Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Nu finns det ju rtt omfattande bevis p att israelerna funnits dr tidigare. Sedan kan man ju diskutera om detta med urminneshvd r en bra id och i hur mnga generationer man kan vara krnkt fr ofrtter gentemot ens frfder.

Personligen skulle jag grna se att de 7,5 miljoner judar som bor i Israel flyttar till Sverige och vi istllet skickar tillbaka de araber som kommit hit. Vi lser ju massor med problem d!
1) Striderna runt Gaza skulle omedelbart upphra
2) Det mesta av antisemitismen i Sverige skulle frsvinna
3) Sannolikt skulle sjlvfrsrjningsgraden, Pisa-resultat och fretagsamheten ka i Sverige
4) Klimatmssigt skulle det ocks vara bra d alla judar som ska hmta Nobelpriser kan ta tget

Du kan ju knacka drr i din hemstad och frga om dina grannar r villiga att ge bort sina hem till dessa nobelpristagare? Svarar de nej eller gr motstnd s fr de rkna med att f sina barn ddade eller jagas bort till Kiruna.
Citera
2024-08-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novalukol
Det blir nog istllet ngra hundratusen rligen till EU i vanlig ordning nr USA r involverad i M.
Det fr vi betala ur vra egna skattkistor. Plus alla israeler som utvandrar men det drabbar nog inte Sverige. Vilken jude vill flytta till Malm?
Nej jag tror det r krt ven i framtiden fr Israels relationer med grannlnderna. De har ju inget att erbjuda som inte omvrlden kan handla p andra hll.
Det handlar inte bara om vad som sker i Gaza utan ven om Vstbanken, Libanon, Iran osv.

Med tanke p att israeliska medborgare som r palestinier nog har det bttre n de flesta andra araber utom de f hjdarna i oljerikena s har frmodligen Israel en statsbildning som har oerhrt mycket gott att erbjuda grannlnderna. I teorin, men d mste de andra slppa sargen (bli moderna) och lra sig och det lr ju inte hnda.
Citera
2024-08-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Du kan ju knacka drr i din hemstad och frga om dina grannar r villiga att ge bort sina hem till dessa nobelpristagare? Svarar de nej eller gr motstnd s fr de rkna med att f sina barn ddade eller jagas bort till Kiruna.
Tja, utvisar vi de som vill ha ett islamistiska styra blir ju ngra bostder lediga. Sedan har ju Reinfelt flugit ver Sverige och konstaterade att det finns plats.
Citera
2024-09-26, 23:43
Medlem
Rumpkorvens avatar
Hur gr det i Gaza nu nr Israel ftt koncentrera sig p Libanon?
Citera
2024-10-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2

Nu r du lite vl ute och cyklar 😄 eller mest troligen inte plst om dessa markomrden och det historiska.

De tervndande israeler, tervandringen brjade redan p slutet av 1800-talet, kpte markomrden av araber som sg marken som vrdels.
De tervndande israeliterna var driftiga och gjorde ngot av markomrdena tex apelsin odlingar och blev framgngsrika.

S om du nu tycker att araberna som slde marken har rtt att med terrorism tvinga de rttmtiga garna att avsga sig markomrdena som de betalt fr r upp till dig.

Man ska inte heller fringa att den frsta ledaren i Israel 1947 ville ha en tvstads lsning men det blev stoppat av dvarande Sovjetunionen.
Hur gr det med dina protester om detta?

Sjlv har jag inte ngon religist engagemang men ogillar fundamentalism i alla former.

Jag ser dessa "Palestina" demonstrationer som med buller och bng tgar varje helg med en fundering om likheten med brunskjortorna dvs SA under Hitler tiden.

Nr terrorist anfallet skedde mot Israe den 7 Oktober kte araber omkring i Sverige med flaggor och hurrade.
1400, barn, ungdomar och nybyggare lmlstade, torterade, vldtagna och kidnappade.
Nu sker dessa min sympati!
Glm det!
Fr mig r Palestina anhngare likvrdiga med Hitler och Stalin och har lgsta vrdet om att f existera.
Citera
2024-10-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nu r du lite vl ute och cyklar 😄 eller mest troligen inte plst om dessa markomrden och det historiska.

De tervndande israeler, tervandringen brjade redan p slutet av 1800-talet, kpte markomrden av araber som sg marken som vrdels.
De tervndande israeliterna var driftiga och gjorde ngot av markomrdena tex apelsin odlingar och blev framgngsrika.

S om du nu tycker att araberna som slde marken har rtt att med terrorism tvinga de rttmtiga garna att avsga sig markomrdena som de betalt fr r upp till dig.

Man ska inte heller fringa att den frsta ledaren i Israel 1947 ville ha en tvstads lsning men det blev stoppat av dvarande Sovjetunionen.
Hur gr det med dina protester om detta?

Sjlv har jag inte ngon religist engagemang men ogillar fundamentalism i alla former.

Jag ser dessa "Palestina" demonstrationer som med buller och bng tgar varje helg med en fundering om likheten med brunskjortorna dvs SA under Hitler tiden.

Nr terrorist anfallet skedde mot Israe den 7 Oktober kte araber omkring i Sverige med flaggor och hurrade.
1400, barn, ungdomar och nybyggare lmlstade, torterade, vldtagna och kidnappade.
Nu sker dessa min sympati!
Glm det!
Fr mig r Palestina anhngare likvrdiga med Hitler och Stalin och har lgsta vrdet om att f existera.

Den del du talar om som blev uppkpt innan 1948 var ett ftal procent av de total ytan som Israel sedan ervrade under Nakba (frn ca 7% till ca 78%), men detta vet du skert redan om eftersom att du r plst?

Fr vrigt s odlade redan de arabiska palestinierna i omrdet. Ett land utan folk, till ett folk utan land var sionisternas paroll nr de krvde att f Palestina. Men Palestina var ett av arabvrldens brdigaste och hgst utvecklade lnder. Achad-Hannm, den sionistiska skribenten, skrev i sin bok Vid skiljevgen 1891:
Vi som bor utomlands inbillar oss ofta att Palestina idag r nstan de, en obrukad vildmark, och att vem som helst som vill kan kpa land dr s mycket han behagar. Men det ligger i sjlva verket inte till p det viset. Det r svrt att hitta obrukad mark ngonstans i landet

Detta r extremt motsgelsefullt till din beskrivning som du frmodligen ftt av ngon sionist.

Nr det kommer till Soviet s rstade de fr en tvstatslsning med resolution 181, s vet inte vad du syftar p dr.

Din liknelse med demonstranter i Sverige och Hittler/Stalin tnker jag inte kommentera d jag inte besvarar dumma frgor
Citera
2024-10-31, 22:08
Medlem
Nej jag frstr att du inte vill anvnda nazist symboler vid era mten.

Hur skulle det se ut? Era riktiga politiska lrdom? Hets mot folkgrupp?
Den palestinska flaggan med ett hakkors?

En kvarleva frn nazisten Amin al-Husseini? Som odlade kontakter med antisemiter i Europa i brjan p 1930-talet.
Europeisk antijudisk propaganda versattes till arabiska och spred Adolf Hitlers lra som sedan spreds av denne Amin al-Husseini.

England efter frsta vrldskriget tog hnsyn till Palestina-arabernas oro och begrnsade den judiska invandringen och jorduppkpen.
Trots det anlades under 1920-talet allt fler judiska bosttningar 1/3 av landomrdena var innan 1930 talet judiska bosttningar. .

Var har du ftt dina 7% ifrn? Judarna hamnade i majoritet i omrdet under andra vrldskriget.

De blomstrande omrdena du beskriver var ken och trskomrden. Araberna r av naturen lata och ville inte lgga ner ngot arbete p dessa omrden.

Jag vet inte vilka nazist-arabiska tidskrifter du lser men du verkar lttpverkad.

Direkt efter utropandet av staten Israel anflls de av nazist inspirerande arabiska grannlnderna Egypten, Irak, Jordan, Libanon och Syrien.

Och Araberna frlorade bde kriget och landyta.
Ska man grta ver det? N!

Du har inte svarat p varfr nazist palestinier kte runt hr i sverige och hurrade och flaggade nr 1400 kvinnor, barn ungdomar blev lemlstade vldtagna mrdade och bortfrda?

r det ngot som du r stolt ver?

Jag brukar frsvara araber med att de r ca 600 r efter vriga vrlden i frstnd och utveckling pga deras religion men det finns grnser.
Citera
2024-11-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Nej jag frstr att du inte vill anvnda nazist symboler vid era mten.

Hur skulle det se ut? Era riktiga politiska lrdom? Hets mot folkgrupp?
Den palestinska flaggan med ett hakkors?

En kvarleva frn nazisten Amin al-Husseini? Som odlade kontakter med antisemiter i Europa i brjan p 1930-talet.
Europeisk antijudisk propaganda versattes till arabiska och spred Adolf Hitlers lra som sedan spreds av denne Amin al-Husseini.

England efter frsta vrldskriget tog hnsyn till Palestina-arabernas oro och begrnsade den judiska invandringen och jorduppkpen.
Trots det anlades under 1920-talet allt fler judiska bosttningar 1/3 av landomrdena var innan 1930 talet judiska bosttningar. .

Var har du ftt dina 7% ifrn? Judarna hamnade i majoritet i omrdet under andra vrldskriget.

De blomstrande omrdena du beskriver var ken och trskomrden. Araberna r av naturen lata och ville inte lgga ner ngot arbete p dessa omrden.

Jag vet inte vilka nazist-arabiska tidskrifter du lser men du verkar lttpverkad.

Direkt efter utropandet av staten Israel anflls de av nazist inspirerande arabiska grannlnderna Egypten, Irak, Jordan, Libanon och Syrien.

Och Araberna frlorade bde kriget och landyta.
Ska man grta ver det? N!

Du har inte svarat p varfr nazist palestinier kte runt hr i sverige och hurrade och flaggade nr 1400 kvinnor, barn ungdomar blev lemlstade vldtagna mrdade och bortfrda?

r det ngot som du r stolt ver?

Jag brukar frsvara araber med att de r ca 600 r efter vriga vrlden i frstnd och utveckling pga deras religion men det finns grnser.

Du snackar bara en massa goja dr du blandar ihop dina perversa fantasier med faktiska hndelser. Vilket indikerar att du inte kan ett skit om denna konflikt.

1922 var frsta folkrkningen, d var det 11% judar. 6-7% som jag skrev har jag ftt frn Benny Morris bok: The Birth of the Palestinian Refugee Problem Revisited. Sida 18,

Arab Palestine in 1947 remained essentially a peasant society. About half the Arab land was owned by small proprietors and much of the rest - worked by tenant farmers - was held by big landowners, who lived in the towns, many in Lebanon, Egypt or Syria. (About 50 per cent of Palestine's land mass - most of it in the Negev - was state land while Zionist organisations and individual Jews owned 6-7 per cent.)
By the end of 1947 there were one and a quarter million Arabs (about 1.1 million Muslims and 150,000 Christians), 65-70 per cent of them living in some 800-850 villages; about 30 per cent lived in cities and towns. Some 70,000 beduin were concentrated mostly in the northern Negev, their number steadily decreasing as they settled in villages and towns. While the vast majority of the labour force were village dwelling fellahin, a substantial number of town dwellers also worked in agriculture.

Morris skriver ven p sida 50 om hur sionisterna flera r innan kriget, ville etniskt rensa Palestina fr att gra plats t sin framtida etnonationalistiska stat. Deras agenda var etnisk rensning, det r ingen hemlighet

Jag citerar
the 'government' of the Yishuv - discussed transfer. On 7 June 1938, proposing Zionist policy guidelines, Ben-Gurion declared: 'The Jewish State will discuss with the neighbouring Arab states the matter of voluntarily transferring Arab tenant-farmers, labourers and peasants from the Jewish state to the neighbouring Arab states.' (As was his wont, Ben-Gurion at the same time endorsed complete equality and civil rights for the Arabs
living in the Jewish State; some executive members may have regarded this as for-the-record lip service and posturing for posterity.) Five days later Ben-Gurion laid his cards baldly on the table: I support compulsory transfer. I don't see in it anything immoral.' Ussishkin followed suit: there was nothing immoral about transferring 60,000 Arab families.
Citera
2024-12-03, 09:27
Medlem
volvo 240s avatar
S finns det ngra siffror frn Israel om de frlorat tex ngra helikoptrar el flygplan el tex Merkava vagnar under den hr konflikten? Det har ju hllt p i ver ett r s hur har det gtt fr araberna? Hur mnga israeliska soldater r KIA tex.

Frgorna gller hela konflikten dr nere och inte bara Gaza.
Citera
2024-12-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
S finns det ngra siffror frn Israel om de frlorat tex ngra helikoptrar el flygplan el tex Merkava vagnar under den hr konflikten? Det har ju hllt p i ver ett r s hur har det gtt fr araberna? Hur mnga israeliska soldater r KIA tex.

Frgorna gller hela konflikten dr nere och inte bara Gaza.

380 israeliska soldater r ddade i strid i Gaza, enligt IDF. Totalt har 808 soldater dtt.
(Det brukar ta ett tag innan de ddades namn offentliggrs eftersom anhriga ska underrttas m.m.)

https://www.gov.il/en/pages/swords-o...idf-casualties

Utver detta har 47 soldater dtt i strid i Libanon.
Senast redigerad av Nannegijala 2024-12-03 kl. 16:09.
Citera
2024-12-04, 18:33
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
380 israeliska soldater r ddade i strid i Gaza, enligt IDF. Totalt har 808 soldater dtt.
(Det brukar ta ett tag innan de ddades namn offentliggrs eftersom anhriga ska underrttas m.m.)

https://www.gov.il/en/pages/swords-o...idf-casualties

Utver detta har 47 soldater dtt i strid i Libanon.

Alltid trkigt nr mnniskor dr.... Men det r iaf ganska lga frluster.

Hur ser det ut med hrdvara som plan och stridsfordon etc?

Det vore ju inte jtteesvrt att tex skjuta ner en Apache med rtt omsndigheter och en manpad.
Citera
2024-12-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Alltid trkigt nr mnniskor dr.... Men det r iaf ganska lga frluster.

Hur ser det ut med hrdvara som plan och stridsfordon etc?

Det vore ju inte jtteesvrt att tex skjuta ner en Apache med rtt omsndigheter och en manpad.

Sna uppgifter offentliggr man inte d sjlva konflikten pgr. Ibland intrffar t.ex. en helikopter-krasch med ddsoffer som fljd och d meddelas det (eftersom mnga nd skert har bevittnat kraschen), men det finns ingen officiell statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in