2008-10-08, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av homersimpson
802.11n är dualband och använder 5 GHz och/eller 2,4 GHz paralellt genom mimo överföring. Annars skulle det bli väldigt trångt på någon av banden i de hastigheterna. Samt att räckvidden skulle bli dålig om man bara nyttjar 5 GHz eftersom denna frekvens är extremt känslig mot att inte ha fri sikt.
Trådlösa möss/tangentbord med bluetooth bör man undvika eftersom tekniken inte kan hålla samma responstider. Det är några få produkter som använder bluetooth till detta idag, men resultatet av att använda detta i vissa applikationer kan vara mycket dåligt.
FastRF heter den standarden som ligger på 27 MHz där däribland MX1000 (non-bluetooth) ligger.
Bäst idag är förmodligen att nyttja ett non-bluetooth tangentbord/mus på 2,4 GHz, vilket ger bättre respons än bluetooth och inte har lång räckvidd. FastRF däremot har väldigt lång räckvidd, vilket kan leda till problem om flera har detta i samma hus.
Trådlösa möss/tangentbord med bluetooth bör man undvika eftersom tekniken inte kan hålla samma responstider. Det är några få produkter som använder bluetooth till detta idag, men resultatet av att använda detta i vissa applikationer kan vara mycket dåligt.
FastRF heter den standarden som ligger på 27 MHz där däribland MX1000 (non-bluetooth) ligger.
Bäst idag är förmodligen att nyttja ett non-bluetooth tangentbord/mus på 2,4 GHz, vilket ger bättre respons än bluetooth och inte har lång räckvidd. FastRF däremot har väldigt lång räckvidd, vilket kan leda till problem om flera har detta i samma hus.
tack för förklaringen av FastRF, som även jag under tiden letade upp info om vilket leder mig att tro att den äldre MouseMan Wheel musen har "vanlig" 27Mhz RF teknik
konstigt att Microsoft valde det till
Natural® Ergonomic Desktop 7000
• 2.4 GHz Wireless Technology
• Advanced Ergonomic Design
• 4-Way Scrolling
• Magnifier
• Zoom
• Battery Life Indicator
...är det Bluetooth 2.1 standarden som används här?
skiljer det så mycket i prestanda?
...då de båda teknikerna ligger på 2.4GHz bandet
Vill helst ha ett ergonomiskt tangentbord i "Natural keyboard" design, lite delat och upphöljt som det tidigare tangentbordet jag hade, det funkade utmärkt för mina behov men plasten i det knakade och gnisslade så for man tog i tangenbordet... det trådtangentbord jag har nu för 199kr är knäpptyst och väger mindre, men texten har försvunnit på 2 knappar efter 3 månader ... så det funkar som ett backup-tangentbord tills jag köper ett trådlöst
det låter som en bra ide att lägga upp en lista på radiotrafiken för alla trådlösa prylar...