jag har idag införskaffat mig com hem digital-tv efter en längre tid av det analoga nätet. till min förvåning upplever jag dock bilden långt ifrån fantastisk, och snarare kornig/flimrig. jag kör deras standard-box (samsung) och 16:9 och RGB. Inställningarna är utförda efter instruktioner. för övrig är tvn 32" philips hd-ready.
vad kan vara galet?
kan det vara antennsladden som är gammal?
jag har idag införskaffat mig com hem digital-tv efter en längre tid av det analoga nätet. till min förvåning upplever jag dock bilden långt ifrån fantastisk, och snarare kornig/flimrig. jag kör deras standard-box (samsung) och 16:9 och RGB. Inställningarna är utförda efter instruktioner. för övrig är tvn 32" philips hd-ready.
vad kan vara galet?
kan det vara antennsladden som är gammal?
(ber om ursäkt om jag är i fel del av forumet...)
mvh
daniel
skulle tippa på att det är antennkabeln som jävlas...
Antennkabel Hi-End - 10m
ClickTronic - High Quality
ClickTronic Home Cinema Premium Connecting System.
Högkvalitativa anslutningskablar och kontakter som ger pålitlig signalöverföring och förhöjd upplevelse i hemmabiosystem.
Detta har gjorts möjligt genom användning av dubbelt- och trippelt isolerade kablar av 99,9 % syrefri koppar (OFC) försedda med 24 karats guldpläterade kontakter.
Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar Clicktronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.
Specifikationer
Används t.ex. mellan: Antennuttag och TV
Bild/ljud-signal: RF-signal
ClickTronics nr: HC600-1000
Kabelimpedans: 75 Ohm
Kommentar: Anpassad för 100Hz TV
Kontakt (TV) IN: IEC - koaxial hane
Kontakt (TV) UT: IEC - koaxial hona
Längd: 10 meter
Störningsskydd: Ferritkärna på kabeln
ska själv skaffa en sådan om någon vecka eller så när jag får ork att ta mig ner på stan........... upplever samma problem på min tv.
Antennkabel Hi-End - 10m
ClickTronic - High Quality
ClickTronic Home Cinema Premium Connecting System.
Högkvalitativa anslutningskablar och kontakter som ger pålitlig signalöverföring och förhöjd upplevelse i hemmabiosystem.
Detta har gjorts möjligt genom användning av dubbelt- och trippelt isolerade kablar av 99,9 % syrefri koppar (OFC) försedda med 24 karats guldpläterade kontakter.
Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar Clicktronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.
Specifikationer
Används t.ex. mellan: Antennuttag och TV
Bild/ljud-signal: RF-signal
ClickTronics nr: HC600-1000
Kabelimpedans: 75 Ohm
Kommentar: Anpassad för 100Hz TV
Kontakt (TV) IN: IEC - koaxial hane
Kontakt (TV) UT: IEC - koaxial hona
Längd: 10 meter
Störningsskydd: Ferritkärna på kabeln
ska själv skaffa en sådan om någon vecka eller så när jag får ork att ta mig ner på stan........... upplever samma problem på min tv.
det har ingen betydelse att härligheten körs via scart eller så?
svårt att säga men jag kan tipsa om ännu ett ställe som heter kabelgiganten.. dom har dels en kabelguide där man kan fylla i vad man har för kablar eller anslutningar för att klura ut vilken man vill ha och dels en bra kundservice..
bara att fylla i formuläret så får man svar snabbt......
Antennsladden har absolut inget att göra med att du har kornig bild. Digitalt så har du bild eller ingen bild. Vid ev. problem så kan bilden hacka och frysa i block.
Scartkabeln kan spela en roll. Kolla även så den går i rätt kontakt på tv:n - den som kan ta emot RGB. Den andra ingången brukar bara klara komposit.
Att bilden ser taskig ut på fotboll brukar ha med komprimeringen att göra och går således ej att påverka. Comhem har inte speciellt bra bildkvalitet på en hel del kanaler.
Sedan ska man komma ihåg att en vanlig SDTV sändning (720*576) inte alls ser lika bra ut på en LCD TV som en Plasma.
Eftersom Plasman inte är lika beroende av upplösningen på sändningarna. Det digitala ska dock se bättre ut än det analoga.
I övrigt om den egen installation inte är felaktig så är det bakomliggande nätet, det varierar kraftigt i kvalite och standard och vart man bor, det lokala koaxialkabel nätet då. För fibermatningen lär det inte vara något fel på. Inte så mycket att göra något åt.
galet mycket matnyttigt, tack så mycket.
ska se hur scartkabeln är kopplad. borde dock vara rätt, för jag ser verkligen
skillnad från kanal till kanal. varför är skillnaden så stor? eller kanske snarare; varför är det skillnad över huvud taget?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!