Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2000-09-24, 15:42
  #1
Medlem
Man kan tillverka laddningar med riktad sprängverkan genom att använda plast eller kopparkoner. Kopparkonen ger en smält kopparprojektil som slår igenom pansarplåt, betong eller murar på flera meters håll. Även om man använder en plastkon, så kan man slå igenom pansar. Dock bara på kortare avstånd.

Tillverkning
Kläd utsidan av konen med ett max 2 cm tjockt lager av sprängdeg (eller annat sprängämne). Förse laddningen med sprängpatron eller liknande så att du kan initiera explosionen. Rikta konens öppning mot det du vill spränga hål på. För bästa effekt ska avståndet mellan konens öppning och föremålet som du vill spränga hål på, vara 3 gånger konöppningens diameter.

Sprängämne kan erhållas genom att flegmatisera nitroglycerin med bomullskrut. Man bör erhålla en deg. Flegmatisera innebär: att blanda ut för att göra mindre känsligt.

Det bästa sprängämnet för konladdningerna är militär sprängdeg.

OBSERVERA ATT KOPPARPROJEKTILEN FÄRDAS I FLERA GÅNGER LJUDHASTIGHETEN OCH KAN FLYGA ÖVER EN KILOMETER, OM MAN INTE RIKTAR DEN MOT NÅGOT MÅL.
Citera
2000-09-24, 19:05
  #2
Medlem
Riktad sprängverkan

Hur ovidkommande kan ett inlägg bli egentligen?

Skämt å sido ;)


Stan
Citera
2000-09-24, 22:15
  #3
Medlem
Riktad sprängverkan

Finns inget sprängämnesforum, men det kan gå att klämma in under kemi...
Citera
2000-09-25, 14:55
  #4
Riktad sprängverkan

finns det inte någonstans där man kan läsa mer om den här tekniken.
Citera
2000-09-25, 16:56
  #5
Medlem
Riktad sprängverkan

Prova att söka med olika sökmotorer. Jag tror att det kallas HEAT på engelska.

Mina kunskaper har jag fått genom att läsa militära böcker. Riktad sprängverkan används i pansarskott och andra militära vapen som ska slå igen pansar. Stridsvagnsmina 6 har bl a riktad sprängverkan.

Det finns dessutom militära sprängladdningar (med riktad sprängverkan)som är tänkt att slå ut osprängda flygbomber på upp till 6 meters markdjup. Ungefär 11 kg sprängämne.

Flygvapnet har formar, så att man med sprängdeg kan tillverka laddningar med riktad sprängverkan.

Det är väl ingen större hemlighet att man med riktad sprängverkan kan spränga hål i bankvalv och andra objekt som annars skulle kräva enorma mängder sprängämnen. Obs, jag rekommenderar inte att spränga bankvalv, det är olagligt!
Citera
2000-09-25, 19:51
  #6
Medlem
Riktad sprängverkan

Jag trodde att HEAT stod för Hight Explosive Anti Tank? Och att SABOT var den med riktad sprängverkan? Det kan vara jag som är ute och cyklar (spränger :) nu också...


Stan
Citera
2000-09-25, 21:25
  #7
Medlem
Riktad sprängverkan

Det är väl troligt att "Hight Explosive Anti Tank" har riktad sprängverkan. Det sa i alla fall ett befäl som undervisade...
Citera
2000-09-26, 00:30
  #8
Medlem
Riktad sprängverkan

Så kan det iofs också vara.

Det är däremot troligt att SABOT är så innehåller en pansarbrytande pil, som består av typ volfram.


Stan
Citera
2000-09-26, 16:26
  #9
Medlem
Riktad sprängverkan

Är det inte så att SABOT också innehåller utarmat uran som gav strålskador under gulf-kriget?
Citera
2001-07-09, 00:15
  #10
Medlem
Riktad sprängverkan

När jag gjorde lumpen tillverkade vi konladdningar av öl burkar som man gjorde konformade upptill och fyllde med sprängdeg. Dom har ju även en konvex botten. Tänd hatten skall sitta längst upp. (Den spetsiga sidan).

Sedan finns det ju prisma laddningar också, som jag skulle valt om jag kände för att öppna ett skåp. Bara sätta dit en över varje låsbult och försöka ladda lagom.

Dom hade usel koll i lumpen fick med mig hem fyra gubbar sprängdeg och två tändhattar och en mina.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback