Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2009-10-12, 09:58
  #73
Medlem
jedi knektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enannanfemma
Sömnparalys är inte ovanligt, och det är någonting man kan träna sig till. De personer som får det "av sig själv" borde skatta sig lyckliga tycker jag. Sömnparalys är ett stadie när kroppen sover men medvetandet är klart. Jag tvingar själv fram det ca 5 gånger i veckan för att enklast uppnå en klardröm (en dröm där man vet att man drömmer)

Har upplevt sömmparalys en gång i mitt liv och skulle knappast skatta mig lycklig för det! En klardröm hade nog varit betydligt trevligare något som jag tyvärr aldrig upplevt (tror jag) . I en sömnparalys är man paralyserad och samtidigt vaken dvs kan titta runt med ögonen utan att röra dig överhuvudtaget, lite som om någon just kört en elpistol i magen på dig, dessutom kan man även ha väldigt svårt att andas. Du kan också se en hel del hemskheter eftersom hjärnan i praktiken fortfarande drömmer, det är bara ögonen som är vakna.

En klardröm verkar betydligt mycket trevligare då man är medveten om att man drömmer och man kan påverka och styra drömmen (speciellt om drömmen är trevlig ). Sedan så slipper man alla vålnader och andra hemskheter.

Min sömnparalysis gick till så att jag vaknade klockan 5-6 på morgonen och var fett förvånad över att jag hade vaknat så tidigt. Sedan när jag försökte röra på mig och gå upp ur sängen märkte jag att det inte gick att ens röra på ögonlocken vilket var extremt vidrigt då ögonen var öppna (jag låg upprätt). Försökte självklart ropa på hjälp vilket förståss inte alls fungerade. Efter ca 10 min (kändes det som) lyckades jag stänga ögonlocken, när jag sedan öppnade dem igen såg jag hur en vålnad satt på min mage. Minns hur jag först blev extremt förvånad och sedan greps av panik, kan helt säkert säga att det var ett av de läskigaste ögonblicken i mitt liv.
Vålnaden som såg ut som en svart skugga (ganska lik bruden i the ring förövrigt) började därefter att långsamt strypa mig möjligtvis att den la sina händer på min hals och jag kände ett konstigt tryck på halsen och framförallt magen. Kunde inte andas, skrika eller rör mig och trodde faktiskt att det var slutet, men lyckades dock med en sjukt stor viljeanstränging efter 5min stänga ögonlocken igen. Började sedan känna hur rörelseförmågan sakta kom tillbaka i kroppen och sprang sedan så fort jag hade fått tillbaka kontrollen upp ur sängen och sedan till duschen o satt där som en apatisk sate i ca en timme. Blir fortfarande skakis idag när jag tänker på händelsen, det var verkligen det vidrigaste jag varit med om.
__________________
Senast redigerad av jedi knekten 2009-10-12 kl. 10:00.
Citera
2009-10-12, 10:25
  #74
Medlem
ZinuXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangstah4life92
Förstår inte varför du inte inser att det inte är ovanligt att uppleva sömnparalyser ofta. Är det inte mycket ovanligare att man hör höga ljud när man ska somna än att uppleva sömnparalyser?

I en sömnparalys, som skedde inatt, så hörde jag ett extremt högt pip i uppskattningvis 15 sekunder, medan jag varken kunde röra mig eller skrika. Första gången jag hört höga ljud i mina sömnparalyser, som jag har haft minst 20 gånger. Detta var den mest skrämmande och ångestfyllda.

Jag har också upplevt ett extremt högt/ljust pip runt 15-20 sekunder, när jag tillslut vaknade till trodde jag fan jag skulle få hjärtattack.
Det där ljudet bygger upp en sån jävla ångest och panik.
Citera
2009-10-13, 21:29
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZinuX
Jag har också upplevt ett extremt högt/ljust pip runt 15-20 sekunder, när jag tillslut vaknade till trodde jag fan jag skulle få hjärtattack.
Det där ljudet bygger upp en sån jävla ångest och panik.


Jag med. Var bland det värsta jag varit med om. Fast det ökade långsamt under vad som kändes som flera minuter, till slut distade det mer än pep. Jag trodde hjärnan skulle gå sönder.
__________________
Senast redigerad av xod 2009-10-13 kl. 21:33.
Citera
2009-10-13, 22:34
  #76
Medlem
onemanarmys avatar
Fick en inatt igen, var då medveten om att sambon var vaken så jag försökte få fram lite ljud för att få hennes uppmärksamhet, det lyckades sådär.

Fick andas väldigt häftigt och väste liksom, men lyckades inte få fram något ljud, förens jag precis vaknade, då lyckades jag stöna till.

