2014-06-16, 08:40
Bannlyst
John Coltrane - A Love Supreme

Bra Jazzmusik som biter sig på mig, en väldigt lyckad skiva.

7/10

-------------

B.B. King - Live At The Regal

Tyvärr, detta lät inte bra alls, ledsen B.B. King, men rösten är jobbig att höra på även om det finns få bra musikaliska tillfällen på liveplattan så saknar en bra röst här. Inget jag kommer att lyssna på någonsin igen. Närmaste bra låten är Please Love Me, den är helt okej och mer svängig.

2/10

Nästa Album: The Beatles - Rubber Soul
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2014-06-16 kl. 09:00.
Citera
2014-06-16, 09:43
Bannlyst
The Beatles - Rubber Soul

Skivan är mycket bra, med ett rös med trevliga låtar som man kommer ihåg. Enkel musik som görs så ofantligt bra. Jag har alltid tyckt att Rubber Soul är underskattad, här finns några Beatleslåtar i klass med deras bästa. Älskvärd skiva verkligen förutom kanske någon låt som jag kanske inte gillade, tre låtar var under godkänd annars riktig bra. En stark åtta!

Rekommenderade låtar:
Drive My Car
Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
Michelle
What Goes On
Girl
Wait
If I Needed Someone
Run For Your Life

8/10

Nästa Album: Bert Jansch - Bert Jansch
Citera
2014-06-18, 08:50
Bannlyst
Bert Jansch - Bert Jansch

En väldigt charmig skiva med charmiga låtar, bra röst med har Bert. Fina gitarrspelanden.
En klart lyckad skiva.

7/10

Nästa Album: The Byrds - Mr.Tambourine Man
Citera
2014-06-18, 16:19
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Förstår hur du tänker, men då får du vara förberedd på att det finns skivor som du med största sannolikhet inte kommer kunna njuta av helt vid första lyssningen. Såg att du lyssnade på Otis Blue nyss, och en sån skiva är det väldigt lätt att förstå storheten i direkt vid första lyssningen (det betyder inte att den är mindre värd och inte en kanonskiva!), men t.ex. A Love Supreme med John Coltrane som du ska lyssna på härnäst kommer du inte kunna göra någon bra bedömning av om du inte är van vid jazz och/eller lyssnar på den ett par gånger.

Försöker inte framstå som någon musiksnobb, men viss musik är helt enkelt inte tillräckligt lättillgängligt för att uppskattas helt vid första lyssningen.

Håller med - undrar vilket betyg iwannakissrihanna kommer att ge Captain Beefheart
Citera
2015-07-09, 13:16
Medlem
Bläddrade i boken häromdagen på Akademibokhandeln. En av alla dessa böcker
man skulle kunna köpa och ställa i hyllan men har man plats ?

Men visst, den här typen av böcker är bra i bildningssyfte, kanske speciellt för
unga människor som inte vet vad 50-,60-,70-,80-,90-tal var för någonting ...
Citera
2016-01-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eitzel
Var förresten nere i Växjö och hälsade på föräldrarna förra helgen och köpte två LP-skivor som hittades på ett second hand-ställe. Deacon Blue med ''When The World Knows Your Name'' och Kate Bush med ''Sensual World''.

Såg att ''Sensual World'' fanns med på listan och jag blev jävligt positivt överraskad då det visade sig att skivan faktiskt var fan så mycket bättre än ''Hounds Of Love''

Nu svarar jag på ett flera år gammalt inlägg, men Hounds Of Love är ju en rent grym skiva. Vad är det med den du inte gillar (eller gillade)?
Citera
2016-01-10, 12:21
Medlem
Eitzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Nu svarar jag på ett flera år gammalt inlägg, men Hounds Of Love är ju en rent grym skiva. Vad är det med den du inte gillar (eller gillade)?
Mmm, favvotråd...

Nu är det ju ett tag sedan så jag kan inte svara på vad jag egentligen menade för jag gillar "Hounds of Love". Jag tror det handlade mer om att "The Sensual World" inte nämns lika mycket och jag blev förvånad när jag upptäckte att jag helt enkelt tyckte den var bättre
Citera
2016-08-24, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ugglapuggla
John Holm's första skiva (även hans andra) är 2 riktigt bra skivor, båda skivorna har Mellotronens supermusiker med i uppsättning.

Vad menas med Mellotronens supermusiker?
Citera
2016-08-24, 01:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vad är vitsen med den här tråden?
Citera
2016-08-24, 02:39
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3
Vad menas med Mellotronens supermusiker?

Också nyfiken, den ende som medverkar på bägge plattorna är ju Björn J:son Lindh.
Citera
2020-08-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Om inte ni har något emot detta så tänkte jag börja lyssna från album från denna boken för att sedan betygsätta varje album och jag börjar från ungefär mitten av 60-talet fram tills nu och om jag har tålamod så lyssnar jag mig igenom skivorna blad för blad.

Första albumet jag börjar med är The Beatles - A Hard Day's Night(1964)

Kul grej som fler borde göra.
Jag har lyssnat igenom drygt hälften och stött på väldigt få dåliga album. Även om man inte gillar genren för ett visst album brukar man kunna höra, rent objektivt, att det är bra musik.

Tips till alla som vill ge sig på att lyssna : https://1001albumsgenerator.com/
Citera
2023-01-10, 18:26
Bannlyst
The End Of The Ocean - Pacific*Atlantic (Definitivt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in