Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-04, 21:34
Medlem
NirvanAs avatar
Har testat uppgradera till telia "12-24mbit" från telia 8mbit, och det enda skillnaden jag märkt är att jag fått ca 2mbit högre hastighet UPP.. ingen skillnad alls NER, download hastighet alltså... Har en router CNet CNIG914 100/10Mbps Switch ports .. innebär det inte att denna router ska klara 100mbit ner och 10mbit upp?, alltså ska den klara detta nya internettjänsten? Routern är ca 5år gammal.

Har testat ringt telia åtskilliga gånger men dom säger att allt ser bra ut från deras monitor.

Någon som tror sig veta?
Citera
2008-12-04, 21:38
Medlem
stilltons avatar
troligtvis är det routern som begränsar, prova att koppla datorn direkt till WAN
Citera
2008-12-04, 21:38
Medlem
Squalos avatar
Nej, det betyder att den klarar av att kommunicera både med nätverkskort som klarar 100 MBit och gamla nätverkskort som klarar 10 Mbit.

Har du ADSL så beror hastigheten på avståndet till telestationen. Det är mycket möjligt att du inte klarar av att få högre hastighet än 8 MBit.

Visst kan en router begränsa hastigheten, men knappast när det är så långsamma hastigheter det rör sig om. Min router ger mig 65 MBit med kabel, fast jag utan router kommer upp i runt 92 Mbit.
Citera
2008-12-04, 21:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
En router kan mkt väl begränsa hastigheten, det som squalo säger är förhoppningsvis sant när det gäller nyare routers.
Själv har jag kört mkt med en D-Link 804 från 2002 eller liknande där throghput på wanporten inte var högre än 6mbit. För stunden kör jag med en D-Link 604 vilken klarar knappt det dubbla.
Citera
2008-12-04, 22:00
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
En router kan mkt väl begränsa hastigheten, det som squalo säger är förhoppningsvis sant när det gäller nyare routers.
Själv har jag kört mkt med en D-Link 804 från 2002 eller liknande där throghput på wanporten inte var högre än 6mbit. För stunden kör jag med en D-Link 604 vilken klarar knappt det dubbla.
Usch.. Det var inte mycket till troughput.. Min router, som är 2-3 år, en USR, klarar iaf. 65 MBit på WAN-LAN.

Då kanske det är möjligt att TS-router är så dålig. Det var ju inget vidare prestandamärke på den heller.

Testar TS att koppla utan routern så ser han direkt om det är den som är flaskhalsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in