• 3
  • 4
2008-11-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jomen jag vet jag vet många tvättmaskiner och andra pryttlar som kallas för typ cementblandare på kvittot. Det gäller att veta hur en slipsten skall dras i ett högskattesamhälle.

Så ditt argument för varför höga skatter inte är nåt problem är att man alltid kan fuska med skatten

Tyvärr är det så att en minoritet av företagarna skattefuskar. De flesta följer de regler som finns och vägrar pga principer att förfalska kvitton och ta hela hushållet på företaget.

Nu anser inte jag heller att man ska klaga men dagens system tillsammans med marknadens krav skapar en väldigt trältillvaro där man som småföretagare är bunden till produktionsmedlen. Ser inte varför en skattesänkning skulle vara på sin plats så att ens inbetalningar ungefär motsvarar vad man får tillbaka från samhället.
Citera
2008-11-05, 10:31
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark8
Vad gör samhället för mig? Vad har jag för nytta av vab, sjukfrånvaro och föräldrarpenning? Jag kan ändå aldrig vara borta från firman för att ta hand om lillgrabben.

Vad får jag för tack från staten för nöjet att se till att mina anställda kommer till jobbet varje dag och gör sitt jobb?

Svar: Mer eller mindre: inte ett skit.

Bara det att man inte har det skyddsnät vid arbetslöshet eller sjukdom som alla andra har - trots att man betalar för det! Och att man förutom skatten måste betala en del av de anställdas sjuklön: även om de t.ex. brutit benet på sin skidsemester!

I ett mindre företag är det så att stat och kommun får mer pengar av det du tjänar ihop än vad du själv kan ta ut i lön. Dessutom är det alltid du själv som företagare som tar riskerna och staten behöver aldrig ta en risk.

Dessutom är lagarna stenhårda mot egenföretagaren. T.ex. kan ett småföretag låna ut pengar till säg din granne hemma på gatan. Men om du själv lånar pengar av ditt eget företag (t.ex. ur handkassan) så är det ett av samhällets allvarligaste brott och du riskerar fängelse. Däremot är det omvända inget problem: dvs du kan obehindrat låna ut pengar till ditt eget företag.

Vidare ökar kraven hela tiden; inte minst antalet regler och bestämmelser i ABL och Bokföringslagen. Numera måste man ha en tätare kontakt med revisorn under året och revisorn har en skyldighet att göra smårevisioner under pågående bokföringsår. Revisor skall helst närvara vid inventering och göra stickprovskontroll. Och naturligtvis måste du som företagare betala för dessa extra övervakningstjänster som våldsmonopolet Staten ålägger dig.

Grattis!
Senast redigerad av Vaftrudner 2008-11-05 kl. 10:33.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in