Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-04, 16:31
  #4597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Han är undantaget från all logik i så fall. Det enda som finns utan att ha ett ursprung, har aldrig kommit till existens. Låter som att han inte finns.

Men lika bra det för om det finns en sån Gud så är han ond.

Själv tror jag inte att Gud har kommit än och när han gör det så är han ny och obefläckad av historien.

Således är alla religioner falska och alla profeter är råttor som dansar på bordet för att husägaren inte är hemma.

Det börjar närma sig, precis, något har aldrig kommit till existens eftersom något alltid funnits på plats. När du hävdar att gud är ond vet jag inte vad du stödjer dig på? Som ateist är det väl bara ett tärningskast som avgör om du råkar illa ut eller ej. Som religiös är det onda orsakat av oss själva.

Du väntar alltså på en obefläckad Messias? Då är du lite religiös ändå om än med en egen variant.
Citera
2021-06-04, 16:34
  #4598
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Det börjar närma sig, precis, något har aldrig kommit till existens eftersom något alltid funnits på plats. När du hävdar att gud är ond vet jag inte vad du stödjer dig på? Som ateist är det väl bara ett tärningskast som avgör om du råkar illa ut eller ej. Som religiös är det onda orsakat av oss själva.

Du väntar alltså på en obefläckad Messias? Då är du lite religiös ändå om än med en egen variant.
Ärligt talat. Tror du själv på att det är så? Galningar finns i alla läger som söker konflikter.
Citera
2021-06-04, 16:35
  #4599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Nej, det måste man som sagt inte, oavsett vilken typ av ateist man än är.
Självklart föredrar alla intellektuellt hederliga människor ”jag vet inte” när det de facto är så det förhåller sig.

Och om man nu känner att man måste välja mellan olika grundlösa hypoteser i stället för att erkänna att vi för tillfället inte vet, så blir gudshypotesen den överlägset mest osannolika hur man än vrider och vänder på det.
Att ett allsmäktigt magiskt väsen som alltid existerat skulle finnas i slutet av orsakskedjan är faktiskt en fantastiskt korkad hypotes.

"jag vet inte" är det tråkigaste alternativet, och i så fall får vi aldrig något svar heller eftersom det inte går att se bakåt i tiden eller garantera att t.ex. en proton är slutstationen (kan ju i sin tur vara uppbyggd av sånt vi inte kan se osv). Mycket enklare att bara acceptera någon/något som alltid funnits.
Citera
2021-06-04, 16:38
  #4600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Ärligt talat. Tror du själv på att det är så? Galningar finns i alla läger som söker konflikter.

Och vad är det du antyder här? Jag är ingen galning som söker konflikt, jag gav 2 alternativ, inte 1.
Citera
2021-06-04, 16:43
  #4601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
"jag vet inte" är det tråkigaste alternativet
Det är också det enda korrekta alternativet.
Klart det är tråkigt att vi inte har svaret på många av de riktigt stora frågorna. Men det betyder inte att det finns någon rimlig anledning att fantisera fram ”svar” som helt saknar stöd, som ”gud”.

Citat:
och i så fall får vi aldrig något svar heller eftersom det inte går att se bakåt i tiden eller garantera att t.ex. en proton är slutstationen (kan ju i sin tur vara uppbyggd av sånt vi inte kan se osv).

Det vet du ingenting om. Och om det nu är så att vi aldrig kan få ett svar, så är det ju bara att gilla läget. Påhitt om magiska väsen blir inte mer legitima bara för det.

Citat:
Mycket enklare att bara acceptera någon/något som alltid funnits.
Det allra enklaste vore nog att helt slopa vetenskapen och bara anta att gud är förklaringen till allt.
Citera
2021-06-04, 16:51
  #4602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyktertLiv
Det är också det enda korrekta alternativet.
Klart det är tråkigt att vi inte har svaret på många av de riktigt stora frågorna. Men det betyder inte att det finns någon rimlig anledning att fantisera fram ”svar” som helt saknar stöd, som ”gud”.


Det vet du ingenting om. Och om det nu är så att vi aldrig kan få ett svar, så är det ju bara att gilla läget. Påhitt om magiska väsen blir inte mer legitima bara för det.


Det allra enklaste vore nog att helt slopa vetenskapen och bara anta att gud är förklaringen till allt.

Jag vet allt när det gäller vetenskap. Du kan aldrig garantera att du når slutstationen hur mycket du än försöker. Teorier kan alltid behöva förfinas eller förkastas. Enkla exemplet är Newtons lag som senare visade sig ha en bättre teori i Einstein. Så kommer det att fortsätta för all framtid, du verkar inte riktigt förstå detta: hur smått vi än kan se kan vi inte garantera att just det är det minsta som existerar.
Citera
2021-06-04, 17:26
  #4603
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Och vad är det du antyder här? Jag är ingen galning som söker konflikt, jag gav 2 alternativ, inte 1.
”Som religiös är det onda orsakat av oss själva.”
Citera
2021-06-04, 17:49
  #4604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Det börjar närma sig, precis, något har aldrig kommit till existens eftersom något alltid funnits på plats.
Orimligt att något så avancerat som en intelligens bara finns utan att komma någonstans ifrån.

Citat:
När du hävdar att gud är ond vet jag inte vad du stödjer dig på?
Jag stödjer mig precis på det du just sa. Det enligt mig falska påståendet att han alltid funnits på plats.

Vad skulle du kalla en människa som har makten att avvärja något ont men som väljer bara titta på istället för att göra något?

Att ha olika standarder för olika individer är dubbelmoral.

Citat:
Som ateist är det väl bara ett tärningskast som avgör om du råkar illa ut eller ej. Som religiös är det onda orsakat av oss själva.
Då är jag undantaget. Jag är inte ateist men jag tror inte naturen är designad. Jag tror en människa lägger världens transcendenta grund i den sista generationen.

