Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-04, 22:33
Medlem
Hallå alla.

vet inte om detta är rätt tråd att vara i, men om det är fel så får ni flytta den till rätt tråd.

Har precis fått BBB, och de utlovade ( både på nätet och på telefon ) mellan 6 till 12 Mbit genom Adsl på den adress jag bor.

Fick min Speedtouch 780WL i rätt tid och allt funkade klockrent med uppkoppling etc.

MEN vad tror ni jag har fått för hastighet? jo de har satt hastigheten till 2Mbit nedströms. 0,5 upp.
Checkade konfigurationen som administratör, ( ej Lan-admin ) i min lilla Speedtouch och även TPtest. Och de stämmer oroligt bra mot varandra.

Skickade ett mail till dem för 3 dagar sen och påpekat detta, men inte fått något svar, även om de lovar att höra av sig inom 2.
Ska ringa dem imorgon. Hoppas att de kan få en tekniker att släppa upp för 12Mbit.

Någon annan som har/har haft samma problem?

En annan sak, någon som vet vart jag kan hitta info om avstånd till min närmsta telestation?

Någon som kan ge mig ett gott råd om vad jag ska säga till dem imorgon om de börjar tjabbla om att de ska lägga en felrapport och de förväntar att återkomma inom 2 veckor.

Tack på förhand.

/Phantomchaser
Citera
2008-12-04, 22:55
Medlem
Bulldoozers avatar
Är det inte upp till 12mbit? Tror inte att de har lovat dig 12mbit.
Citera
2008-12-04, 23:00
Medlem
Alldeles riktigt..

Men det jag tycker är jävligt irriterande är att de har gett mig ett spann på 6 till 12.. men jag har bara 2.

Om teknikern inte vill eller kan ge mig 12, så vill jag ju i alla fall minst ha 6
Citera
2008-12-04, 23:24
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Bara att klaga och kräva ändring. Visserligen har de aldrig lovat dig någon speciell hastighet men om det skiljer sig så enormt som det gör nu så har du rätt till kompensation. Jag antar att du utfört dina tester korrekt och inte bara testat genom att tanka en fil eller nåt.

http://www.bredbandskollen.se kan hjälpa dig med korrekta tester.
Citera
2008-12-04, 23:31
Medlem
Har du fått kontraktet 6-12 Mbps så skall du ha det, annars har du fullständig rätt att kostnadsfritt bli nedgraderad och få en rättelse. Om du ringer till supporten så får du direkt information om din port är felaktigt nedställd eller liknande. Det skall inte vara några problem alls. För ett företag med såpass många kunder sker ju fel ibland. På supporten kan de ställa upp hastigheten direkt, på de flesta typer av DSL-anslutningar.

Angående mailen så är den lågprioriterad, i och med att det är samma personer som svarar på mail som sitter och svarar på kundsamtal, som naturligtvis måste tas hand om.

Skulle hastigheten du mäter upp variera mycket, säg mellan 1-2 Mbps så är ju risken stor att du kanske kopplat modemet i fel telefonjack, eller har något annat problem med din uppkoppling. Detta hjälper de även till med, så klart. Dock tar det lite längre tid än att bara trycka på ett par knappar. Lycka till!
Citera
2008-12-04, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulldoozer
Är det inte upp till 12mbit? Tror inte att de har lovat dig 12mbit.

Numera tillämpar de flesta seriösa operatörer intervall men givetvis med upp-till hastighet inom intervallet.
Citera
2008-12-04, 23:44
Medlem
Kolla med vilken tjänst du har i deras system. Stämmer det där 6-12, så kommer dom kolla vad ditt modem synkar i. Är porten du ligger på ställd i 12mbit nedåt så blir det så enkelt att ni får felsöka.

Stämmer inte 6-12 så får de helt enkelt rätta till det, en uppgradering gör de på 2-3 musklick.
Citera
2008-12-05, 00:50
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantomchaser

Skickade ett mail till dem för 3 dagar sen och påpekat detta, men inte fått något svar, även om de lovar att höra av sig inom 2.
Ska ringa dem imorgon. Hoppas att de kan få en tekniker att släppa upp för 12Mbit.

.

/Phantomchaser

Du kanske har så segt internet att de fortfarande inte fått ditt mail
Citera
2008-12-05, 00:58
Medlem
Tack för era svar:)

Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Du kanske har så segt internet att de fortfarande inte fått ditt mail

Haha, ja kanske det.
Jo jag ska ringa dem imorgon och få det överstökat på telefon direkt.
Hoppas att allt löser sig smidigt.

Som ni säger så borde detta problem vara enkelt att felsöka.
Jag har gjort alla tänkbara tester. TPtesten, inloggad på speedtouchen och fått verifierat inställningarna. Kollat ini filerna, använt serviceprogramvaran etc.
Det enda som ska till är nog att de klickar 2-3 gånger på musen så skulle det problemet vara borta.

Om inte, ja så kommer ni att få läsa mer om följderna

Tack en än gång och önska mig lycka till imorgon!
Citera
2008-12-05, 03:18
Medlem
aegonss avatar
Har du ordning på dina telefonjack ska det nog bara behövas att de ställer sänker uthastigheten från stationen. Men mest troligt är att porten är felinställd, d.v.s. körs inte på ADSL2+, vilket är löjligt vanligt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in