2025-01-08, 17:37
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ingen aning men de har nog god kunskap om fiendens läge och då kanske det räcker med kunskap om ammunitionens ballistik, jag antar att de använder sig av moderna riktmedel, kanske någon artillerist vet bättre.

För svensk del kan det vara lågprio men det kan nog uppstå lägen där det är användbart.
Jag tänkte att det som vagnchef vore smidigt att kunna se beskjutningsbart området markerat på en karta och sedan bara markera och klicka på "skjut", eventuellt synkat med andra.
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om det vore en bra idé att använda 25-40 mm AKAN till indirekt eld så kan du nog räkna med att det hade varit aktuellt i de flesta mekaniserade doktriner världen över sedan 50+ år tillbaka.

Men det är alltså ingen bra idé, inte minst för att den begränsade verkan i målet (ens under de bästa förutsättningar) även innebär att man röjer vagnens/förbandets position, vilket är potentiellt förödande givet det korta avståndet (Ukraina uppger max 10 km).
Jag antar att man som annat artilleri måste förflytta sig efter eldgivning, men det död inte vara några problem i det här fallet. Sedan är det nog ingen funktion som avgör ett världskrig, men det bör kunna bli en ganska billig funktion.
Citera
2025-01-08, 19:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Finns det, eller är det lätt att fixa, någon "app" till vagnens datorer som hjälper till eller måste man använda kompass och någon tabell för att träffa rätt? Och kan den där 3P-ammunitionen användas på ett enkelt sätt, om det behövs?

Tycker på det hela taget är en dålig idé att använda vagnen som grk eller haubits. Fast det är klart, har man inget annat och om det är bråttom så...

Det är nog det klassiska sättet då: Karta, skjuttabell och framskjuten eldledning.

Men vi ska nog ta vara på kunskapen och erfarenheterna för att jacka in denna metod i vår egen stridsteknik.
Citera
2025-01-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tycker på det hela taget är en dålig idé att använda vagnen som grk eller haubits. Fast det är klart, har man inget annat och om det är bråttom så...

Det är nog det klassiska sättet då: Karta, skjuttabell och framskjuten eldledning.

Men vi ska nog ta vara på kunskapen och erfarenheterna för att jacka in denna metod i vår egen stridsteknik.
Ja det är ju att situationen ska vara lämplig, därav lågprio i mitt inlägg.
Om upplägget är perfekt vore det synd att inte bekämpa FI om det går.

Ingen vettig försvarmakt skulle införskaffa banddrivet 40 mm artilleri.
Citera
2025-01-08, 21:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ja det är ju att situationen ska vara lämplig, därav lågprio i mitt inlägg.
Om upplägget är perfekt vore det synd att inte bekämpa FI om det går.

Ingen vettig försvarmakt skulle införskaffa banddrivet 40 mm artilleri.

Kanske inte, men cv90 är perfekt att anfalla försörjningslinjer och tillfälliga depåer etc med om de råkar finnas för nära. Normalt anfaller man ju med haubits som klarar minst 4 mil.
Citera
2025-01-08, 23:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kanske inte, men cv90 är perfekt att anfalla försörjningslinjer och tillfälliga depåer etc med om de råkar finnas för nära. Normalt anfaller man ju med haubits som klarar minst 4 mil.

"Man tager vad man haver", som Kajsa Warg sade.

Så de gör ju inte fel och jag antar att metoder och erfarenheter återmatas till övriga användare av CV90.
Citera
2025-01-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Hägglund har gått ut med att dessa vagnar 50 st som Sverige har beställt. Samt ordern som de gett till Danmark och Ukraina. Så har man meddelat att de inte avser att anpassa dessa till annan pv robot än just Spike LR som redan har provats ut för CV90. Det beror på en hög orderingång. Som de då anser sig inte ha tid att lägga tid att anpassa dem för typ AMP. Står i mitten på denna artikel.
https://www.edrmagazine.eu/new-cv90s...-the-programme

Om vi sedan väljer att köpa fler CV90 så kan vi givetvis då välja om vi vill ha AMP. För vi skulle med vårt utökade försvar behöva minst 50 st till. Eller så lämnar vi in några efter några år och anpassar dem för AMP. Då tornen redan är förberedda att lättare kunna integrera andra vapen.

Citat:
therefore Sweden and Denmark will maintain the Rafael missile already integrated into the D-Turret.

Ska man tolka detta så att de svenska Strf90 får Spike LR?
Citera
2025-01-09, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
"Man tager vad man haver", som Kajsa Warg sade.

Så de gör ju inte fel och jag antar att metoder och erfarenheter återmatas till övriga användare av CV90.
Precis, och Ukraina använder även stridsvagnar som artilleri. Då de har brist på artilleri.
Citera
2025-01-09, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ska man tolka detta så att de svenska Strf90 får Spike LR?
Jag är tveksam att Sverige skulle överge sina planer med AMP. Men ändå kanske bättre med Spikes olika alternativ. Då Spike har SR,MR,LR och ER på sina räckvidder etc. Mot AMP som bara har en. Så visst är möjligheterna bättre med Spike.

USA har börjat visa intresse för SPIKE SR med sin låga vikt etc. Men USA ska ha beställt 45.000 Javelin till 2050. Så då bör det inte bli så många SPIKE SR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in