Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-08, 22:25
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homersimpson
802.11n är dualband och använder 5 GHz och/eller 2,4 GHz paralellt genom mimo överföring. Annars skulle det bli väldigt trångt på någon av banden i de hastigheterna. Samt att räckvidden skulle bli dålig om man bara nyttjar 5 GHz eftersom denna frekvens är extremt känslig mot att inte ha fri sikt.

Trådlösa möss/tangentbord med bluetooth bör man undvika eftersom tekniken inte kan hålla samma responstider. Det är några få produkter som använder bluetooth till detta idag, men resultatet av att använda detta i vissa applikationer kan vara mycket dåligt.

FastRF heter den standarden som ligger på 27 MHz där däribland MX1000 (non-bluetooth) ligger.

Bäst idag är förmodligen att nyttja ett non-bluetooth tangentbord/mus på 2,4 GHz, vilket ger bättre respons än bluetooth och inte har lång räckvidd. FastRF däremot har väldigt lång räckvidd, vilket kan leda till problem om flera har detta i samma hus.

tack för förklaringen av FastRF, som även jag under tiden letade upp info om vilket leder mig att tro att den äldre MouseMan Wheel musen har "vanlig" 27Mhz RF teknik

konstigt att Microsoft valde det till

Natural® Ergonomic Desktop 7000
• 2.4 GHz Wireless Technology
• Advanced Ergonomic Design
• 4-Way Scrolling
• Magnifier
• Zoom
• Battery Life Indicator

...är det Bluetooth 2.1 standarden som används här?

skiljer det så mycket i prestanda?
...då de båda teknikerna ligger på 2.4GHz bandet

Vill helst ha ett ergonomiskt tangentbord i "Natural keyboard" design, lite delat och upphöljt som det tidigare tangentbordet jag hade, det funkade utmärkt för mina behov men plasten i det knakade och gnisslade så for man tog i tangenbordet... det trådtangentbord jag har nu för 199kr är knäpptyst och väger mindre, men texten har försvunnit på 2 knappar efter 3 månader ... så det funkar som ett backup-tangentbord tills jag köper ett trådlöst

det låter som en bra ide att lägga upp en lista på radiotrafiken för alla trådlösa prylar...
Citera
2008-10-08, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -X-hellfire
tack för förklaringen av FastRF, som även jag under tiden letade upp info om vilket leder mig att tro att den äldre MouseMan Wheel musen har "vanlig" 27Mhz RF teknik

konstigt att Microsoft valde det till

Natural® Ergonomic Desktop 7000
• 2.4 GHz Wireless Technology
• Advanced Ergonomic Design
• 4-Way Scrolling
• Magnifier
• Zoom
• Battery Life Indicator

...är det Bluetooth 2.1 standarden som används här?

skiljer det så mycket i prestanda?
...då de båda teknikerna ligger på 2.4GHz bandet

Vill helst ha ett ergonomiskt tangentbord i "Natural keyboard" design, lite delat och upphöljt som det tidigare tangentbordet jag hade, det funkade utmärkt för mina behov men plasten i det knakade och gnisslade så for man tog i tangenbordet... det trådtangentbord jag har nu för 199kr är knäpptyst och väger mindre, men texten har försvunnit på 2 knappar efter 3 månader ... så det funkar som ett backup-tangentbord tills jag köper ett trådlöst

det låter som en bra ide att lägga upp en lista på radiotrafiken för alla trådlösa prylar...

Står det 2,4 GHz RF så är det inte bluetooth, utan vanlig radioförbindelse över 2,4 GHz vilket är bättre. På bluetooth enheter skriver man ut det.

Bluetooth är exempelvis inget att ha om man spelar spel, princip oanvändbart då responsen inte är tillräckligt snabb. Det är dessutom vanligare att bluetooth tappar kontakten än andra tekniker. Däremot lär 2,4 GHz RF uppdatera snabbare än vad FastRF 27 MHz gör, det är någon av dessa man bör nyttja.
Citera
2008-10-08, 22:43
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Den panasonicen är GAP kompatibel DECT telefon, så det är 1,8 - 1,9 GHz den använder.

Hittade en sida som kan ge en hint om vilka frekvenser som olika logitech produkter använder
http://www.mstar.net/users/rlowens/?...tech.Protocols

Det verkar som om Cordless desktop pro också är FastRF 27 MHz.
tittade på den länken och det stod att vissa produkter använde samma FastRF ...provade att koppla ur MouseMan Wheel mottagaren och försöka återansluta med MX1000 mottagaren men det funkade inte, det är nog lite skillnad på tekniken där, tänkte man kunde slippa en onödig pryl på skrivbordet...

en sak jag tycker är lite "estetiskt" synd i utvecklingen med 300n nätverk är att alla prylar har 3 spretande antenner... det blir lite för "mycket", men det är en smaksak
Citera
2008-10-08, 22:59
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Står det 2,4 GHz RF så är det inte bluetooth, utan vanlig radioförbindelse över 2,4 GHz vilket är bättre. På bluetooth enheter skriver man ut det.

Bluetooth är exempelvis inget att ha om man spelar spel, princip oanvändbart då responsen inte är tillräckligt snabb. Det är dessutom vanligare att bluetooth tappar kontakten än andra tekniker. Däremot lär 2,4 GHz RF uppdatera snabbare än vad FastRF 27 MHz gör, det är någon av dessa man bör nyttja.
Tyckte jag läste något om att det var Bluetooth men blandade nog ihop det med att det fanns andra produkter på den sidan som hade 2.4 GHz Bluetooth® Technology
tex

jo, det är säkert bättre med 2.4 Ghz RF

den gamla MouseMan Wheel musen har jag som back när den andra behöver laddas

appropå storföretag,,,
Senast redigerad av -X-hellfire 2008-10-08 kl. 23:34.
Citera
2008-10-08, 23:41
Medlem
-X-hellfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
Betänk att 3G luren du har i fickan (vid ballen) har en max uteffekt på 0.25w...

oj, det är kanske inte så lyckat om familjelyckan duschar i 3G strålning varje dag
Citera
2008-10-10, 00:50
Medlem
-X-hellfires avatar
TRENDnet TEW P1UG

Printserver - USB - Extern - IEEE 802.11g, IEEE 802.11b, Fast Ethernet, Ethernet mer...
http://www.ciao.se/TRENDnet_TEW_P1UG...#productdetail

printserver med en USB 1.1 port kostar ca 730 kr för varje dator blir rätt dyrt samt att det inte är USB 2

den har bara WEP vilket gör att det går att hacka sig in på den

ingen Windows Vista support, även om folk fått den att funka i Vista så var det bökigt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=67945
med det priset kan man lika gärna köpa en eller två Netgear routers, typ den som föreslogs tidigare i tråden, om man vill placera de två skrivarna i olika rum då de är jävligt skrymmande, och få bättre säkerhet, USB2, etc
...chansen att någon hackar sig in i printern är väl nästan obefintlig, vi har bara 10 lägenheter i det här huset, så det känns som overkill, men man kanske flyttar iofs...

edit1:
Netgear 606 spec ...den stödjer bara USB 1.1 hastighet även om den går att koppla in i en USB2 skrivare
WEP samt WPA

edit2:
här en rätt bra översikt om vad vissa trådlösa printservers kan och inte kan och de testar en D-Link DPR-1260 RangeBooster G Multifunction Print Server
min färgskrivare Canon S9000 har program som frågar skrivaren om hur mycket bläck det kvar i de 6 färgbehållarna, så det är nog en dålig ide att försöka få det att funka på en trådlös printserver

edit3:
en billig scanner/skrivare-all-in-one hade jag väl köpa någon gång och då verkar det synd om printservern inte stödjer den...
det får nog vänta ett tag med trådlös printserver, bra att man tittade lite om hur det lätt knasa med sådant innan man köpte "grisen i säcken"
Senast redigerad av -X-hellfire 2008-10-10 kl. 01:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in