Flashback bygger pepparkakshus!
2008-12-04, 15:23
Medlem
Hej, jag har fixat min stationära dator nu. Innan så dog den helt och stängde av sig när man satt på Steam eller WoW t.ex.

Men nu har jag bytt nätaggregat och man kan spela osv. Men ett problem kvarstår. När jag har på datorn så snurrar fläktarna så in i tusan, och cpu fläkten låter rejält och CPU värmen ligger på 95 grader ungefär. När jag inte alls har några program igång -> http://data.fuskbugg.se/skalman01/--...--speedfan.JPG
Jag har sänkt fläktarna i speedfan nu och det låter normalt. Men värmen ska väl inte vara såhär hög? Annars funkar datorn perfekt och det går att lira.

OBS: Jag har satt på ny kylpasta.

Vad bör jag göra

Bör man ens spela med sådan värme?
Senast redigerad av millezaditen 2008-12-04 kl. 15:25.
Citera
2008-12-04, 15:55
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millezaditen
Hej, jag har fixat min stationära dator nu. Innan så dog den helt och stängde av sig när man satt på Steam eller WoW t.ex.

Men nu har jag bytt nätaggregat och man kan spela osv. Men ett problem kvarstår. När jag har på datorn så snurrar fläktarna så in i tusan, och cpu fläkten låter rejält och CPU värmen ligger på 95 grader ungefär. När jag inte alls har några program igång -> http://data.fuskbugg.se/skalman01/--...--speedfan.JPG
Jag har sänkt fläktarna i speedfan nu och det låter normalt. Men värmen ska väl inte vara såhär hög? Annars funkar datorn perfekt och det går att lira.

OBS: Jag har satt på ny kylpasta.

Vad bör jag göra

Bör man ens spela med sådan värme?

Speedfan=skit. Antagligen ditt chipset som ligger uppe i 95 grader, speedfan tar ofta fel på chipset och cpu, inte så ovanligt med höga temperaturer på chipset hos vissa fabrikat. Fixa everest och kolla dina temperaturer där, du kan eventuellt gå in i bios för att få säkra siffror. Om det nu är så att din CPU är 95 grader varm är det något som är fel, dålig kylpasta, dåligt monterad fläkt eller kanske alla faktorer jag nyss nämnde.
Citera
2008-12-04, 16:35
Medlem
Jinxess avatar
Min Easynote packard bell Laptop ligger på 85 grader GPU och CPU så snart jag sätter på datorn. Vet inte om det alltid varit så (borde väl inte ha varit det) men drog först ner everest och speedfan när den stängde av sig själv under tiden som jag spelade Gmod så jag vet inte.

En fråga är, vad kan jag göra med laptopen? Kan inte direkt öppna och byta kylpasta.
Citera
2008-12-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxes
Min Easynote packard bell Laptop ligger på 85 grader GPU och CPU så snart jag sätter på datorn. Vet inte om det alltid varit så (borde väl inte ha varit det) men drog först ner everest och speedfan när den stängde av sig själv under tiden som jag spelade Gmod så jag vet inte.

En fråga är, vad kan jag göra med laptopen? Kan inte direkt öppna och byta kylpasta.
Tryckluft på burk igenom fläkthålet för att göra dig av med damm.
Citera
2008-12-04, 18:53
Medlem
Jinxess avatar
Prövade med en dammsugare och det hjälpte lite grand. Fick ner den till 60 grader. Men ska pröva med en trycklufts behållare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in