- ingen lök, tycker inte att det passar
- baconet klipper jag i småbitar och har direkt i såskastrullen utan omvägen över stekpannan. Jag gillar ofta inte stekta smaker. (Men om baconpaketet har varit öppet ett par dagar eller är lite gammalt, eller av osäker härstamning, så kan jag genomsteka baconet först för säkerhets skull.)
- lite mer parmesan, salt och svartpeppar än vad som står i recepten, jag gillar starkare smak
- vispgrädde, 40-procentig. Jag börjar med den och låter den koka ner lite innan jag har i de andra ingredienserna, för en fylligare, fetare sås!
- ungefär en matsked olivolja per portion. Råkade köpa en med citronsmak och använde den i brist på bättre en dag, det blev faktiskt riktigt gott!
- och så spagetti såklart.
- baconet klipper jag i småbitar och har direkt i såskastrullen utan omvägen över stekpannan. Jag gillar ofta inte stekta smaker. (Men om baconpaketet har varit öppet ett par dagar eller är lite gammalt, eller av osäker härstamning, så kan jag genomsteka baconet först för säkerhets skull.)
- lite mer parmesan, salt och svartpeppar än vad som står i recepten, jag gillar starkare smak
- vispgrädde, 40-procentig. Jag börjar med den och låter den koka ner lite innan jag har i de andra ingredienserna, för en fylligare, fetare sås!
- ungefär en matsked olivolja per portion. Råkade köpa en med citronsmak och använde den i brist på bättre en dag, det blev faktiskt riktigt gott!
Nu blev man riktigt sugen på denna maträtt. Får pallra mig iväg till affären.
Om ni gillar lök så finns det inget galet i att verkligen mjuksteka det eller till den
brynthet och mjukhet ni vill typ karameliserat. Finhacka bara det relativt fint
Du kan kombinera stekt lök hur du vill och känner för
av alla världen lökar ni tycker är goda i kombinationer
som ex gul lök, vitlök, purjolök, charlottenlök mm (4 sorter)
Sen gör ni samma sak som man gör en äkta carbonara liksom eller inte ;-)
Att blanda i det med osten pastavatten ägg osv så det blir riktigt krämigt liksom
med fläsket
Senast redigerad av Sladdaren Igår kl. 12:47.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!