• 8
  • 9
2021-11-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Att bada bastu är verkligen en konstform! Helt otroligt att denna tråd inte är större! Såhär bastar jag:

Inför bastun

1. Kontrollera först bastuns temperatur, om bastuns temperatur inte är tillfredsställande (om du inte vet vilken temperatur detta innebär så provkasta lite vatten på stenarna, vattnet skall direkt förångas!) följ stegen under rubriken "Felsökning".
2. Se till att din vattenflaska är uppfylld med kallt vatten
3. Ha din obligatoriska bastuhandduk redo över axeln
4. Fyll upp vattenbaljan med varmt vatten, varmt vatten använder vi för att inte kyla ner stenarna för mycket i onödan!
5. Leta upp en lång slang (finns ofta på allmänna bastus, den som personal använder för att rengöra duschrummet och bastun), dra på fullt ös i slangen och gå bananas inne i bastun, duscha ner väggar och tak! Detta gör vi för att få hög luftfuktighet i bastun!
6. Duscha, man går inte in i bastun torr!

I bastun
1. Hälsa på alla i bastun.
2. Vrid på timglaset. Hela timglaset är 15 minuter.
3. Sätt dig på översta laven. Nära aggregatet och vattenbaljan nära till hands.
4. Temperaturen ska sakta stegras, därför använder vi timglaset. När en tredjedel av alla sand har runnit igenom är det dags för första värmevågen. Varje bastusession består i ett 3*3 schema, 3 värmevåger under 15 minuter (ett timglas) och totalt 3 timglasvändningar! Andra värmevågen när 2 tredjedelar runnit igenom och den sista precis innan det allra sista runnit ut!
5. Ibland kan det uppstå ett tävlingsmoment under en bastusession, då frånser man ifrån 3*3 schemat! Se mer under "outtalat tävlingsmoment"!
6. När en timglasvändning är avslutad, går du ut, duschar kallt och eftersvettas i ca 5 minuter, eventuellt fyller på vattenflaskan och påbörjar sedan nästa session!

Efter bastun
1. Efter sista sessionen så duschar du inte kallt direkt efter! Detta för att porerna skall förbli öppna.
2. Eftersvettas tills du känner att kroppen har "svettats klart". Detta brukar ta för mig ca 10 minuter.
3. Duscha!
4. Njut av att uppleva tillvaron ur en klubbad säls perspektiv!

Felsökning

Värmen är inte tillfredsställande
1. Knäpper det i aggregatet? Om ja kan det betyda två saker:
1.1 Bastun är precis påslagen.
Åtgärd: Gör en extra övning på gymmet, simma en extra längd i poolen, eller flashbacka lite på mobilen i 15 minuter.
1.2 Bastun har precis blivit avslagen
Åtgärd: Leta upp termostaten, vad visar den? Vissa termostater, främst för äldre bastuaggregat har en vredhistoria som likt en äggklocka vrids upp till lämpligt antal timmar som bastun sedan är igång. Modernare termostater har ofta enbart en on/off knapp.

2. Lyser värmeslingorna? Om ja kanske temperaturen är inställd fel (fel = för lågt).
Åtgärd: Leta upp termostaten, på äldre termostater är det ett vred som ofta är markerat med en cirkel runt, cirkelns tjocklek blir större ju högre temperaturen är. Se till att den är inställd på ca 3/4 av full temperatur. Nyare termostater består oftast enbart av väldigt talande knappar, såsom "temp" och sen "pil upp" för att höja temperaturen och "pil ner" för att sänka temperaturen.
2.1 Värmeslingorna lyser inte!
Åtgärd: Leta upp termostaten och se till att bastun är påslagen!

3. Inget av ovanstående fungerar!
Åtgärd: Leta upp personal!

Det finns ingen slang att duscha ner bastuns väggar/tak med
1. Använd vattenbaljan och skopan så gått det går!

Outtalat tävlingsmoment
Ibland kan man stöta på en annan bastufantast! Då uppstår ofta ett outtalat tävlingsmoment! Vem står ut längst? Vid ett sådant tillfälle bortser man ifrån 3*3 schemat och istället är målet att sitta kvar längst.
1. Har den andre belägrat vattenbaljan?
Åtgärd: Fråga om, oberoende av temperatur, personen inte kan kasta på lite mer vatten.
2. Du har vattenbaljan
Åtgärd: Fråga "är det okej om jag brassar på lite?" innan du får svar skvätter du på generöst med vatten och säger sedan "går ju inte sitta i en pissljummen bastu!"
3. Andningen är det viktigaste! Det gäller att komma in i "andra andningen" för att hålla pulsen under kontroll! Den verkliga striden sker på det mentala planet! Glöm aldrig det!
4. Du kan finta din motståndare genom att börja skruva på dig, huka dig fram. Men fall sedan tillbaka till en rakryggad position, din motståndare kommer då tänka "nä, denna bräcker jag aldrig", och väljer att gå förlorande ut ur bastun.

