Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Vad gör samhället för mig? Vad har jag för nytta av vab, sjukfrånvaro och föräldrarpenning? Jag kan ändå aldrig vara borta från firman för att ta hand om lillgrabben.
Vad får jag för tack från staten för nöjet att se till att mina anställda kommer till jobbet varje dag och gör sitt jobb?
Svar: Mer eller mindre: inte ett skit.
Bara det att man inte har det skyddsnät vid arbetslöshet eller sjukdom som alla andra har - trots att man betalar för det! Och att man förutom skatten måste betala en del av de anställdas sjuklön: även om de t.ex. brutit benet på sin skidsemester!
I ett mindre företag är det så att stat och kommun får mer pengar av det du tjänar ihop än vad du själv kan ta ut i lön. Dessutom är det alltid du själv som företagare som tar riskerna och staten behöver aldrig ta en risk.
Dessutom är lagarna stenhårda mot egenföretagaren. T.ex. kan ett småföretag låna ut pengar till säg din granne hemma på gatan. Men om du själv lånar pengar av ditt eget företag (t.ex. ur handkassan) så är det ett av samhällets allvarligaste brott och du riskerar fängelse. Däremot är det omvända inget problem: dvs du kan obehindrat låna ut pengar till ditt eget företag.
Vidare ökar kraven hela tiden; inte minst antalet regler och bestämmelser i ABL och Bokföringslagen. Numera måste man ha en tätare kontakt med revisorn under året och revisorn har en skyldighet att göra smårevisioner under pågående bokföringsår. Revisor skall helst närvara vid inventering och göra stickprovskontroll. Och naturligtvis måste du som företagare betala för dessa extra övervakningstjänster som våldsmonopolet Staten ålägger dig.
Grattis!