"Vad håller du på med" får man på sig då

Rätt intressant detta med att kunna tänka att man ska påkalla uppmärksamhet och kan tänka "fan, sömnparalys, gör ljud" men inte lyckas, ångestfyllt minst sagt.
Citera
2009-11-23, 07:30
  #77
Medlem
Matte__s avatar
Jag hade nyss en dröm som slog ut min förra äckligaste dröm.

Allt detta händer på bara några få sekunder:

Jag låg i sängen, skulle sova och hör ett glas krossas precis utanför mitt sovrum,
dörren är öppen och jag lyfter på huvudet för att kolla ut och då krossas ett gäng glasföremål
i snabb följd och några föremål rör hastigt på sig till synes i tomma luften.
direkt efter dyker en person upp i dörröppningen, jag bli förlamad, kan inte ta mig upp
och personen som ser ut som en ca 15 år gammal blek östeuropé med svart hår
stirrar med iskalla ögon på mig och rör läpparna och mumlar något oförståeligt,
fortsätter säga samma sak och jag hör personen säga "Ge mig min mamma",
jag säger: "ja du ska få din mamma" varpå jag (fortfarande förlamad hela tiden)
kämpar för att röra på mig och denna personen flyger på mig
och jag ser handen trycka ner mina ben och flyttas handen över min kropp mot min hals alltmedan jag desperat försöker få
ett ljud ur mig och lyckas tillslut trycka ut dova korta läten i hopp om att min bror ska höra det.

Jag vaknar som en knäpp med fingrarna precis innan han ska ta tag om min hals.

Och ja, när jag vaknade låg jag på rygg
Detta är inte min första sömnparalys, men det är utan att tveka den värsta jag har haft, jag drömde med riktig intensiv rädsla och panik.
Citera
2009-12-13, 10:03
  #78
Medlem
NU HÄNDE DET IGEN!
Jag har sluppit paralyser i 3 år~.

Så inatt, låg jag och sov. Låg vänd mot väggen så jag såg inte dörren eller något.
Jag hör hur dörren smälls igen, jag ligger kvar men försöker vrida mig.
Jag kan inte, jag ligger och skakar och kan inte andas eller prata.
Så hör jag fotsteg bakom mig och börjar skaka ännu mer.
Sen hör jag hur någon börjar andas tungt och ljust bakom mig.

Så när jag kommer ur paralysen skriker jag det högsta jag kan.
Bor fortfarande hemma, så mamma kommer inspringandes och undrar vad som händer.
Hon sätter sig på sängen och är hur uppspelt och rädd som helst.

Så säger jag att jag hade en sömnparalys. Detta var vidrigt.
Tur att jag låg vänd mot väggen, vill INTE veta vad jag hade hallucinerat fram annars.

JAG HATAR SÖMNPARALYSER! 4e gången i mitt liv detta händer nu.

Edit : Denna gång var första gången det hände när jag sov i SÄNGEN.
Har alltid hänt när jag legat i soffan och sovit.
Men att tillägga, jag har sovit på soffan 2 nätter nu och jag grymt ont i nacken och sov jävligt dåligt. Så jag tror ganska säkert att detta inträffar när man sover som värst.
__________________
Senast redigerad av Obscen 2009-12-13 kl. 10:06.
Citera
2009-12-13, 22:29
  #79
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
När jag tänker efter, dessa 2ggr jag har upplevt sömnparalysering, så har jag legat i soffan, och då inte haft världens skönaste sömn direkt, Alltså störs min sömn utav det och kan skapa denna paralysering.

Undvik att sova obekvämt gott folk!
Fortsätt sov i soffan så kan du slå världsrekord!
Citera
2009-12-14, 01:29
  #80
Medlem
FallenMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
NU HÄNDE DET IGEN!
Jag har sluppit paralyser i 3 år~.

Så inatt, låg jag och sov. Låg vänd mot väggen så jag såg inte dörren eller något.
Jag hör hur dörren smälls igen, jag ligger kvar men försöker vrida mig.
Jag kan inte, jag ligger och skakar och kan inte andas eller prata.
Så hör jag fotsteg bakom mig och börjar skaka ännu mer.
Sen hör jag hur någon börjar andas tungt och ljust bakom mig.

Så när jag kommer ur paralysen skriker jag det högsta jag kan.
Bor fortfarande hemma, så mamma kommer inspringandes och undrar vad som händer.
Hon sätter sig på sängen och är hur uppspelt och rädd som helst.

Så säger jag att jag hade en sömnparalys. Detta var vidrigt.
Tur att jag låg vänd mot väggen, vill INTE veta vad jag hade hallucinerat fram annars.

