Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-10, 15:46
Medlem
javla_bajss avatar
Fick för ett par dagar sen hem en homebox från wippies. Den funkar hur bra som helst, förutom att min laptop tappar kontakten med den hela tiden om jag kör trådlöst.
Datorn är runt 10 meter från routern och det är två väggar emellan (inte betong). Routern står ovanpå en garderob, så den är lite mer än två meter över golvet. Ska jag placera den på nåt annat sätt? Hur ska jag rikta antennen?
Citera
2008-10-10, 15:56
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av javla_bajs
Fick för ett par dagar sen hem en homebox från wippies. Den funkar hur bra som helst, förutom att min laptop tappar kontakten med den hela tiden om jag kör trådlöst.
Datorn är runt 10 meter från routern och det är två väggar emellan (inte betong). Routern står ovanpå en garderob, så den är lite mer än två meter över golvet. Ska jag placera den på nåt annat sätt? Hur ska jag rikta antennen?

Antennen Bör vara riktad rakt upp eller för att vara petig, i en vinkel till Edit''mottagaren''
Vad har du för styrka på det trådlösa?

Annars kan du prova att byta kanalerna på boxen så kan det fungera bättre.
Senast redigerad av Nicklas.W 2008-10-10 kl. 16:06.
Citera
2008-10-10, 16:12
Medlem
Nicklas.Ws avatar
Om den tappar kontakten så kan du prova att byta krypteringstyp på Wlanet då det kan vara en faktor till att du droppas.(om du har bra mottagning)
Citera
2008-10-10, 16:20
Medlem
Segelflygarns avatar
Om du vet att du endast kommer att ha laptopen i en riktning fran routern sa kan du tillverka en enkel riktad antenn. Funkar finfint for mig genom tre vaggar, ett kok och ger full signalstyrka till en MacMini i vardagsrummet.

http://www.freeantennas.com/projects...te2/index.html
Citera
2008-10-10, 18:05
Medlem
noonelses avatar
Finns det många wlan som du når i lägenheten? Jag är osäker på hur många som räknas som många. Men för många wlan som ligger på samma kanal stör varandra. Kör netstumbler eller liknande och se vilka kanaler alla AP's kör. Byt sedan till en som få/ingen annan använder. Billiga AP's brukar köra kanal 6 eller 11 som default utan att kunna känna av vilken kanal som ärm mest lämplig.
Citera
2008-10-10, 23:56
Medlem
Kanalen ska vara så "långt" bort från de andra...

Hittar du två APer med kanal 6 och 11 så rekommenderar jag att köra med kanal 1 eller 2.
Citera
2008-10-11, 01:41
Medlem
javla_bajss avatar
Jag hittar inga wlan förutom mitt egna här. Har provat kanalerna 6 och 11, blev lite bättre med 6, men nu får jag inte ens något IP tilldelat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in