Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-16, 20:40
  #13
Medlem
elisabethcaines avatar
Det görs allmän hälsokontroll för att se att det inte finns några hinder för behandling. Du får lämna urinprov så att man kan konstatera att du inte har ett aktivt missbruk. Sedan får du din medicin. I början kontrolleras puls, blodtryck, och vikt ofta, och dosen höjs långsamt.

Åtminstone är det så det bör gå till. Verkligheten är inte sällan en annan.
Citera
2007-10-20, 14:39
  #14
Medlem
Fordies avatar
Ni med ADHD.. Hur ser era liv ut nu? Och innan medicinering?

Tjena tjena

Ja, flashback är ju som det är så kan ju inte direkt söka.

Tja.. Topic? Ska själv börja med concerta relativt snart, men funderar på om det verkligen är värt det för kraven dom har på mig för att få det.

Så, berätta gärna om hur era liv såg ut innan och efter ni fått medicinering mot ADHD och om ni tycker det hjälpt nämnvärt samt vilken medicing och vilken dos du får.
Hade varit kul att veta lite runtomkringsaker också, typ hur sömnen ändrats, hur aptiten ändrats m.m

Tacksam för svar!

/Fordie
Citera
2007-10-20, 15:34
  #15
Medlem
Vad är kraven?
Citera
2007-10-20, 15:52
  #16
Medlem
nerdys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Tjena tjena

Ja, flashback är ju som det är så kan ju inte direkt söka.

Tja.. Topic? Ska själv börja med concerta relativt snart, men funderar på om det verkligen är värt det för kraven dom har på mig för att få det.

Så, berätta gärna om hur era liv såg ut innan och efter ni fått medicinering mot ADHD och om ni tycker det hjälpt nämnvärt samt vilken medicing och vilken dos du får.
Hade varit kul att veta lite runtomkringsaker också, typ hur sömnen ändrats, hur aptiten ändrats m.m

Tacksam för svar!

/Fordie

tjo!

jag gick bara på det i ungefär 2 veckor, så jag har inte jätte mycket att ge..
men för mig var det faktiskt helt okey en stund, när jag första gången tog medecinen så tyckte jag att man blev konstigt.

om jag ska förklara så kan man säga att man blev lite lugnare och koncentrerad, är dock rädd för att det kan krascha ens personlighet, för man är inte van att känna som man gör på de pillerna. osocial kan man med bli, men jag är inte riktigt säker ifall jag blev det, eller bara inte behövde snacka hela tiden utan bara kunde chilla en liten stund

men eftersom jag fick för mig att jag blev tillbaka dragen av det, så tog jag för mycket av medecinen istället för få "rätt" effekt i mitt fall. då drog dom in den, och nu måste jag pissa en stund innan jag får tillbaka allt. vet inte hur länge man måste vänta men vill ha den snart, för jag ska plugga upp mina betyg så jag kommer in på lund, och det hjälper medecinen med ganska mycket. koncentration och stirrigheten.

så du kan ju alltid göra ett försök och se hur du påverkas av det, det är ju från person till person, hur effekten är för dig, behöver inte vara som det var för mig.

annars dina frågor om dos m.m

dosen jag fick var 56mg på morgonen, 18 mg vid 5 tiden.

hade lite problem med sömnen ibörjan, men det gick över efter ett litet tag.

jag har aldrig haft bra apptit, så mig gjorde det varken för eller imot i det området.

Ha d!
Citera
2007-11-05, 06:08
  #17
Medlem
Fordies avatar
Uppar denna lite då.. Måste ju finnas fler ADHD-tokar här?

Tack för svaret, nerdy

/Fordie
Citera
2007-11-05, 12:07
  #18
Medlem
GodBolts avatar
Jag fick min diagnos för ett halvår sedan, och äter sedan ett par månader tillbaka Strattera.

Eftersom det fanns i deras papper att jag har missbrukat tidigare, så var inte ritalina eller concerta ett alternativ för mig.

Jag var lite tveksam till Strattera till en början, men den har gett mig ett visst lugn i kropppen. Jag kände redan första dagen att något var annorlunda, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på det. Läkaren satte först in 18mg, men jag har nu trappat upp till 40mg.

Mitt liv har inte förändrats sådär överdrivet mycket. Jag har ett ganska hektiskt liv som ensamstående förälder, pluggar och arbetar. Den gången jag märker en rejäl skillnad är när jag verkligen behöver koncentrera mig på något, då på jobbet eller plugg inför tenta.

Jag hade för höga förhoppningar när jag skulle börja medicineringen, såg framför mig hur jag äntligen kunde sitta och koncentrera mig djupt med näsan i en bok, eller med gitarren i min hand, men det kan jag tyvärr inte riktigt ännu.

Lycka till med din medicinering. Jag har läst om dig lite i andra trådar, och du verkar ha ett ganska trasigt liv. Detta kanske kan vara en början på något gott. Men förvänta dig inte något magiskt som förbättrar din koncentrationsförmåga eller lugnar ner eventuellt hetsigt beteende över en natt.