Denna person kan alltså inte beskyllas för det som föregått honom eller beskyllas för att avsiktligt ha skapat naturens ordningar eller avsiktligt ha skapat de onda entiteter som finns världen.

Men de kristna beskyller implicit världens skapare för allt detta när de säger att Gud alltid varit här och är allsmäktig.

Citat:
Du väntar alltså på en obefläckad Messias? Då är du lite religiös ändå om än med en egen variant.
Hade Gud varit här med makt nu, så som religiösa menar, skulle vi inte haft denna diskussion.

Jag tror alltså inte att kristendomens onda Gud finns och jag tror att alla bibelförfattare är kvalificerade lögnare och jag tror att alla som bibeln kallar profeter och som säger "jag", och menar sig tala i Guds ställe, ljuger oss rakt i ansiktet.
__________________
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-06-04 kl. 18:06.
Citera
2021-06-04, 19:20
  #4605
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Jag vet allt när det gäller vetenskap. Du kan aldrig garantera att du når slutstationen hur mycket du än försöker. Teorier kan alltid behöva förfinas eller förkastas. Enkla exemplet är Newtons lag som senare visade sig ha en bättre teori i Einstein. Så kommer det att fortsätta för all framtid, du verkar inte riktigt förstå detta: hur smått vi än kan se kan vi inte garantera att just det är det minsta som existerar.
Varför måste vi garantera nått? Varför måste du tvunget ha fram ett slutligt svar? Det verkar ju som att du ändå erkänner att vi inte vet, varför måste du då ändå tvinga fram ett svar? För svaret du plockar fram är ju inget annat än en vild gissning.

Ja, vetenskapsmän har fel hela tiden, dom är människor. Men det är vetenskapen som upptäcker felen och rättar sig efter det nya som kommer fram.
Citera
2021-06-04, 20:25
  #4606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Jag vet allt när det gäller vetenskap. Du kan aldrig garantera att du når slutstationen hur mycket du än försöker. Teorier kan alltid behöva förfinas eller förkastas. Enkla exemplet är Newtons lag som senare visade sig ha en bättre teori i Einstein. Så kommer det att fortsätta för all framtid, du verkar inte riktigt förstå detta: hur smått vi än kan se kan vi inte garantera att just det är det minsta som existerar.

Om det nu är så att vi aldrig kommer få veta vissa saker, så är det ju så det är. Tråkigt, men det är vad det är. Vi får ju inte mer kunskap om världen genom att hitta på att magi är förklaringen.
Citera
2021-06-07, 10:51
  #4607
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Ändå är Guds "hypotesen" så verklig att behöver en vetenskaplig ideologi för att sudda ut alla bevis och tecken på Gud så folk går att kontrollera utan problem igen.
Det är ingen som försökre sudda ut alla bevis och tecken på Gud. Det är ni som tror det finns sådana som fullständigt misslyckats med att producera något på tusentals år.

Citat:
Skrämmande det här,

Hur hela samhället var vänd från verkligheten för att leva livet i en lögn medans Gud var här med mig precis framför dom hela tiden i hemligheten.
Om han var precis framför oss hela tiden i hemlighet, varför gömmer han sig för? Är han feg?

Citat:
Det gör dig till lurad, vilseledd av villoläror, indoktrinerad.
Du får tacka ditt eget samhälle för att sprider lögner idag.
Det har aldrig fallit dig in att det kanske är du som är lurad? Du har ju ingen sanning att komma med, bara tom predikan och hot.

Citat:
Vilket resulterade i att folk hamnade utanför och inte fick chansen att vara med i Guds gemenskap som det var tänkt för varenda levande varelse i denna grundlurade värld.
Tänk om en allsmäktig gud kunnat förutse detta och skapa ett bättre system... Hmm.

Citat:
Folk blir född till att inte kunna vara i närheten av Gud, det är det nya samhället som förnekar Gud och försöker ersätta honom som är att skylla..
Om vi blir födda så, är det skaparens fel?

Citat:
Ja varenda djävuls tillbedjan som ekar i maktens korridorer tycker likadant som mörkrets furste.
Har du något evidens för att någon tillber några djävular?

Citat:
Ateism/Trolöshet härstammar och är en ideologisk biprodukt/produkt skapad av djävulen personligen..
Nej, det är en biprodukt av att ni inte klarar av att bevisa det ni påstår. Tills ni gör det så lever vi utan gudar.
Citera
2021-06-07, 11:03
  #4608
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temasverige
Vad för problem menar du? Se föregående svar. Jag spekulerar ej, jag härleder bara logiskt.
Problemet är att du skapar ditt egna problem.
Jo, du spekulerar visst och det är inte logisk härledning att hitta på fantastiska lösningar för att din egen spekulation lett dig till en logisk konflikt (Din spekulation: allt måste komma från något, men det blir oändlig rekursion, alltså måste det finnas något som inte kommer från något annat (vilket motsäger din första regel direkt)).
Citat:
Vill du inte hålla med så måste du visa en helt fantastiskt alternativ verklighet där något kommer ur inget. Eller så föredrar du "jag vet inte".
Vad är detta 'inget' och var finns det? Vem har påstått ett 'inget' och finns det evidens för det?
Jag föredrar "jag vet inte" när jag inte vet över att spekulera för mycket och i hybris påstå att det är den logiska lösningen.

Största invändningen blir också när man lägger på ytterligare egenskaper på undantaget på det första problemet. Inte nog med att det är en icke orsakad orsak eller prime mover, det är också allsmäktigt, intelligent, allvetande, personligt och så vidare. Skaparen är plötsligt mer komplex än skapelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback