Citat:
Ursprungligen postat av
Spionorganisation
Hur betraktas författaren Glenn L Andersson bland andra Ripperologer? Han tror tydligen att Jörgen Gustafsson och andra kan hitta sanningen i olösta brottsfall med övernaturlig förmåga.
Jag är faktiskt inte ensam bland Ripperologer (och heller inte bland en del poliser, för den delen) att ha en
viss tro på psychic mediums och att de kan vara till viss hjälp i en del brottsutredningar där inget annat fungerar - och det står jag för.
Däremot har jag
ingen tro på att man juridiskt kan lösa ett brottsfall med de metoderna eftersom de inte kan fungera som bevis i rättssak. Det handlar i så fall mer om att försöka räta ut frågetecken om vad som hände på ett rent personligt plan för anhöriga etc. Men som jag ser det kan man aldrig lösa ett mord med den här metoden såvida inte ett mediums uppgifter kan stödjas av annan information från vittnen, brottsplats etc. som icke tidigare varit officiellt känt.
Vad gäller Jack the Ripper så har det gjorts försök med psychic mediums, vilket naturligtvis är ett lika hopplöst som naivt företag, eftersom så mycket fakta om fallet redan är kända att det aldrig går att kontrollera om ett mediums utsagor är baserade på något hen har läst (vilket är nästan omöjligt att undvika) eller deras så kallade förmågor. Att ett sådant försök skulle bli både fruktlöst och patetiskt krävde knappast någon Menza-kapacitet att räkna ut. Man kunde lika gärna ha hyrt in Karsten Torebjer.
I övrigt tänker jag inte gå in på någon diskussion om det paranormalas vara eller icke vara eftersom det tillhör den personliga sfären och är helt ovidkommande för de brottsfall jag jobbat med, och inte minst Jack the Ripper. Den typen av diskussioner deltog jag i för många år sedan och någonting jag har lärt mig under de debatterna är att ingen sida i den diskussionen någonsin kan övertyga den andra. Därmed är de över för min del och är i övrigt helt irrelevanta för min egen forskning om utvalda brottsfall då jag endast utgår från traditionellt polisiärt material och traditionellt polisarbete.