G
Citera
2007-11-06, 14:13
  #19
Medlem
nerdys avatar
jag bumpar denna, vill ochså ha lite mer info från andra med ADHD.
Citera
2007-11-06, 19:55
  #20
Medlem
Det finns väl inte så många vuxna som har adhd, det växer väl bort med åldern?
Det finns tydligen olika sorters adhd, så ni kan väl skriva vilken ni har.
Jag ska tydligen ha någon som gör mig innåtvänd tvärtom den vanliga, dvs motsattsen till hyperaktivitet m.m.
Vet inte så mkt om det än men i januari ska jag till en farbror och tala så får jag se vad han säger. (även om jag är seg så tror jag mer på att invändheten beror på socialfobi och dåligt självförtroende)
Min bror äter concerta och han tycker det är bra, det enda negativa enligt honom är att han inte har någon aptit men är tvungen att äta endå.
Doseringen är tydligen viktig också, man ska inte ta för lite men inte heller för mkt så man börjar med minsta dosen sedan får man ta mer och mer tills man hittar en bra nivå.
Men om det är nån som har mer info om den här innåtvända adhn så kan ni skriva det för jag hittar inget om det
Citera
2007-11-06, 23:30
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
Vad är kraven?


Jag gick till läkare för över en månad sen för att få reda på om medicinering skulle hjälpa mig med min misstänkta ADHD. Ska inte få träffa psykolog förän i december och har måstat träffa en väldans massa personer och skrivit på flera tester och pratat mycket. Det är en jobbig väg att gå för att få medicin, nu får jag hoppas att den hjälper, om jag ens får den, vilket jag ska kämpa för.

Ursäkta för viss offtopic.
Citera
2007-11-06, 23:47
  #22
Medlem
helluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitub
Det finns väl inte så många vuxna som har adhd, det växer väl bort med åldern?

Hejsan! Jag måste erkänna att jag aldrig hört talas om att ADHD skulle växa bort? Och jo...min erfarenhet säger mig att det finns många vuxna som nyligen fått denna diagnos! Senaste jag vet är en tjej som är 47år! Så så är det! Men att det skulle växa bort?? Hmmm.....blev nyfiken där då!

// Helene
Citera
2007-11-07, 13:18
  #23
Medlem
Psykopatiskt beteende brukar minska med ökad ålder, men ADHD är väl en helt annan störning, jag är rädd att den får man dras med.

Jag tror sånt är vanligare än man tror hos folk, de är överaktiva och stressiga pga probemet.

De jag vet med problemet blir lugnare av medicineringen, de käner sig inte så jagade, de kan köra bil lungt osv.
Citera
2007-11-07, 13:27
  #24
Medlem
Jag har ADHD och kan väl säga lite hur det är för mig.
Jag har väldigt svårt att komma till ro i vardagen. Har väldigt svårt att stanna kvar på ett och samma jobb mer än 6 månader.
Det ska hela tiden hända något annars blir jag lite frustrerad. Om det kallpratas i ett kompisgäng utan att jag är intresserad av ämnet så brukar jag gå hem och sitta på nätet istället eller sätta på någon skiva med tung techno eller något även om det slutar med att jag alltid spolar till slutet eftersom jag aldrig orkar vänta på peaken i låten.

Jag har lite av impulsivitet också. Gör saker och säger saker som inte alltid är helt genomtänkta. T ex en tjej som jag var intresserad av som jag satt vid ett bord och talade med där det fanns ett tänt ljus som jag pillade på, så fick jag den otroligt smarta idén att jag skulle föra ljuset under hennes arm på ett skämtsamt sätt. Ganska snabbt kom jag på att bränna henne inte var så smart sätt att fånga hennes hjärta på så jag drog ganska snabbt tillbaka ljuset. Hon kollade minst sagt lite konstigt på mig.

Jag har tyvärr lite tvångstänkande som är ganska vanligt när man har ADHD. Eftersom man känner att man inte har riktigt kontrol över sig själv så kan man få jobbiga tvångstankar. Själv tycker jag att det är jättejobbigt att hålla i ett glas med dricka i eller för den delen hålla i en kniv när man ska laga mat i rädsla för att göra något mot någon annan. Lyckligtvis händer det aldrig.

Sen är det nog ganska många människor med koncentrationssvårigheter som aldrig får en diagnos. Diagnos får man oftast först är det blir ett problem för personen. Många med ADHD uppskattas som färgstarka och roliga personligheter även om ADHD personen kan uppleva det jobbigt att alltid känna sig speciell. Särskilt om man växt upp i en miljö där det funnits väldigt strikta regler om hur man ska vara.

Edit: Någon här ovan skrev om den inåtvända ADHD:n, ADD som den kallas.
Jag har någon slags kombo. Har lite social fobi och är lite fast i mina egna tankar. Kan helt plötsligt börja flina då jag tänker på något roligt eftersom det hela tiden går på högvarv i huvudet. Kan aldrig finna ro i nuet utan drömmer mig tillbaka eller in i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in