Tänkte kolla om det är någon här som har koll på ett övergivet hus i Tobo.
Dom som har lite koll på norra Uppland borde veta vilket samhälle jag pratar om. Om man kommer från Tierp så tar man den första infarten ner mot Tobo, en bit fram på höger sida ligger ett hus övergivet, men inte förfallet. Det är hyffsat stort ändå.
Alla dörrarna är bultade, förutom den stora ingången som är försedd med ett stort granit hänglås. Det sitter galler för alla fönster på nedervåningen. Kikar man in genom fönstren så ser man att det fortfarande hänger lampor i taket, gardiner i fönstren och att det ser ganska fräscht ut fortfarande. En snabb titt på Eniro och ett konstaterande att ingenting finns registrerat på adressen.
Jag är bra nyfiken på vad det är för hus.
Vad har det använts till?
Varför stor det övergivet?
Om det nu är precis så övergivet som det verkar, varför bryr man sig då om att sätta galler för fönster, bulta dörrar och sätta dit ett stort hänglås?
Är det någon som vet vilket hus jag pratar om, och som kanske har lite info om det till mig?
Ganska säker på att du syftar på gamla folkets hus.
Vad jag vet så är det någon som har det som sommarboende eller nått sånt (det ska tydligen ligga en lägenhet ovanpå med ingång på baksidan, enligt "gamlingarna" som var dit när det fortfarande var aktiviteter där.)
Det vart tydligen för dyrt att värma upp det så de "flyttade" folkets hus till där det ligger nu. Byggnaden ser schysst ut annars... man skulle nog kunna göra massa spännande saker av/med den.
Tänkte kolla om det är någon här som har koll på ett övergivet hus i Tobo.
Dom som har lite koll på norra Uppland borde veta vilket samhälle jag pratar om. Om man kommer från Tierp så tar man den första infarten ner mot Tobo, en bit fram på höger sida ligger ett hus övergivet, men inte förfallet. Det är hyffsat stort ändå.
Alla dörrarna är bultade, förutom den stora ingången som är försedd med ett stort granit hänglås. Det sitter galler för alla fönster på nedervåningen. Kikar man in genom fönstren så ser man att det fortfarande hänger lampor i taket, gardiner i fönstren och att det ser ganska fräscht ut fortfarande. En snabb titt på Eniro och ett konstaterande att ingenting finns registrerat på adressen.
Jag är bra nyfiken på vad det är för hus.
Vad har det använts till?
Varför stor det övergivet?
Om det nu är precis så övergivet som det verkar, varför bryr man sig då om att sätta galler för fönster, bulta dörrar och sätta dit ett stort hänglås?
Är det någon som vet vilket hus jag pratar om, och som kanske har lite info om det till mig?
Det är en gammal biograf. Då jag var liten hängde vi alltid i den byggnaden.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!