JAG HATAR SÖMNPARALYSER! 4e gången i mitt liv detta händer nu.

Edit : Denna gång var första gången det hände när jag sov i SÄNGEN.
Har alltid hänt när jag legat i soffan och sovit.
Men att tillägga, jag har sovit på soffan 2 nätter nu och jag grymt ont i nacken och sov jävligt dåligt. Så jag tror ganska säkert att detta inträffar när man sover som värst.

Efter att ha läst i denna tråd så är jag verkligen glad att jag också låg mot väggen då jag upplevde min sömnparalys . Det som nog förvånade mig mest med sömnparalysen var att man kunde känna och höra saker.
Citera
2010-01-11, 18:36
  #81
Medlem
-Moon-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallenMaster
Efter att ha läst i denna tråd så är jag verkligen glad att jag också låg mot väggen då jag upplevde min sömnparalys . Det som nog förvånade mig mest med sömnparalysen var att man kunde känna och höra saker.

Ja, usch. Själv har jag haft hallucinationer under ca hälften av mina sömnparalyser (har haft 7-8 stycken). Jag har verkligen hört, sett och känt saker PRECIS som man gör på riktigt. :/ Men det läskigaste tycker jag nog är det man kan SE, eftersom det ofta brukar se så läskigt ut. Därför blundade jag under min andra sömnparalys då jag mindes den läskiga, lila handen med långa naglar som sträckt sig över mig under den första. Trots att jag blundade kände jag dock den starka närvaron av "vålnaden" och så skrattade den i mitt öra. Dock tycker jag det är mycket svårare att lugna ner sig efter att ha sett något läskigt än att ha hört något, men detta kan nog vara individuellt.

Jag läste en intressant sak härom dagen i boken "Exploring the world of lucid dreaming" av LaBerge och Rheingold. Den handlar främst om lucida drömmar, vilket hörs på titeln, men den tog även upp lite kort om sömnparalyser. Det jag tyckte var intressant var att en sömnparalys tydligen släpper snabbare om man slappnar av än om man får panik och försöker kämpa sig fri. Det står så här:
"People typically struggle in a fruitless effort to move or to fully wake up. In fact, such emotional panic reactions are completely counterproductive; they are likely to stimulate th limbic (emotional) areas of the brain and cause the REM state to persist." (Med "REM state" menar han det paralyserade tillståndet man är i då man drömmer.)
Det har alltså motsatt effekt att kämpa. När jag tänkte tillbaka insåg jag att detta stämde, eftersom jag då jag kämpade tyckte det tog evigheter innan paralysen släppte. Gången efter försökte jag dock ignorera den läskiga närvaron och fokuserade istället på mig själv, slappnade av och andades lugnt. Detta gjorde att närvaron av "vålnaden" avtog, jag uppnådde ett lugn och paralysen släppte strax därefter.
Citera
2012-10-01, 04:25
  #82
Medlem
arnold2k5s avatar
Tre gånger samma kväll. Första två var rätt ok, fattade vad som hände och flöt med utan ångest. Sista däremot gav mig redig panikångest så ligger vaken nu..Och visst fan kan man få sömnparalys oftare än 5ggr i sitt liv. Jag är mycket medveten om vad sömnparalys är. Många i min familj är drabbade. Värsta natten i mitt liv var när jag fick 12 jävla paralysera en,natt. Då kontaktade jag sjukvården för var livrädd,att jag var på väg att utveckla schizofreni, det ligger i släkten.
Citera
2012-10-01, 09:22
  #83
Medlem
VanligKille123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baxcash
Bullshit att rekordet på sömnparalyser är 5ggr under en livstid. Jag upplever cirka 2 sömnparalyser i veckan

5 ggr på en natt sa han, 20 gånger totalt bör man uppsöka hjälp.

Jag har oxo ca 1 i snitt i veckan och dvs långt mer än 20 totalt. jag våndas inte jättemycket över det, men om man ska gå till en doktor, någon som vet vart man ska vända sig?

En sak till, alla gånger utom en har jag hamnat i paralysen vid uppvaknandet eller mitt i natten i en mardröm. När jag hamnade i paralysen vid insomnandet tyckte jag det var jätteobehagligt, men det kanske är för att jag inte är van vid det/ att jag blev överaskad?

Fotnot: Personligen tycker jag mardrömmar man vaknar av mitt i natten är värre än sömnparalyser, för vaknar man blir nattsömnen rubbad, dessutom brukar man ogärna vilja somna om direkt efter man vaknat av en mardröm i rädsla att man ska fortsätta drömma den, och så är man trött i skolan/på jobbet dagen efter
__________________
Senast redigerad av VanligKille123 2012-10-01 kl. 09:29.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback