Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-12, 14:06
Medlem
Foams avatar
Jag använder anonym VPN, då jag surfar till en del känsliga webplatser i vardagen.

Problemet är att VPN-tjänsten kopplas ifrån ibland, utan att jag märker det. Idag kopplades den ifrån när jag surfade på en känslig webplats.

Jag har ställt in auto-uppringning med korta tidsintervaller, om linan skulle brytas, men det hjälper inte. Lika förbannat "försvinner" VPN-anslutningen utan varning.

Min fråga är om man på något sätt kan fixa så att internet inte fungerar när VPN-anslutningen inte är aktiv.

Tack
//Foam.
Citera
2008-11-13, 17:19
Medlem
Foams avatar
Bump
Citera
2008-11-13, 17:24
Medlem
noonelses avatar
Är det många "känsliga" siter du surfar på?

Spontant så skulle jag sätta statiska nexthops till VPN tunneln för de siter jag besöker. Om nexthopet inte går att nå så kan du heller inte nå siten. Men den lösningen skalar ju inte så bra...

Det var nog inget jättebra svar på din fråga tyvärr. Någon annan kanske vet bättre.
Citera
2008-11-13, 19:03
Medlem
noonelses avatar
En bättre variant kanske är att först lägga in en statisk rutt till prefixet som du kopplat upp tunneln mot, och sedan när tunneln är uppe så lägger du upp en default rutt mot tunneln. Då skulle all trafik som ska ut på internet gå över tunneln (även aftonbladet.se) och sedan skulle det sluta fungera om tunneln gick ner.

Om det fungerar kan du göra två script så det går fort att byta mellan tunneln och direkt uppkoppling.

Vore intressant om du kunde prova det och återkomma. Någon som kan mer får gärna komma in och berätta vart det fallerar om jag har fel.
Citera
2008-11-14, 04:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noonelse
En bättre variant kanske är att först lägga in en statisk rutt till prefixet som du kopplat upp tunneln mot, och sedan när tunneln är uppe så lägger du upp en default rutt mot tunneln. Då skulle all trafik som ska ut på internet gå över tunneln (även aftonbladet.se) och sedan skulle det sluta fungera om tunneln gick ner.

Om det fungerar kan du göra två script så det går fort att byta mellan tunneln och direkt uppkoppling.

Vore intressant om du kunde prova det och återkomma. Någon som kan mer får gärna komma in och berätta vart det fallerar om jag har fel.

Bäst är nog att routa all trafik till localhost utom trafik till tunneln. Då förhindrar man trafiken att gå fel utom när VPN-tunneln är uppe.
Det går självfallet att lägga in routes för sina säkra favoritsiter också.

Windows 7 kommer för övrigt att ha enklare konfiguration för detta eftersom man där kan ställa in nätverket just så att ingen kommunikation kan ske förrän VPN-tunneln är igång.
Citera
2008-11-14, 07:38
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det skulle kunna göras via regler i brandväggen. Ett exempel:
http://forum.piratpartiet.se/Topic91...1.aspx#bm92404
I exemplet definieras en zon för ip-adresserna som vpn-servicen har.
Därefter tillåts vissa applikationer endast att använda denna zon.

Det finns också ett program vpnetmon, som verkar vara lite klumpigt, men som stänger program om vpn är nere.
Citera
2009-09-02, 21:37
Medlem
Här kan du nog få svar: http://forums.ivacy.com/index.php?topic=136.0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här