Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-10-30, 21:33
Medlem
hej!

jag ska nu göra min första oljemålning, vill göra på en atombombsexplosion! vad tror ni?

saker jag tänkt på:

målningen ska vara med mkt färg,behöver ej vara detaljerad men kul om motivet syns. (dvs ej ett porträtt utan fyllig bild.)

målningen ska göras på tygduk 1x2m eller dyl. ska den behandlas eller ngt annat att tänka på?

att få fram 3d (hav och land ska separeras från varandra,vilka färger kan behövas där?)

bilden ska vara väldigt långt ifrån , bred och motivet i mitten.

att tänka på, jag har aldrig målat en tavla innan, så alla tips jag kan få vore guld!

ser fram emot detta och självklart ska ni få se tavlan när den är klar!

(har sökt i forumen men ej hittat liknande tråd)

tack för all hjälp ni kan ge och hoppas resultatet blir vad jag hoppats på med Er hjälp!

vänlig hälsning olsone!
Citera
2008-10-30, 23:36
Medlem
Har du aldrig målat en tavla så kanske du inte ska börja med en 1x2m stor oljetavla...
Lek runt och lär dig innan du ger dig på något för avancerat
Citera
2008-10-30, 23:43
Medlem
Eftersom du inte målat förut så skulle jag göra en skiss först om jag vore du.
Citera
2008-10-31, 04:03
Medlem
tack men nej tack, det jag ville ha tips, jag ville ha inte kritik, tavlan e redan inköpt!

det jag ville ha tips på skrev jag ovan dvs färger, 3d , ngt konkret och enkelt inte det ni har att erbjuda,
ni KAN hjälpa mig!

(skissen e strax klar!)

men tack för er tid vänlig hälsning olsone!
Senast redigerad av jonasolsone 2008-10-31 kl. 04:05.
Citera
2008-11-02, 17:25
Medlem
Vad är det för oljefärg du köpt? Om det är vanlig som du löser med lösningsmedel så börja att måla tavlan med utspädd oljefärg (oljefärg + terpentin) måla grunden och låt torka, bygg på eftersom med tjockare färg, annars spricker det. Är duken helt obehandlat så får du köpa Gesso eller dylikt för att förhindra att duken suger upp färgen, grundering behövs alltså. Rätta inga misstag, det är en del av din personlighet, 100 % korrekt kan man överlämna åt fotograferna. Köp en flaska rödvin för att frambringa autentisk konstnärs känsla, Använd tillräckligt bred pensel för att inte förlora den spontana fräschör som penseldrag har. Köp de färger du gillar + extra stor tub vitt, förslagsvis zinkvitt. Var modig!
Citera
2008-11-02, 19:11
Medlem
ARTIs avatar
skissa ut med kol på duken först, efter grovskiss på duk börjar du du måla ut alla mörka partier/gärna kolstav och övergå till olja så du provar dig fram på duken, börja sedan tänka ut vart dina highlights skall vara och "ringa" in dem så att du inte glömmer bort .. därefter börja med mellantoner och slutligen måla highlights och ev nya tankar

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in