Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-14, 23:44
Medlem
Prometeuss avatar
Vad tror ni skulle hända om idén från penn & tellers gun control-avsnitt genomfördes i Sverige?
Idén är ungefär såhär: Alla kvinnor får ett rosa handvapen, och även om bara hälften skulle bära dem med sig så skulle det vara 50% chans att det kvinnliga offret har ett vapen.
Vad jag förstått kan en kula alltid eller iaf ofta kopplas till vapnet den avfyrades ifrån, och det finns väl nån slags mekanism så att bara en person med ett visst fingeravtryck kan använda pistolen?
I så fall skulle de ytterst få nu vapenägande kvinnorna som tänkte begå våldsbrott få det svårt att komma undan med illegalt användande av vapnet.
Jag förutsätter då att lagen anpassas på lämpligt sätt, så att man får använda mer vålds i självförsvar än idag.
Citera
2008-09-14, 23:51
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Vad tror ni skulle hända om idén från penn & tellers gun control-avsnitt genomfördes i Sverige?
Idén är ungefär såhär: Alla kvinnor får ett rosa handvapen, och även om bara hälften skulle bära dem med sig så skulle det vara 50% chans att det kvinnliga offret har ett vapen.
Vad jag förstått kan en kula alltid eller iaf ofta kopplas till vapnet den avfyrades ifrån, och det finns väl nån slags mekanism så att bara en person med ett visst fingeravtryck kan använda pistolen?
I så fall skulle de ytterst få nu vapenägande kvinnorna som tänkte begå våldsbrott få det svårt att komma undan med illegalt användande av vapnet.
Jag förutsätter då att lagen anpassas på lämpligt sätt, så att man får använda mer vålds i självförsvar än idag.
Det där med "fingeravtrycklåsning", låter hemskt mycket Judge Dredd.

Men att beväpna kvinnor fungerar nog.
NRA tror till och med på att beväpna alla.

Eller som de säger i Florida, en delstat där det är lätt att få licens för att bära dolt vapen, "an armed society is a polite society".
Citera
2008-09-15, 08:11
Medlem
En liten OT fråga...

Ett ballistiskt test kan bara genomföras om polisen hittar 'casing' till kulan, eller? Så om man plockar bort den efter skottlossningen så kan man inte veta vilken pistol som använts.
Har jag rätt eller fel?
Citera
2008-09-15, 08:18
Medlem
The moonmans avatar
Skönt att kvinnor bara är offer som aldrig gör något ont. Skulle absolut inte vilja se kvinnor beväpnade.
Citera
2008-09-15, 16:46
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SannaEmilsson
En liten OT fråga...

Ett ballistiskt test kan bara genomföras om polisen hittar 'casing' till kulan, eller? Så om man plockar bort den efter skottlossningen så kan man inte veta vilken pistol som använts.
Har jag rätt eller fel?
Fel.

Ballistiskt test går till som så att de matchar den avfyrade kulan mot vapnet.

När en kula avfyras genom en pipa så lämnar pipan spår i kulan, ett fingeravtryck nästan. Så hittar man en intakt kula så kan man först matcha den mot en vapentyp. Och får man sedan tag i det misstänkta mordvapnet så kan man se om det är samma vapen som avfyrade kulan som hittats som bevis.

Hylsan har ingenting med saken att göra, och eventuella fingeravtryck på den bränns bort i avfyringsögonblicket.
Enda poängen med att plocka upp hylsor är för att de inte ska kunna spåra ammunitionen.
Citera
2008-09-15, 17:08
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Fel.

Ballistiskt test går till som så att de matchar den avfyrade kulan mot vapnet.

När en kula avfyras genom en pipa så lämnar pipan spår i kulan, ett fingeravtryck nästan. Så hittar man en intakt kula så kan man först matcha den mot en vapentyp. Och får man sedan tag i det misstänkta mordvapnet så kan man se om det är samma vapen som avfyrade kulan som hittats som bevis.

Hylsan har ingenting med saken att göra, och eventuella fingeravtryck på den bränns bort i avfyringsögonblicket.
Enda poängen med att plocka upp hylsor är för att de inte ska kunna spåra ammunitionen.

Du kan väl spåra vapen med hylsan också? Hylsan får väl efter att skottet har gått av ett märke som iaf kan användas för att identifiera vapen-typen?
Citera
2008-09-16, 00:06
Medlem
BaldiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Du kan väl spåra vapen med hylsan också? Hylsan får väl efter att skottet har gått av ett märke som iaf kan användas för att identifiera vapen-typen?

Har sett att dom har gjort så på CSI, vet dock inte om det går i verkligheten :P
Citera
2008-09-16, 08:10
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Har sett att dom har gjort så på CSI, vet dock inte om det går i verkligheten :P

Jag vet att man kan se t.ex. vad det är för typ av gevär som avlossat skottet men vet inte om det går att identifiera exakt vilket av gevären som gjorde det.
Citera
2008-09-16, 08:42
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The moonman
Jodå det går med hyffsad sannolikhet identifiera ett vapen via hylsan ....... slagstift slits individuellt och ger olika avtryck och samma sak med utdragaren ........Dock går det att kringå med lite kunskap och en fil
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in