Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-02, 18:24
Medlem
När jag gick och la mig häromkvällen så lät jag datorn stå på och stängde endast av skärmen. När jag dagen efter skulle sätta på skärmen igen så gick det inte så bra, det stod endast "check signal cable" och så stängde skärmen av sig efter några sekunder.

Satan, tänkte jag, har skärmen gått sönder nu också! Men skärmen funkar bra när jag kopplar den mot en annan dator, dock funkar inte den andra datorns skärm när den är inkopplad mot min. Jaha, grafikkortet har gått alltså!

Köper nytt grafikkort och sätter in, belåten och förväntansfull startar man upp datorn igen. Satan! Samma fel fortfarande!!! Ingen kontakt mot skärmen!

Datorn startar upp som vanligt, det rasslar i hårddisken och den hittas via nätverket från den andra datorn. Det är alltså inget fel på vare sig processor eller minne. Det enda som återstår då borde alltså vara moderkortet, att "slotten" gått sönder. Men kan den göra det sådär rakt av bara? Datorn stod helt stilla, den var på när jag gick och la mig och var helt orörd när jag kom tillbaka på morgonen. Men då var det omöjligt att få igång skärmen.

Frågan är då alltså: måste jag köpa nytt moderkort? Ska det kunna gå sönder sådär hux flux när inget händer med den? Kan det vara något annat än moderkort/PCIe slot som har pajat för mig?
Citera
2008-12-02, 19:56
Medlem
Pontus19s avatar
Testa att reseta bios eller cmos. Brukar funka för mig i sånna lägen
Citera
2008-12-02, 20:41
Medlem
Hur gör jag det när jag inte har någon skärm så jag inte ser vad jag gör?
Och vad skulle det hjälpa?
Citera
2008-12-02, 21:45
Medlem
På de flesta moderkort tar du helt enkelt bort cmos batteriet och låter det vara borta en liten stund.

Finns dock andra varianter på vissa moderkort med knappar du håller in och liknande (smidigare).

Tveksam till att det skulle ha någonting med saken att göra då det hände när datorn var påslagen och "obemannad", men testa kan du ju göra!
Citera
2008-12-02, 22:10
Medlem
Problemet löst.
Det var grafikkortet trots allt, tydligen hade det inte klickat sig fast ordentligt första gången jag satte i det så när jag testade att sätta i det igen så fungerade det.

Ok jag erkänner, pinsam miss!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in