2023-12-04, 14:42
Avstängd
zergrushs avatar
Jag sprang in på en jazz-krog under Viva Sounds nu i helgen där jag hann med att höra de sista två låtarna av Klara Goliger: Mjukt men kompetent singer/songwriter-stuk med tjej på piano, och lätt kompat av lite bekanta på bas/trummor/cello.

Vad som dock fick mig att fastna vad det sista spåret de körde, som jag inte hittar bland Klaras material på Spotify? Det var en lite längre, mer melankolisk, sak som nästan påminde om Sonic Youths lugnare stunder i hur den byggde upp till ett magnifikt crescendo mot slutet? Önskar jag kunde hitta den låten, för man märkte att hela krogen helt plötsligt höll käften under den för att därefter bryta ut i flera minuters applåd när den var över.
Citera
2024-03-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brushlers
Jag älskar jazz, kanske framförallt spiritual jazz såsom Alice Coltrane och Pharoah Sanders. Älskar också bl.a Goran Kajfes Suptropic Archestra och Sven Wunder.

Tar gärna emot tips på liknande jazz. Gillar inte när det blir för fritt och stökigt. Det får gärna vara med österländsk touch. Bjuder på en fin live med Goran Kajfes nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=cVe2..._channel=Selam

Gillar starkt.
Citera
2024-03-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svedavia
https://www.youtube.com/watch?v=_pFzYw8BGnI
Good Feelings med Ofelia Moore.

Klassas ovanstående som Jazz? Just love it.

Gillar skarpt.
Citera
2024-08-14, 04:50
Avstängd
Jag har precis upptäckt att jazzens esoteriska 6/8 takt är egentligen bara en 4/4, med trioler, triplets? Samtidigt undrar jag om det är så enkelt.

En vals är ju 3/4 alltså trioler (triplets) men låter inte precis så eftersom ettan är mer dominant.

Är det samma sak med jazzen att var 6:e taktslag är mer dominant?
Eller vad är det jag missar? Förklara
Citera
2024-08-14, 14:20
Medlem
bullbulles avatar
Vad anser ni är Miles Davis bästa album? Har lyssnat in mig på en del, och finner nog hans 70-tal starkast. Behöver lyssna in mig på Agharta, Pangaea, Dark magus.

Min åsikt efter att ha lyssnat på en ganska liten del av hans verk:
In a silent way
Kind of blue
Bitches brew
Get up with it
Sketches of Spain
Citera
2025-02-12, 11:26
Medlem
Snyggt klipp med norrländska jazzrock-gruppen Kornet från en konsert på Fasching 1978. Det här var ett starkt gäng unga musiker och de blev uppmärksammade av musikfans över hela landet, Stefan Nilsson och Åke Sundquist blev ett par år senare kärnan i Mats Ronanders band, och Nilsson var medkompositör och arrangör till en hel del av musiken på Ronanders debutalbum i eget namn, Hård Kärlek (1981).

https://www.youtube.com/watch?v=Ev4TRLWGQY0
Citera
2025-02-12, 19:59
Medlem
Oakenshields avatar
Nice. Åke och Stefan var ju veritabel studiomaffia, allt från Lundell och Hylander till gudvetvad.

Sorgligt att ALS tog Stefan från oss för ett par år sedan. Vilket livsverk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in