2024-04-08, 22:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Jag tror han aldrig kommer att skriva frdigt bokserien. Kanske en bok till kommer men mycket mer blir det inte.
Tror GRRM har vldigt svrt att avsluta nr tv-serien redan berttat ett slut. Skulle nog knnas konstigt att arbeta p sitt projekt nr ngon annan redan avslutat det, ven om han givetvis har ett ngot annorlunda slut klart fr sig. GRRM har skert pratat med serie skaparna och varit verens om de stora dragen och nr seriens slut blev s sgat tror jag GRRM inte kan hitta inspiration att avsluta sitt projekt. Han skriver uppenbart hellre olika prologer n ger oss ett vrdigt avslut p berttelsen.

Gubben r gammal och trtt. Men det verkar ju nd som om han skrivit en hel del men inte kommer ihg riktigt vad han hade fr trdar.

Var det inte ett team som hjlpte honom fr ngra r sedan?

Kan det vara s att de hller p med de tv sista bckerna samtidigt?

Fast hller med: Kan inte vara s ltt att bli inspirerad nr det redan finns en officiell avslutning.

Roligare d att hitta p nya stories.
Citera
2024-04-16, 01:27
Medlem
Citat:
Jag tror han aldrig kommer att skriva frdigt bokserien. Kanske en bok till kommer men mycket mer blir det inte.
Tror GRRM har vldigt svrt att avsluta nr tv-serien redan berttat ett slut. Skulle nog knnas konstigt att arbeta p sitt projekt nr ngon annan redan avslutat det, ven om han givetvis har ett ngot annorlunda slut klart fr sig. GRRM har skert pratat med serie skaparna och varit verens om de stora dragen och nr seriens slut blev s sgat tror jag GRRM inte kan hitta inspiration att avsluta sitt projekt. Han skriver uppenbart hellre olika prologer n ger oss ett vrdigt avslut p berttelsen.

Trkigt om det skulle bli s. A song of Ice and Fire r ju nd en av de mktigaste bokserier och tv serien lg ocks p topp fram till de tv sista ssongerna.

Tnkte att ifall bokserien blir klar och de sista delarna skts bttre n vad det gjorde I tv serien s skulle det kunna kompromissa att tv serien gick ner.

Att tv serien slutade I katastrof och att bckerna aldrig blev klar r ett tragiskt avslut p en serie som brjade s starkt.
Citera
2024-06-15, 10:55
Medlem
akutaccents avatar
Citat:

Om slutet i bokserien frn brjan var tnkt att i stora drag vara som serien s frstr jag att han inte vet hur han ska bra sig t. Till exempel att "The others" besegras utan strre motstnd ganska tidigt i slutet av bokserien, att ingen djupdykning sker i deras motiv och urpsung. Ocks att alla mytomspunna profetior i en fantasy-vrld visar sig ha noll betydelse och att Jon Snows ursprung inte pverkar storyn avsevrt. D frstr jag till fullo att GRRM har panik ver hur han ska lyckas efterkonstruera ngot slags betydelsefull avslutning.

Lite som att Frodo frstr ringen i Sagan om de tv tornen.
Citera
2024-06-15, 16:10
Medlem
Dr Scriptums avatar
George R R Martin frtjnar mycket fr sin frmga att skapa rollfigurer med intressant personlighet och spnnande de.

Mste dock sga att Martin krt p med fr mnga karaktrer och det verfldet av olika perspektiv och den r nog en anledning att skrivandet gr s trgt. Jag gillar att han med Young Griffin och Varys beskrivning av honom som en utmrkt mjlig hrskare lanserar ett klassiskt fantasy-koncept - den rttmtiga kungen med enkel bakgrund - i en fantasy-vrld som vldigt mycket dekonstruerar sdana klassiska fantasy-inslag, men att slnga in honom kar ocks komplexiteten i en redan komplex historia. Samma sak gller med en hel del andra rollfigurer som introducersts - det blir en jvla massa som ska beskrivas och med det blir det svrt att skriva ett slut p bokserien. ven om Winds of Winter publiceras knns det rejlt osannolikt att sedan A Dream of Spring blir skriven (och bda bckerna ska dessutom tydligen landa p 1500 sidor vardera).
Senast redigerad av Dr Scriptum 2024-06-15 kl. 16:32.
Citera
Idag, 06:03
Medlem
Malawi-Golds avatar
Han r slut.
Citera
Idag, 07:16
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Scriptum
George R R Martin frtjnar mycket fr sin frmga att skapa rollfigurer med intressant personlighet och spnnande de.

Mste dock sga att Martin krt p med fr mnga karaktrer och det verfldet av olika perspektiv och den r nog en anledning att skrivandet gr s trgt. Jag gillar att han med Young Griffin och Varys beskrivning av honom som en utmrkt mjlig hrskare lanserar ett klassiskt fantasy-koncept - den rttmtiga kungen med enkel bakgrund - i en fantasy-vrld som vldigt mycket dekonstruerar sdana klassiska fantasy-inslag, men att slnga in honom kar ocks komplexiteten i en redan komplex historia. Samma sak gller med en hel del andra rollfigurer som introducersts - det blir en jvla massa som ska beskrivas och med det blir det svrt att skriva ett slut p bokserien. ven om Winds of Winter publiceras knns det rejlt osannolikt att sedan A Dream of Spring blir skriven (och bda bckerna ska dessutom tydligen landa p 1500 sidor vardera).

Lgg mrke att young griffin dock r en Blackfyre av allt att dma och har varit Varys plan sedan brjan, antagligen fr att Varys har djupa kontakter med de som fortfarande stdjer Blackfyre falangen av Targaryens. Hela Fake Aegon historien finns skerligen med fr att frdjupa det djupa schackspelet mellan Varys och Littlefinger, men antagligen ven ngot med Daenarys och hennes reaktion av Faegon som kommer bli vldigt intressant.

Men visst, Dreams lr aldrig kompletteras. Vi kan nrmast bara hoppas p Winds of Winter med tanke p hur George RR Martin ser ut och hans hga lder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in