Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-08-09, 11:11
Medlem
Dalus avatar
Nu är det så här att jag inte är så duktig på data och jag och en kompis tänkte koppla ihop våra datorer och jag undrar lite över hur man skall göra. Vi försökte för ett tag sedan men det gick inte så bra! Då använde vi korskopplad kabel. Problemet då var, tror jag, ip-numrerna. Hur och var ställer man dessa och är det nåt mer som kan ligga och spöka!
Tack på förhand!
Dalu
Citera
2003-08-09, 12:02
Bannlyst
Kör "Guiden Hemmanätverk" som finns i WinXP (antar att ni använder winXP?). Hittar du inte guiden så sök bara i hjälpen!
Citera
2003-08-09, 13:12
Medlem
darkmarcs avatar
För att få datorerna att prata TCP/IP med varandra räcker det att ha en korskopplad nätverkskabel samt att datorernas IP-adresser är på samma subnät (så slipper man fippla med routing och skit) ;-).

Ex: Dator 1:
IP-adress: 192.168.0.1
Subnätmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.1

Dator 2:
IP-adress: 192.168.0.2
Subnätmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.0.2

Om det är Windows-burkar och du vill att de ska kunna prata "windows" med varandra behöver du komplettera med att lägga dem i samma workgroup, dela ut resurser etc etc. Detta skiljer sig dock en del åt beroende på vilka windows-versioner vi pratar om.

///DM
Citera
2003-08-09, 14:32
Medlem
unix_cores avatar
Citat:
Om det är Windows-burkar och du vill att de ska kunna prata "windows" med varandra behöver du komplettera med att lägga dem i samma workgroup, dela ut resurser etc etc. Detta skiljer sig dock en del åt beroende på vilka windows-versioner vi pratar om.
Notera att detta inte är nödvändigt om ni bara ska spela spel.
Citera
2003-08-09, 18:20
Medlem
Dalus avatar
Tack för svaren!
Vi kör båda XP Home och förra gången körde vi Guiden hemmanätverk men vi fick inte till det ändå men nu får vi försöka men IP-nr! Dessutom försökte vi spela Delta Force BHD men det gick bättre när vi hemma hos oss själva och spelade över nätet!

MVH
Dalu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in