Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-11, 17:52
  #1
Medlem
Lightbulbs avatar
Tjo. Det är så att jag, sedan så länge jag kommer ihåg i stort sett, inte har kunnat somna på ryggen eller på sidan inför natten. På dagar när jag ligger och läser går det utmärkt, när jag är nyvaken och trött som en gnu går det utmärkt och när jag är påverkad av cb/spice/alkohol går det utmärkt. Men under vanliga omständigheter på kvällen så går det helt enkelt inte.

Jag vill iaf lära mig sova på rygg, eftersom det är skönare. Hur gör man? I dagsläget försöker jag vänja mig helt enkelt. Jag lägger mig vid 23-01 men fegar ur vid 2-3 på nätterna då jag inser att jag kommer vara död vid 6:30 när alarmet ringer.

Bästa tillvägagångssätt? Jag testade förra året att träna som fan på dagarna (1½ gym, 2h kampsport, 5km gång per dag) för att vara utmattad, men det hjälpte inte. Idag går jag kanske 3-5km per dag, så jag sitter inte still men rör mig ju inte heller jättemycket.

Anyways. Förslag? Ni får gärna säga till om jag behöver förtydliga..

Regards
Citera
2008-09-16, 09:03
  #2
Avstängd
Lustgasads avatar
Gör det inte, du kommer få sömnparalyser. Var glad att du inte kan somna på rygg.
Citera
2008-09-16, 12:28
  #3
Medlem
börja köra motocross å då slocknar du direkt när du ska sova
Citera
2008-09-30, 22:24
  #4
Medlem
SparkMans avatar
Jag kan i princip bara ligga på rygg och sova, nu för tiden. När jag var mindre så låg jag jämt på sidan, eventuellt magen.

Personligen tror jag det handlar om vana och komfort. Du får helt enkelt hitta en bekväm position på rygg (kanske behöver komma högre/lägre med huvudet på kudden) som känns rätt. Sedan nöta in den tills du kan ligga på rygg helt avslappnat.

Det är värt ett försök iaf :P
Citera
2008-10-01, 05:00
  #5
Medlem
NormaJeans avatar
Jag brukar gå i sömnen när jag somnar på rygg men vad glad du vad är det som gör att du finner det "skönare"? Tycker magen är ändå skönast ställning.

Det går inte att "lära" sig en ovana man ändå kanse inte kommer gilla..
Citera
2008-10-05, 23:03
  #6
Medlem
Har heller aldrig kunnat sova på rygg så länge jag kan minnas, förutom när jag är riktigt full möjligtvis. Det brukar dock gå lite bättre (även om jag aldrig somnar helt) om jag ligger på rygg och lägger huvudet på sned, dvs inte har ansiktet rakt upp. Av någon anledning har jag svårt att koncentrera mig när jag ligger för rakt med huvudet, svårt att tänka överhuvudtaget, och kan då inte heller "koncentrera" mig på att somna.

Trodde förr att det kanske hade något att göra med blodtillförsel till pannan, att jag inte kunde få ro och tänka klart om inte den delen av hjärnan fick tillräckligt med syre. Men jag vet inte alls...

Jag behöver alltså denna "ro" för att få hjärnan att koppla av och somna.
__________________
Senast redigerad av krallo 2008-10-05 kl. 23:16.
Citera
2008-10-06, 00:51
  #7
Avstängd
Luas avatar
När jag sover ensam brukar jag lägga kuddarna i mitten av min säng och sedan bara.. lägga mig ner. Brukar ha huvudet åt valfritt håll dock. (ja, ligga på rygg snackar jag om).
Då sover jag som absolut bäst.

Edit:
Sömnparalyser? vad är det?
__________________
Senast redigerad av Lua 2008-10-06 kl. 00:53.
Citera
2011-03-01, 10:13
  #8
Medlem
puckots avatar
Jag skulle också vilja lära mig att kunna somna på rygg. Har alltid haft stora problem med att kunna somna när jag ligger på rygg så länge jag kan minnas. Jag måste istort sätt alltid ligga på sidan för att kunna komma till ro och för att somna. Enda gångerna jag lyckats somna på rygg har väl varit om jag varit totalt utmattad eller dödstrött, för då spelar det inte alltid någon roll vilken ställning jag ligger i, eftersom jag ju mer eller mindre däckar ganska omgående.

Nu är det väl egentligen inget stort problem, jag ska väl vara glad att jag kan somna överhuvudtaget. Oavsett om det är på rygg eller på sidan. Men problemet är att jag lider av allergi och astma emellanåt, inte särskilt ofta egentligen, men det kommer då och då. Och då brukar det ju vara en fördel att kunna ligga på rygg, eftersom jag andas lite bättre då. Men eftersom jag inte kan somna i den ställningen, så kan jag ju inte ligga på rygg särskilt länge. Att man då redan har det problematiskt med andningen, gör det ju inte bättre att adningen blir ännu lite sämre av att ligga på sidan, och då kan det ju bli svårt att somna iallafall. Om jag kunde lära mig att sova på rygg, så skulle det ju vara en klar fördel dom perioder jag känner av astman.
Citera
2020-11-15, 21:22
  #9
Medlem
trettonkommafemcms avatar
Hur gör man då? Jag måste lära mig eftersom jag har fått problem med nacke och axlar nu av konstiga ställningar på mage. "Sömnparalys" eller ej, jag har inget val. Är det någon som har lärt sig att somna på rygg och har något tips?
Citera
2024-03-07, 19:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trettonkommafemcm
Hur gör man då? Jag måste lära mig eftersom jag har fått problem med nacke och axlar nu av konstiga ställningar på mage. "Sömnparalys" eller ej, jag har inget val. Är det någon som har lärt sig att somna på rygg och har något tips?

Litet trådlyft men jag undrar samma sak. Jag har otroligt svårt att somna i valfri position och på rygg är det helt omöjligt.
Har du kommit på nåt knep?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback