• 2
  • 3
2009-01-06, 11:31
Medlem
TTKs avatar
OT raderat

/Mod
Citera
2009-01-06, 14:26
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Nu är det en viss skillnad mellan auktionssidor och annonser om du vinner en auktion skickas uppgifterna till två personer säljaren och köparen från auktionssidan. Det gör det ointressant för en bedragare som vill tjäna så mycket pengar så möjligt, han är mer intresserad av att sälja en sak till flera köpare dvs. genom en annons sida på t.ex. blocket. På blocket tar köparen själv kontakt med säljaren och gör upp affären och han vet inte hur många andra som säljaren sålt varan till. Det är därför du alltid måste använda en säker betaltjänst när du vet vem säljaren är (paradox). När du lägger ett bud på en auktionssida t.ex. tradera vet du inte vem som säljer varan. Visst kan du ta kontakt med säljare för frågor, men det är tradera som meddelar dig att du är köparen och samma sak är det för säljaren han vet inte namnet på dem som bjuder. Han får namnet på vinnaren när auktionen är slut. Visst går det att blåsa folk även på auktionssidor men det kräver massor med arbete och nya namn hela tiden. Eftersom det finns ett omdömessystem. Nu tror inte jag att någon bjuder några högre summor på en vara när säljaren har bara negativa omdömen (ej levererat eller blivit blåst av - med röd text) eller är första varan han säljer. Därför är det mindre risk att förskottsbetala på en auktionssida (typ tradera) än på en annonssida (typ blocket).

Anledningen till att jag skriver så här enkelt, så att även en lätt förståndshandikappad kan förstå. Är att det finns många journalister som tjatar om hur farligt det är och hur många som blir blåsta på tradera och andra auktionssidor när det är på blocket andra annonssidor folket blir lurade på, av annonser med fasta priser och direktkontakt med säljaren. Så om jag har tur kanske vi slipper journalister som inte vet skillnaden mellan de olika systemen och vart du oftast blir blåst om du förskottsbetalar. Auktionssidorna har inte många blåsningar per år även om nästan alla förskottsbetalar.
Ja, du har rätt i att bedragarna främst använder blocket. En bekant till mig åkte dock på en blåsning på Tradera för några år sen. Sen visade det sig att personen blåst andra på Tradera på motsvarande 70 000kr. Iofs inte så mycket som det kan bli på blocket men ändå en hygglig summa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in