2025-01-24, 16:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det finns redan vegan carbonara så varför inte köra på fullt till italienarnas förtre?
Kör på bara, sen vet jag inte varför jag ska bry mig om Italienare och när man gör en god carbonara variant.
Citera
2025-01-24, 16:24
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kör på bara, sen vet jag inte varför jag ska bry mig om Italienare och när man gör en god carbonara variant.

Bryt av spaghettin, ha ketchup till.. Lägg upp klipp på youtube och du får svar
Citera
2025-01-24, 17:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Bryt av spaghettin, ha ketchup till.. Lägg upp klipp på youtube och du får svar
Om det du gillar till din carbonara, varför ska man då bry sig om vad andra säger?
Skulle aldrig jag göra.
Citera
2025-01-24, 17:46
Medlem
Merwinnas avatar
Jag använder:

- ingen lök, tycker inte att det passar
- baconet klipper jag i småbitar och har direkt i såskastrullen utan omvägen över stekpannan. Jag gillar ofta inte stekta smaker. (Men om baconpaketet har varit öppet ett par dagar eller är lite gammalt, eller av osäker härstamning, så kan jag genomsteka baconet först för säkerhets skull.)
- lite mer parmesan, salt och svartpeppar än vad som står i recepten, jag gillar starkare smak
- vispgrädde, 40-procentig. Jag börjar med den och låter den koka ner lite innan jag har i de andra ingredienserna, för en fylligare, fetare sås!
- ungefär en matsked olivolja per portion. Råkade köpa en med citronsmak och använde den i brist på bättre en dag, det blev faktiskt riktigt gott!
- och så spagetti såklart.
Citera
2025-01-25, 07:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag använder:

- baconet klipper jag i småbitar och har direkt i såskastrullen utan omvägen över stekpannan. Jag gillar ofta inte stekta smaker. (Men om baconpaketet har varit öppet ett par dagar eller är lite gammalt, eller av osäker härstamning, så kan jag genomsteka baconet först för säkerhets skull.)
- lite mer parmesan, salt och svartpeppar än vad som står i recepten, jag gillar starkare smak
- vispgrädde, 40-procentig. Jag börjar med den och låter den koka ner lite innan jag har i de andra ingredienserna, för en fylligare, fetare sås!
- ungefär en matsked olivolja per portion. Råkade köpa en med citronsmak och använde den i brist på bättre en dag, det blev faktiskt riktigt gott!

Jodå, men vad gjorde du med äggen ?
Citera
2025-01-25, 09:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Jodå, men vad gjorde du med äggen ?

Glömde! Såklart använder jag äggulor också! Tre äggulor till två portioner, jag vispar ner dem i såsen när den har svalnat lite.
Citera
2025-01-25, 15:54
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Glömde! Såklart använder jag äggulor också! Tre äggulor till två portioner, jag vispar ner dem i såsen när den har svalnat lite.

Bara undra iom att du nämnde inget om äggen mer än som tillbehören så ;-) men bra jobbat!
Citera
Igår, 11:06
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Jag använder:

Nu blev man riktigt sugen på denna maträtt. Får pallra mig iväg till affären.
Citera
Igår, 12:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Nu blev man riktigt sugen på denna maträtt. Får pallra mig iväg till affären.

Glöm inte äggen!
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Sladdarens avatar
Oäkta Pasta Carbonara

Om ni gillar lök så finns det inget galet i att verkligen mjuksteka det eller till den
brynthet och mjukhet ni vill typ karameliserat. Finhacka bara det relativt fint

Du kan kombinera stekt lök hur du vill och känner för
av alla världen lökar ni tycker är goda i kombinationer

som ex gul lök, vitlök, purjolök, charlottenlök mm (4 sorter)

Sen gör ni samma sak som man gör en äkta carbonara liksom eller inte ;-)
Att blanda i det med osten pastavatten ägg osv så det blir riktigt krämigt liksom
med fläsket
Senast redigerad av Sladdaren Igår kl. 12:47.
Citera
Igår, 22:35
Medlem
Jag brukar koka spaghettin tills den blir som en gröt, på så sätt kan man spara på antalet äggulor.
Citera
Igår, 23:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Jag brukar koka spaghettin tills den blir som en gröt, på så sätt kan man spara på antalet äggulor.
Skoj för dig, men varför är du här och tramsar för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in