Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-01-02, 16:12
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Så du ser inget problem med att hårdkoda in en begränsning på 2147483647 för dina databas-IDn, helt i onödan? När databasen klarar 18446744073709551615...

Gör man sin mammas recept-hemsida kanske det inte spelar någon roll, men jobbar man i verkligheten så är det helt idiotiskt.
Jag har jobbat på massor av system där alla 8 bytes i en long används för IDn (oftast är de översta 4 bytesen metadata i någon form, tex shardningsinfo).

Nu vågar jag faktiskt påstå att TS i sin quote-databas inte använder de övre 4 bytesen i en long för shardning. Och jag vågar också påstå att han kommer köra 64-bitarsserver långt innan han når 2147483647 citat, (som ju alla dessutom ses genom att man anger ett $_GET['id'], antar att det då finns en meny nånstans som länkar till var och ett av dom. En meny med 2147483647 länkar...)

Nä, visst är det bra att göra rum för framtiden och så, men tycker bara att folk tenderar att dra det för långt. Säger definitivt inte att intval() är en bättre lösning än ctype_digit(). Men tycker bara inte att motiveringen "tänk vad ska du göra när du har 2 miljarder citat" håller.

Rent allmänt så tror jag det är hyfsat få databaser i världen med tabeller längre än 2 miljarder rader. Anledningen till att man använder större heltal än 32-bitars i databaser är ju för att, som i ditt exempel, de inte är rena ID-kolumner (i bemärkelsen att de inte bara kör nåt AUTO INCREMENT-motsvarande) utan även innehåller annan information.

Jag menar, jag sitter här på Flashback, Sveriges största internetforum, och skriver ett svar till inlägg nummer 14 396 753. Här på Flashback postas det 14 000 inlägg per dygn (Källa: https://www.flashback.org/showthread.php?t=780198). Sen så raderas det väl lite inlägg här och där och så, så säg 15 000. Om postandet fortsätter i samma takt, så kommer vi nå inlägg 2147483647 nån gång kring år 2398.

Nu så är det väl knappast så att Flashback inte växer, så vi kan väl ta siffrorna från tråden jag länkade till ovan, och säga att Flashback kommer fortsätta växa exponentiellt med en takt på 30% per år. Då kommer det fortfarande dröja 18 år innan vi når det magiska inlägg 214783647. 18 år är lång jävla tid, Google har funnits i 11 år. Internet Explorer i 14. Netscape i 15. Mosaic, ffs, i 16 år.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback