Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-10-09, 14:37
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druddio
. För mina kompisar säger att 8 mb/s ska man få ut mer än 800 kb/s på? och hur går det ihop osv? kan ni lämna källor på det ni skriver skulle det också va bra.

Lär dig skillnaden på (b)it och (B)yte, och sluta skriv (m)illi när du menar (M)ega. Sen kan du förklara det för dina kompisar också.

/capmac
Citera
2008-10-09, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Lär dig skillnaden på (b)it och (B)yte, och sluta skriv (m)illi när du menar (M)ega. Sen kan du förklara det för dina kompisar också.

/capmac
Anledningen till att jag startade tråden var ju för att jag inte fattar.. Då behöver ju inte du påpeka allting som jag inte fattar eftersom att det var därför jag startade tråden.

Så vad skulle jag lära mig av ditt inlägg?
Citera
2008-10-09, 17:53
Medlem
psychotropics avatar
Det finns utförlig information på Wikipedia, sök där.
Citera
2008-10-10, 18:22
Medlem
capmacs avatar
Citat:

Att lära sig söka självständigt efter information? Jag har hört att det lärs ut redan på mellanstadiet nu.

Du ställer värsta noob-frågan som är så jävla grundläggande att jag tror det lärs ut första timmen datorteknik, om nu skolan fortfarande sysslar med sådant...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bit

/capmac
Citera
2008-10-10, 18:34
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac

/capmac
Är väl ändå bara idioter som tror att den mindre vetande menar 8 millibit per sekund när man skriver 8mb/s? Så även om du nu råkar veta mer än den undrande så borde du förstå vad h*n menar i alla fall.
Prova att göra ett matteprov och ha lektionerna efteråt.
Citera
2008-10-10, 18:34
Medlem
Garnaals avatar
Citat:
Anledningen till att jag startade tråden var ju för att jag inte fattar.. Då behöver ju inte du påpeka allting som jag inte fattar eftersom att det var därför jag startade tråden.

Vad han syftar på är att det är skillnad på att använda versaler och gemener när det kommer till dessa förkortningar.

mb = millibit
Mb = megabit
MB = megabyte

1 byte = 8 bits.

Mvh
Citera
2008-10-11, 17:45
Medlem
Drazzes avatar
Google has it, 8 megabit = 8192 kilobit
Citera
2008-10-11, 21:20
Medlem
Trio66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Är väl ändå bara idioter som tror att den mindre vetande menar 8 millibit per sekund när man skriver 8mb/s? Så även om du nu råkar veta mer än den undrande så borde du förstå vad h*n menar i alla fall.
Prova att göra ett matteprov och ha lektionerna efteråt.
det är ju lätt att veta om någon menar bit eller byte om de skriver allt med gemener?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in