är det viktigaste i dagens samhälle varför inte göra oss så fruktansvärt överlägsna alla andra som vi någonsin kan. Vem hade tackat nej till en elitidrottares gener och en stor vetenskapsman gener. Det är väldigt enkelt. Jag tycker man ska utöka forskningen för genmanipulation så att man kan få alla de bästa generna och utrota alla ärftliga sjukdomar. Vem vill ha cancer? Vem vill inte ha alla de bästa förutsättningarna!?!

Med Glädje ser jag fram emot ett Sverige med de bästa förutsättningarna för alla!
Citera
2008-08-10, 20:12
Medlem
Morgonbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulit
Tvivelaktig text

När jag var yngre fick jag också ganska tokiga idéer.
Citera
2008-08-10, 20:19
Medlem
gulits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonbane
När jag var yngre fick jag också ganska tokiga idéer.

Jag tycker det är bra att du bygger dina svar på argument! Sånt gillar jag...
Och när jag blir äldre så ska jag genomföra detta, det är skillnaden mellan dig och mig.

Skål!
Citera
2008-08-10, 20:31
Medlem
Rookas avatar
Vad var tanken att vi skulle diskutera här.. Att du blir en kvinna och ska hitta den optimala mannen? Dessutom finns det redan en debatt angående s.k designerbabies vilket de flesta motsätter sig totalt.
Citera
2008-08-10, 20:39
Medlem
gulits avatar
Förlåt, offtopic my bad. Men hursomhelst är jag inte emot tanken att på gammalt hederligt sätt få fram bättre gener även fast det är väldigt stor chans att det går åt h-e då.
Citera
2008-08-10, 21:24
Medlem
Morgonbanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulit
Jag tycker det är bra att du bygger dina svar på argument! Sånt gillar jag...
Och när jag blir äldre så ska jag genomföra detta, det är skillnaden mellan dig och mig.

Skål!

Okej. Du får dina argument.

1. Det senaste förverkligandet av idén var såvitt jag vet Hitlers lilla experiment där han tog män snarlika sigsjälv och kvinnor snarlika sin mor och lät dessa individer para sig. Jag har dock varken källa eller minne att komma ihåg när jag fick höra detta.

2. Grundlagen om mänskliga rättigheter hindrar ett påtvingande av denna idé, vilket leder till punkt 3.

3. Påtvingande av denna idé är nödvändig eftersom, precis som Rooka har pekat ut redan, så är de flesta emot designerbabies.

Men man kan ju ta de som är för denna idé och sätta i ett eget land! Vi kan kalla det för Nazi-Tyskland också, bara för skojs skull! De skulle nog ha ett gott försök att ta över världen och tvinga på resten av mänskligheten sina idéer, eller hur?
Senast redigerad av Morgonbane 2008-08-10 kl. 22:00.
Citera
2008-08-10, 22:16
Medlem
belaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suetonius
Om jag vore kvinna skulle jag nog skaffa barn med ett sexigt samt socialt och politiskt kompetent geni! Åtminstone ett bonusbarn! De övriga kunde jag skaffa med bästa tänkbara tillgängliga familjeförsörjare och make. Nu är jag man så det blir nog betydligt svårare för att inte säga omöjligt! Allvarligt talat så får ju faktiskt fertila män oavsett utbud jobba betydligt hårdare än fertila kvinnor för att få någon avkomma. Det handlar inte bara om vilja utan även prestation i det sociala spelet. Det säger sig självt att en ännu större prestation och ofta en hel del tur krävs för att få tag på de mest attraktiva kvinnorna (även om intelligens kanske inte är det mest åtråvärda attributet i många mäns ögon).

Jag tror faktiskt (tillskillnad från det offentliga Sverige) att den mest idealiska uppväxtmiljön för barn är kärnfamiljen med de biologiska föräldrarna som uppfostrare men idag när skilsmässor är så vanliga så kanske man som kvinna även bär väga in andra faktorer än mannens tillgänglighet när man gör sitt reproduktiva val, åtminstone för ett av sina barn? Ett barn med spjutspets dna har ju säkert många fördelar i livet jämfört med ett barn som kanske har mer alldagligt dna. Givetvis bör den potentielle fadern inte enbart vara ett geni utan även se mycket bra ut och vara socialt kompetent samt gärna sakna allvarligare ärftliga genetiska sjukdomar eller negativa personlighetsdrag.

Dessa män växer inte på trän! Det är svårt att som genomsnittlig kvinna få en långvarig relation med en sådan fader men det är ju faktiskt inte nödvändigt för att ett barn skall bli till!

OK om ni uppfattar mig som en barnsligt cynisk och känslokall djävel så kan jag delvis förstå det, jag är nog lite flashback skadad men glöm inte att jag tillskillnad från merparten av det offentliga Sverige faktiskt tror på kärnfamiljen som den ideala miljön. Det är bara att jag dessutom väger in andra faktorer såsom välståndet i Sverige och globalt på jorden.

Glöm inte att fadern också skall vara national eller ännu hellre globaldemokrat (jag vet inte om den ideologin finns än)! Är han inte det så uppskattar han nämligen inte värdet av sitt eget, ditt eller andras dna och förstår helller inte dess effekter på det globala välståndet, kvinnors ställning samt fredsförhållandena på jorden.

Vad händer då med de eventuellt överblivna männen? Det var delvis därför som jag sa bonusbarn. Jag tycker självklart att även de flesta män bör få uppleva att bli fäder, särskilt de som är familjeförsörjare. Jag förespråkrar alltså inte negativ utan positiv eugenik.
Jag håller med dig till hundra procent. Förstår dock inte vad som är ämnet för diskission. Ditt inlägg framstår mest som ett statement. "Det regnar ute".

F.ö. är utvecklingen redan långt gången åt hållet du förespråkar. Kvinnor har sedan länge insett att de kan optimisera sin avkomma med olika fäder. I USA talas det om siffror som säger att 20% av alla barn i äktenskap inte har maken som fader. Kan ju vara en skröna men det känns helt rimligt.

Kvinnor erkänner givetvis inte att de beter sig såhär. Det är en biologisk obekvämlighet man inte talar högt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in