Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-28, 21:55
Moderator
rotadents avatar
Jag har ett problem och är själv helt borta vad gäller nätverksgrejer. Jag har en Netgear-router hemma (WGT624 v3) som jag skulle behöva köra som en switch. Jag trodde att det var så enkelt att jag bara stängde av DHCP i den, men det tog inte som det skulle. Jag ringde Bredbandsbolaget och de sa att mitt IP visade att routern fortfarande fördelade IP-adresser. Vad mer behöver jag göra?
Citera
2008-11-28, 22:05
Medlem
FolkeYs avatar
Har du stängt av din NAT ? Det är ju faktiskt den som delar upp nätverket inte DHCP servern. DHCP servern tilldelar bara dig en IP som sedans används av NAT'en.
Citera
2008-11-28, 22:51
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeY
Har du stängt av din NAT ? Det är ju faktiskt den som delar upp nätverket inte DHCP servern. DHCP servern tilldelar bara dig en IP som sedans används av NAT'en.

Jag är för okunnig Var och hur stänger jag av min NAT?
Citera
2008-11-28, 23:27
Medlem
dr.kralls avatar
köp en switch

Om du inte vet vad du gör låt routern vara route, köp en switch.
LINKSYS SD2005 5-PORT 10/100/1000 SWITCH 520:- så får du gigabit
eller
LINKSYS SD205 5-PORT 10/100 SWITCH 316:- så har du samma prestanda
Citera
2008-11-28, 23:48
Moderator
rotadents avatar
Grejen är att jag kör trådlöst också, så jag skulle behöva det med. Så det bästa vore ju om det kunde funka med det trådlösa också... Jag vill bara att Bredbandsbolaget ska få dela ut IP:n från sin sida så att säga.
Citera
2008-11-29, 01:25
Medlem
noonelses avatar
Stäng av NAT, Stäng av DHCP, Slå på WLAN. Läs manualen hur du ska göra det.
Citera
2008-11-29, 14:37
Moderator
rotadents avatar
Jag löste problemet, tråden kan låsas. Det var jag som inte fattade hur man gjorde... Jag fick köra ipconfig också förstås och sen koppla internet på en annan port än wan-porten i routern, då funkade det.
Citera
2008-12-08, 04:02
Medlem
TaxiAls avatar
Jag har ett liknade problem, har en netgear router som jag senaste månaderna använt som en switch, men för ett par dagar sedan möblerade jag om sladdarna bak på routern så det vart en router igen och det funkade fint, men nu när jag vill använda den som en switch igen fungerar det inte... fattar inte vad som är problemet, är det inte bara att stoppa in sladden från väggen i en vanlig port istället för wlan-porten ? Jag har ju lyckats med att omvandla den till en switch som funkade bra förut... Kommer inte ihåg att jag hållit på att ändra några inställningar.

Edit: Det löste sig, stängde av DHCP. Lägger den här tråden i bokmärken till nästa gång jag är för klåfingrig med min router
Senast redigerad av TaxiAl 2008-12-08 kl. 04:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in