2008-10-05, 14:05
Medlem
_tutt_s avatar
Har i dagsläget Comhem bredband/telefoni men nu har Tele2 installerat fiber i husen här i området.. Tele2 har köpt upp husen så det är bara den ISP'en som kan leverera i området i dagsläget (via fiber)..

Så funderar på om det är värt att flytta över till Tele2 både ip-telefonin samt bredbandet. Lockar ju sjukt mycket med fiber, eftersom det är mer prisvänligt än vad Comhem har när man jämför fart/pris. Samt att telefonin är snäppet billigare.

Men sedan så är det ju Tele2 och deras låga kvalité på kundtjänst, 3G och andra saker..

Comhem är ju också ett gäng tomtar, men känner att jag inte upplevt samma problem där som hos Tele2 (har mobiltelefonin där).

Så, några åsikter kring detta? Bra att flytta och spara lite pengar eller stanna där man känner sig lite säkrare ?

Tror att detta är rätt forum, annars flytta tråden till rätt ställe.

Puss hej
Citera
2008-10-05, 15:36
Medlem
DennisOlofs avatar
Comhem är inte dålig egentligen. Utan det är snarare om man bor i ett dåligt hus / område som man oftast har problem med internet/telefoni/bredband. Det vet man först om man frågar någon som bor i området om det funkar bra eller inte.

Anledningen är det stora variationen på kvalité av kablarna i huset, hur det är installerat osv. Comhem använder ju också fiber precis som tele2, men sista biten till kunden är oftast koaxialnät.

Fiber från Tele2 som du pratar om är säkert mycket stabilare och ger högre fart men det är ju en annan teknik. Sedan beror det på vilka tjänster du kan få osv. Om du har Comhem nu, det funkar bra osv kanske det inte är lönt att byta om du inte sparar så mycket pengar.

Men det bestämmer du själv.
Citera
2008-10-05, 15:50
Medlem
qrizzes avatar
Ifall du skaffar telefoni (ip-telefoni) hos tele2 så får du en telefon dosa.
För mig fungerar den fint, men råtankar du så går det inte och prata i telefonen. De är då en fördel hos comhem då man kan göra det samtidigt.

Men visst får du 100/10 mbit med tele2 och lämnar ledigt ca 1 mbit uppströms så fungerar det fint.

Jag har 8/1 hos tele2 (tre hål i väggen) med deras ip-telefoni. När jag laddar hem torrent och uppar max och de är någon som ringer så får ja sänka uppladdningshastigheten till under 50 kb/s för att kunna prata.

sedan har jag inte märkt dålig kundtjänst hos tele2, fast jag ringer inte så ofta.
Kötiderna är max 5 minuter, och trevlig personal. Mailade en gång en fråga. de ringde upp mig nästa dag och besvarade min fråga
Senast redigerad av qrizze 2008-10-05 kl. 15:52. Anledning: fixade till lite
Citera
2008-10-05, 16:32
Medlem
_tutt_s avatar
@ DennisOlof
Jag har ingen sämre erfarenhet av Comhem, då det nästan alltid fungerat (smått problem med ip-telefonin men hey vilka har inte problem så sätt).

Jag hade tänkt en maxfart på ~10/10mbit (vilka båda ISP'ar levererar i mitt hus) för högre hastighet känns lite som en overkill.
Sparar runt 50-60kr/mån har jag räknat ut om jag byter till Tele2 (både bredband & telefoni).
Så ska fundera lite på saken, men lättare när man ser lite ur olika vinklar och perspektiv.

@ qrizze
Tack för informationen ang telefonin när man maxar linnan både upload/download. Sånt är helt klart värt att veta, då blir det att skaffa router som gör en hastighetsreservation av något slag om det blir av med Tele2.
Citera
2008-10-05, 19:12
Medlem
DennisOlofs avatar
_tutt_, jo precis.

Jag anser också att 10/10 är bra idag och mera behöver man egentligen inte, då är det under lite speciella omständigheter kanske. Det största problemet idag med Internet för de flesta i Sverige eller för övrigt dom flesta som använder just ADSL tekniken är den låga sändningshastigheten, visst den är högre med ADSL2+ men inte så mycket.

Du sparar inte så mycket på att byta tycker jag, så frågan är om det är värt besväret, sedan kan man undra om du får TV saker med på köpet via IP-TV jag skulle nog undvika det om jag kan. IP-TV är ganska nytt och lär strula en helt del, dessutom om du i dagsläget inte har några problem med Comhem ser jag inte några fördelar med att byta.

Då är det bättre prata med någon i huset som råkar ha just Tele2 fiber och fråga hur det funkar och om du kan få testa lite själv innan du byter om du tänker göra det, så slipper man byta och sedan upptäcka att det inte fungerar som du vill.

Dessutom kanske du kan skaffa dig högre hastighet på Comhem nätet, dom har ju många erbjudanden osv som är ekonomiskt fördelaktiga.
Citera
2008-10-06, 02:50
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _tutt_
@ qrizze
Tack för informationen ang telefonin när man maxar linnan både upload/download. Sånt är helt klart värt att veta, då blir det att skaffa router som gör en hastighetsreservation av något slag om det blir av med Tele2.

i telefondosan så kan du reservera trafik åt telefonen.
dock aldrig testat det.
Citera
2008-10-06, 09:24
Medlem
_tutt_s avatar
@ DennisOlof
Usch, nej, IP-TV låter absolut inte lockande haha. Räcker gott och väl med det kanalutbudet vi har här i området,
dock inte HDTV men det går att få tag på via bredbandet, haha.

@ qrizze
Låter routern sköta det, blir nog mycket lättare så tror jag..
Ger inte mycket hopp till telefonidosan haha.
Citera
2008-10-08, 00:15
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _tutt_
Ger inte mycket hopp till telefonidosan haha.

haha ja den är inte den bästa. har tyvärr inte orkat köpa mig en egen router. Så varje gång jag behöver ha en öppnad port så måste jag öppna den för den åker ur "öppna portar-rutan" varje gång. Men det är bara att göra den till en brygga så kör du med din router.

föresten hur ska man koppla?
Hålet i väggen > in i wanporten i routern sedan en sladd ifrån lan1 in till Wanport telefondosa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in