Såhär ser mitt bastande ut! Bastar 5-6 ggr/vecka!

Älskar beskrivningen av det "outtalade tävlingsmomentet". Andningen och att ha kontroll över vattenhinken är ju det viktigaste. Positionen i basturummet är en ofta förbisedd fördel man kan skaffa sig. Värmen rör sig olika i basturummet beroende på rummets form, aggregatets placering och hur stort sten magasinet är i förhållandet till rummets utformning. Med ett stort stenmagasin blir det oftast varmast i det diagonalt motstående hörnet. Störst skillnad blir om aggregatet är placerat i ett hörn. Är aggregatet symmetriskt placerat blir det varmast i det hörn som är längst från dörren. Med ett litet stenmagasin blir det varmast I hörnet närmast aggregatet. Kunskap som är guld värd när finnarna skall bastas ut.

Det finns fler användbara trick som är godkända vi outtalat tävlingsmoment men vissa saker bör man behålla själv.

För övrigt anser jag att finnars tålighet i bastun är låg.
Citera
2021-11-03, 16:29
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Älskar beskrivningen av det "outtalade tävlingsmomentet". Andningen och att ha kontroll över vattenhinken är ju det viktigaste. Positionen i basturummet är en ofta förbisedd fördel man kan skaffa sig. Värmen rör sig olika i basturummet beroende på rummets form, aggregatets placering och hur stort sten magasinet är i förhållandet till rummets utformning. Med ett stort stenmagasin blir det oftast varmast i det diagonalt motstående hörnet. Störst skillnad blir om aggregatet är placerat i ett hörn. Är aggregatet symmetriskt placerat blir det varmast i det hörn som är längst från dörren. Med ett litet stenmagasin blir det varmast I hörnet närmast aggregatet. Kunskap som är guld värd när finnarna skall bastas ut.

Det finns fler användbara trick som är godkända vi outtalat tävlingsmoment men vissa saker bör man behålla själv.

För övrigt anser jag att finnars tålighet i bastun är låg.

Mycket intressanta observeringar som jag aldrig har gjort själv, men kommer ta till mig!

Ang. Finnar i bastun så kan jag bara hålla med, de jag har träffat på brukar skråla om den finska bastutraditionen i omklädningsrummet, hur fjolliga svenskar är i bastun och häller sen i princip på hela baljan med vatten det första de gör när de kommit in i bastun. Sedan sitter de ofta inte mer än ett par minuter, far ut och yrar något om att de måste röka, hämta en ny öl eller annan rappakalja. Det mest irriterande i det hela är ju självklart att de tar värmen med sig när de håller på att springa ut och in i bastun.
Citera
2024-04-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dervil
3 ggr i veckan vart inte ovanligt och det blev trakigt nog alltid tavling.. sa fort nagon gav vika sa maxades bastun med vatten tros vara 90+ med runt 45min av skor plaga tills nagon slutligen gick ut

Såväl jag som min tjej är alltid nakna när vi bastar många tittar på oss när vi kommer, min tjej brukar säga att i Sverige bastar vi nakna och badkläder i bastun är ohygieniskt, ( många lämnar då )
Citera
2024-07-06, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Jag gillar vedeldat bäst. Det blir som mycket fuktigare så man tål högre temperaturer. Jag bastar första vändan kanske 20 minuter. Sen tar jag en dush eller ett bad och sen en vända till på lika länge.
Jag vet inte vad temperaturen är, de som finns i bastun visar inte rätt. Den hos syrran (vedeldat) visar 100 grader men det är nog inte mer än 80 kanske.
I våran bostadsrättsförening finns en elbastu och den visar 85 grader om man slår på ordentligt med "löyly" som det heter på finska, men det känns inte så varmt (jämfört med vedeldat då)

När jag och kompisen bodde på hotell i Köpenhamn blev det ett antal öl och sprit, vi gick alltid sen ut i området Istergade för att få tag i tjejer för natten, sen blev det sex ett par timmar i bastun, allt underbart, detta var när man var ung och inte tänkte på andra gäster
Citera
2024-07-25, 19:31
Medlem
Fick ett tips om bastuns funktion när jag började intressera mig för vinterbad.. tempen ska ligga mellan 60-80 grader för att man skall svettas ut "skit", men överstiger det 80 grader så utsöndrar kroppen toxiner och får väl kanske inte den skönaste upplevelsen av det. Men basta 15 min, duscha/bada kallt 1 min och så gör man det x3, drygt 45 minuter.

Jag kan sakna bastubad nu på sommaren konstigt nog. Någon som har bra tips på bastu runtomkring Östergötland?

Mvh
Citera
2024-10-08, 00:07
Medlem
morgonstjaernans avatar
Vilken temperatur är optimal om det ska ha någon effekt på hälsan?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in