Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-03, 13:41
Medlem
knakiss avatar
halloj!

jag har idag införskaffat mig com hem digital-tv efter en längre tid av det analoga nätet. till min förvåning upplever jag dock bilden långt ifrån fantastisk, och snarare kornig/flimrig. jag kör deras standard-box (samsung) och 16:9 och RGB. Inställningarna är utförda efter instruktioner. för övrig är tvn 32" philips hd-ready.

vad kan vara galet?
kan det vara antennsladden som är gammal?

(ber om ursäkt om jag är i fel del av forumet...)

mvh
daniel
Citera
2008-12-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knakis
halloj!

jag har idag införskaffat mig com hem digital-tv efter en längre tid av det analoga nätet. till min förvåning upplever jag dock bilden långt ifrån fantastisk, och snarare kornig/flimrig. jag kör deras standard-box (samsung) och 16:9 och RGB. Inställningarna är utförda efter instruktioner. för övrig är tvn 32" philips hd-ready.

vad kan vara galet?
kan det vara antennsladden som är gammal?

(ber om ursäkt om jag är i fel del av forumet...)

mvh
daniel

skulle tippa på att det är antennkabeln som jävlas...

kjell har en schysst för 179kr (10m)..

http://www.kjell.com/content/templat...0000,644000000

ska själv skaffa en sådan om någon vecka eller så när jag får ork att ta mig ner på stan........... upplever samma problem på min tv.
Citera
2008-12-03, 13:53
Medlem
knakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr nagel
skulle tippa på att det är antennkabeln som jävlas...

kjell har en schysst för 179kr (10m)..

http://www.kjell.com/content/templat...0000,644000000

ska själv skaffa en sådan om någon vecka eller så när jag får ork att ta mig ner på stan........... upplever samma problem på min tv.

det har ingen betydelse att härligheten körs via scart eller så?
Citera
2008-12-03, 18:32
Medlem
knakiss avatar
jag kan tillägga att det speciellt på canal+ sport är väldigt väldigt kornigt omkring spelarna, i just det här fallet fotbollsspelarna.
Citera
2008-12-03, 18:37
Medlem
svårt att säga men jag kan tipsa om ännu ett ställe som heter kabelgiganten.. dom har dels en kabelguide där man kan fylla i vad man har för kablar eller anslutningar för att klura ut vilken man vill ha och dels en bra kundservice..

bara att fylla i formuläret så får man svar snabbt......

http://www.kabelgiganten.se/kabelguiden.asp
Citera
2008-12-03, 20:17
Medlem
knakiss avatar
okej. tack så mycket för hjälpen!
Citera
2008-12-03, 20:26
Medlem
Magnums avatar
Antennsladden har absolut inget att göra med att du har kornig bild. Digitalt så har du bild eller ingen bild. Vid ev. problem så kan bilden hacka och frysa i block.

Scartkabeln kan spela en roll. Kolla även så den går i rätt kontakt på tv:n - den som kan ta emot RGB. Den andra ingången brukar bara klara komposit.

Att bilden ser taskig ut på fotboll brukar ha med komprimeringen att göra och går således ej att påverka. Comhem har inte speciellt bra bildkvalitet på en hel del kanaler.
Citera
2008-12-03, 22:38
Medlem
DennisOlofs avatar
Sedan ska man komma ihåg att en vanlig SDTV sändning (720*576) inte alls ser lika bra ut på en LCD TV som en Plasma.

Eftersom Plasman inte är lika beroende av upplösningen på sändningarna. Det digitala ska dock se bättre ut än det analoga.

I övrigt om den egen installation inte är felaktig så är det bakomliggande nätet, det varierar kraftigt i kvalite och standard och vart man bor, det lokala koaxialkabel nätet då. För fibermatningen lär det inte vara något fel på. Inte så mycket att göra något åt.
Citera
2008-12-04, 21:18
Medlem
knakiss avatar
galet mycket matnyttigt, tack så mycket.
ska se hur scartkabeln är kopplad. borde dock vara rätt, för jag ser verkligen
skillnad från kanal till kanal. varför är skillnaden så stor? eller kanske snarare; varför är det skillnad över huvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in