Citat:
Man blir ju mest förbannad av det där klippet. Falsk människa som står och låtsas som det regnar. Helt skandalöst att äcklet får lov att ge ut barnböcker och driva stiftelser och platåer för unga. En pedofil som tjänar pengar på barn och deras föräldrar. Kan det bli mer osmakligt?
Åt helsike med personer som Catti Edfeldt och kärringen Astrid också om de visste om allt detta men valde att blunda för det.
Jag har pratat med Lars, också sett honom på riktigt. Han är i ett mycket vådligt skick numera. Om någon här i tråden bor i Göteborg så finns han i Frölunda. Kontakta honom? Försök tala honom tillrätta så han slutar fördärva sitt eget liv.
Åt helsike med personer som Catti Edfeldt och kärringen Astrid också om de visste om allt detta men valde att blunda för det.
Jag har pratat med Lars, också sett honom på riktigt. Han är i ett mycket vådligt skick numera. Om någon här i tråden bor i Göteborg så finns han i Frölunda. Kontakta honom? Försök tala honom tillrätta så han slutar fördärva sitt eget liv.
Att Astrid kände till det tvivlar jag starkt på. Hon var väldigt mån om barns rättigheter och emot all typ av våld eller kränkningar mot barn och andra svaga. Jag tror att detta flög helt under radarn, eftersom barns sexualitet och nakenhet sågs som något naturligt, som rentav skulle uppmuntras under denna epok. I sig är det kanske rätt, då det tidigare istället skambelagts, men det gick till överdrift på andra hållet och gjorde det förmodligen väldigt lätt för pedofiler att utsätta barn. Pedofiler flyger ofta under radarn än idag. De nästlar sig in och framstår ofta som oerhört bra med barn. När det uppdagas blir de flesta otroligt chockade och kunde inte för sitt liv ana att just den personen kunde göra så. Men efter att chocken lagt sig ser man ofta de subtila tecken och signaler som ändå fanns där.
Lars skulle kanske behöva prata med någon om vad han utsatts för och försöka få upprättelse. Men jag antar att skammen och skulden att få Astrids mästerverk att för alltid bli nedsolkad av detta gör det extra svårt. Men att se sin förgripare göra succé på olika sätt inom barnkulturen, samtidigt som man själv blivit en skugga av sitt forna jag borde också vara outhärdligt. Man kan ju bara spekulera i om fler barn blivit utsatta, risken är ju ganska stor då denna person arbetar just med barn, om än indirekt.
Om jag förstått rätt bor Lars idag på ett särskilt boende och är en mycket speciell människa, rentav elak? Jag undrar hur det kan bli så pass illa. Han kändes som en naturbegåvning som barn och otroligt duktig. Jag har läst på flera ställen att de vuxna fascinerades av Lars och hans talang, samtidigt som det också står att han var ett vilt barn. Jag får inte ihop personbilden av honom. Om han nu satte veranda scen och varenda replik, han ger dessutom i bild/film ett otroligt bra intryck som barnskådespelare i olika miljöer, känsloyttringar osv. Samtidigt beskrevs han som vild och som vuxen bor han på särskilt boende, beskrivs som något av en kuf och är otrevlig, rentav elak mot andra? Jag vet inte om jag missförstått något men jag får inte ihop det. Antingen hade han redan som barn en diagnos typ högfungerande autism (som man på den tiden inte visste vad det var) eller så har allt han gått igenom, även detta med Livets ord, påverkat honom något otroligt.