2008-12-02, 09:26
Medlem
SkinnyFistss avatar
Jag ska flytta till ett nytt boende idag. Internet ingår i hyran om vi snyltar av hyresvärdens trådlösa nätverk. Tyvärr har jag ingen större koll på nätverksfrågor och sådant så jag vet inte vad som behövs för att min nuvarande dator - som inte har något nätverkskort annat än det som är integrerat i moderkortet - ska kunna komma åt nätverket.

Antar att jag behöver ett trådlöst nätverkskort till att börja med? Vilket ska man välja?
Det här är mitt moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351715
Det enda jag kopplat in i kortuttagen är mitt PCI-Express-grafikkort.
Jag vet inte om det finns olika typer av trådlösa nätverk och om detta spelar någon roll, men de snackade om Wi-Fi, behövs några närmre specifikationer kan jag ringa och fråga dem.

Något annat jag behöver? Någon programvara eller något?
Senast redigerad av SkinnyFists 2008-12-02 kl. 09:28.
Citera
2008-12-02, 09:39
Medlem
IRMEs avatar
Det finns de man trycken in i USB-porten, och de funkar till alla datorer.
Citera
2008-12-02, 09:51
Medlem
SkinnyFistss avatar
Okej, men funkar de lika bra som de man bygger in? Är de mycket dyrare? Jag ser verkligen inget problem med att öppna datorn då jag byggde den själv.
Citera
2008-12-02, 10:11
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Okej, men funkar de lika bra som de man bygger in? Är de mycket dyrare? Jag ser verkligen inget problem med att öppna datorn då jag byggde den själv.

Vad är du mest intresserad av? tror att det finns fördelar att ha på usb i vissa fall, men här är ett bra/billigt pci. Inte som att det är så sjukt stor skillnad på nätverkskort och nätverkskort.

http://www.pricerunner.se/pl/117-509...2.11g-b-priser
Citera
2008-12-02, 14:39
Medlem
RaZoR1394s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists

Beror på. USB pinnar brukar inte vara något vidare. Externa USB enheter med sladd och utstående antenner fungerar rätt bra. Självklart ska du dock satsa på PCI-E i första hand, sen PCI. Därefter kan du fundera på USB.

Jag hade inga platser lediga i burken så jag kör på ett Engenius (USB) 300Mbit/s med 2 löstagbara antenner. Snittar på runt 4MB/s men har kommit upp i 8MB/s.
Citera
2008-12-03, 11:48
Medlem
SkinnyFistss avatar
Det där kortet som jag fick rekommenderat verkar inte vara så bra om man ska lita på användarrecensionerna som klagar på att det ofta förlorar kontakten och dessutom hänger hela datorn med jämna mellanrum.
Något annat tips?
Citera
2008-12-04, 10:30
Medlem
SkinnyFistss avatar
Någon? Snälla?
Citera
2008-12-05, 09:41
Medlem
SkinnyFistss avatar
Måste väl göra ett försök till. Vill helst inte köpa någonting värdelöst eller betala överpris nu när jag är nyflyttad och fattig.
Citera
2008-12-05, 10:32
Medlem
Om jag skulle köpa ett trådlöst kort idag hade jag nog valt http://www.dustinhome.se/pd_5010050914.aspx

Det du bör tänka på är att det finns olika typer av wifi som inte är kompatibla med varandra. A, B, G, N är dom jag känner till... A och G är vanligast (11 och 54mbit) medan N (över 100mbit tror jag) är på frammarsch. Kortet jag tipsar om stödjer G.
Citera
2008-12-05, 12:16
Medlem
SkinnyFistss avatar
Tack, då ska jag väl försöka ta reda på vilken typ de har tänkt använda sig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in