• 1
  • 2
2013-11-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lurq
Jag gjorde min operation för två veckor sedan och mitt ena öga är inte återställt utan är fortfarande blodigt. Tänkte eventuellt röka i helgen men när jag läser denna tråd blir jag osäker på om jag vågar. Dumt att chansa ifall jag pajar jag nåt, men jag är ju så sugen...
...
Tilläggas bör även att jag inte är någon storrökare utan bara har gjort det några få gånger i mitt liv och jag minns inte riktigt hur ögonen brukar reagera.

Du har rökt några gånger i ditt liv, nu är du sugen och tänker riskera din hälsa för det?
Varför är det viktigt att bli hög just i helgen och inte om ett par veckor?
Din syn, din hälsa är väl viktigare?

Även om det inte skulle vara någon fara gör ju oron i sig att du kanske inte kan njuta till fullo.
Senast redigerad av Malarhojdensgrona 2013-11-07 kl. 12:12.
Citera
2013-11-07, 19:18
Bannlyst
En bekant till mig gjorde just det som tråden handlar om - rökte på efter ögonoperation.
Han är numera blind.
Det var något med trycket inuti ögat som påverkades, och det gick inte att laga till slut.
Citera
2013-11-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedskjutenanka
En bekant till mig gjorde just det som tråden handlar om - rökte på efter ögonoperation.
Han är numera blind.
Det var något med trycket inuti ögat som påverkades, och det gick inte att laga till slut.

Nu driver du väl ändå?
Citera
2013-11-08, 11:15
Bannlyst
Citat:
Nu driver du väl ändå?

Nej, jag är fullt allvarlig.
Citera
2013-11-08, 11:24
Medlem
TraeHitlers avatar
Citat:
Jag gjorde min operation för två veckor sedan och mitt ena öga är inte återställt utan är fortfarande blodigt. Tänkte eventuellt röka i helgen men när jag läser denna tråd blir jag osäker på om jag vågar. Dumt att chansa ifall jag pajar jag nåt, men jag är ju så sugen...

Ska på återbesök nästa vecka och skulle då kunna fråga dem men om jag får komplikationer och de vet att jag rökt gräs kommer de ju skylla på det. Men angående tystnadsplikt, det här är ju en privat laserklinik som inte har något med landstinget att göra så varför skulle de tjalla om man frågar vad som skulle hända om man röker på?

Tilläggas bör även att jag inte är någon storrökare utan bara har gjort det några få gånger i mitt liv och jag minns inte riktigt hur ögonen brukar reagera. Ögondroppar har jag i massor, om nu det skulle hjälpa...

Skippa rökat i helgen för säkerhets skull. Sedan så frågar du din läkare när ni ses om han har komplett tystnadsplikt och om du kan rådfråga honom om din hälsa i förtroende. Sedan frågar du och kommer tillbaka så vi får i alla fall ett svar i tråden med någon form av sanningshalt.

Men chansen är nog ganska stor att de flesta skulle svara att de inte har någon egentlig kunskap och får gissa utifrån sin erfarenhet som i alla fall slår över allt vad vi kan chansa på.
Citera
2013-11-08, 14:59
Medlem
Måste man verkligen röka när man har gjort ingrepp på sin kropp ?? Låt Kroppen läka ifred och få ett bra resultat, Istället för att ta chansen att det KANSKE blir dåligt ? I mina ögon är det e väldigt simpelt val och en väldigt onödig risk att utsätta sig för ! Men det är ju bara min mening !
Citera
2013-11-08, 15:21
Medlem
har forskat mer i ämnet nu och:

Det är inte farligt att röka, men helst ska man vänta några veckor. Man ska undvika rök i ögonen (det gör man väl iofs alltid?) och droppa mycket så att de inte torkar.

Jag har mitt återbesök nästa vecka och om de säger att ögonen är bra så är det bara att åka, men fram tills dess väntar jag. Operationen var inte gratis och jag har bara ett par ögon. Men jag vet att jag skulle kunna röka idag om jag vill, men som sagt... Vill veta att ögonen är okej först.

Så nu vet vi det, en gång för alla.
Citera
2013-11-08, 15:36
Bannlyst
Citat:
har forskat mer i ämnet nu och:

Det är inte farligt att röka, men helst ska man vänta några veckor. Man ska undvika rök i ögonen (det gör man väl iofs alltid?) och droppa mycket så att de inte torkar.

Jag har mitt återbesök nästa vecka och om de säger att ögonen är bra så är det bara att åka, men fram tills dess väntar jag. Operationen var inte gratis och jag har bara ett par ögon. Men jag vet att jag skulle kunna röka idag om jag vill, men som sagt... Vill veta att ögonen är okej först.

Så nu vet vi det, en gång för alla.

Det är farligt.
Cannabis sänker trycket i ögat, och sen höjs det igen, då spricker det och har du otur blir du blind eller får nedsatt syn.
Citera
2013-11-08, 16:34
Medlem
Citat:
Det är farligt.
Cannabis sänker trycket i ögat, och sen höjs det igen, då spricker det och har du otur blir du blind eller får nedsatt syn.

Du tycker inte att optikern borde veta det och informera om det när jag frågade? Och vad exakt ska spricka? Det spricker ju inte på folk med icke opererade ögon och det är ju inte så att mina hornhinnor hänger löst efter snart tre veckor.
Citera
2013-11-08, 18:33
Bannlyst
Citat:
Du tycker inte att optikern borde veta det och informera om det när jag frågade? Och vad exakt ska spricka? Det spricker ju inte på folk med icke opererade ögon och det är ju inte så att mina hornhinnor hänger löst efter snart tre veckor.

Frågade du optikern specifikt om cannabis?
Jag vet inte hur lång tid det tar innan hornhinnorna läker, vet bara att min kompis råkade ut för just det.
Citera
2013-11-08, 21:34
Medlem
Citat:
Frågade du optikern specifikt om cannabis?
Jag vet inte hur lång tid det tar innan hornhinnorna läker, vet bara att min kompis råkade ut för just det.

Nej, jag frågade vad som händer om jag äter köttbullar.
Har iofs jävligt svårt att tänka mig att man blir blind av det... Men säger de ok så är det väl ok. Annars brukar de ju avråda från allt och lite till om det kan tänkas vara lite farligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in