Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-02, 20:47
Medlem
piawws avatar
Long story short;

GTA IV imorgon, endast 2 gb minne -> måste köra på en nödlösning och köpa 2 gb till för att senare beställa helt nya.

Sedan tidigare har jag 2 st. 1 gb Corsair Dominator 6400 XMS2. Nu köpte jag till 2 st. 1 gb Corsair 6400 XMS2. Snarlika alltså. Problemet är att när jag använder 4 minnen och fyller alla slots, startar inte datorn upp till Windows. Den hänger sig någonstans på vägen. Kör jag på 3 minnen går det utmärkt. Det spelar ingen roll vart jag placerar, eller vilka av de 4 minnena jag använder, utan det är när jag använder allihopa det skiter sig.

Har flashat senaste bios, moderkortet är Asus Striker Extreme. Vista 64. Har jag missat något jag måste göra? Riktigt irriterande.
Citera
2008-12-02, 22:00
Medlem
Prova att ställa timings manuellt i bios till minnena.
Alltså inte auto utan sätt hastighet och timings manuellt.
Kan funka.

Vissa moderkort är känsligare än andra när det gäller detta.
Hade ett Asus commando moderkort som hade samma problem
och det hjälpte att ställa det manuellt.
Citera
2008-12-03, 01:10
Medlem
infidels avatar
När du lägger till fler minnen får du större kapacitans på minnesbussen. På ren svenska betyder det att det krävs mer elektroner för att uppnå önskad signalnivå. Det betyder att du måste öka cykeltiderna och förmodligen även spänningen.
Citera
2008-12-03, 01:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
När du lägger till fler minnen får du större kapacitans på minnesbussen. På ren svenska betyder det att det krävs mer elektroner för att uppnå önskad signalnivå. Det betyder att du måste öka cykeltiderna och förmodligen även spänningen.

Det borde inte spela så stor roll för hans moderkort har två minneskanaler och därmed två minneskort per kanal. Och det fungerar ju med tre stycken i samtidigt.

Problemet ligger kanske i minnesadresseringssättet genom att moderkortet är satt i 32bits minnesläge trots att man kör vista64. Detta brukar gå att ändra i bios.
Citera
2008-12-03, 01:18
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Håller med. Se till att du följer specen för minnena (timings/spänning). Använder du minnen med stora avvikelser (ett kan behöva 1.8v och ett annat 2.1, t ex), kan det mycket väl köra sig.

Googla vad dina minnen har för spec och se till att du ställer spänningen i BIOS så att den uppfyller det mest krävande minnet.
Citera
2008-12-03, 06:43
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piaww
Long story short;

GTA IV imorgon, endast 2 gb minne -> måste köra på en nödlösning och köpa 2 gb till för att senare beställa helt nya.

Sedan tidigare har jag 2 st. 1 gb Corsair Dominator 6400 XMS2. Nu köpte jag till 2 st. 1 gb Corsair 6400 XMS2. Snarlika alltså. Problemet är att när jag använder 4 minnen och fyller alla slots, startar inte datorn upp till Windows. Den hänger sig någonstans på vägen. Kör jag på 3 minnen går det utmärkt. Det spelar ingen roll vart jag placerar, eller vilka av de 4 minnena jag använder, utan det är när jag använder allihopa det skiter sig.

Har flashat senaste bios, moderkortet är Asus Striker Extreme. Vista 64. Har jag missat något jag måste göra? Riktigt irriterande.

Vad händer när datorn inte startar upp?
Får du bluescreen eller stannar datorn bara?
Citera
2008-12-03, 09:47
Medlem
Nippes avatar
Jag har haft samma problemas. Löste sig dock efter att jag kört igång med 4gb och resettat bios/cmos. En liten jumper på moderkortet. Vet ej om det kanske hjälper för dig.

/Niklas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in