Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2009-01-15, 11:28
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Det är ju inte olaglig verksamhet om han säljer malt svavel, kol och kaliumnitrat...
Så du tror att han inte kommer att sälja det svart?

Dessutom krävs det olika tillstånd och eländiga regler att hålla sig till om man ska hålla på med kemisk hantering och försäljning på lagligt sätt. T.ex. måste ju 16-punkters säkerhetsdatablad enligt REACH-direktivet tas fram för en blandning av kemikalier och bifogas varje leverans.
Citera
2009-01-15, 18:12
  #38
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Så du tror att han inte kommer att sälja det svart?

Dessutom krävs det olika tillstånd och eländiga regler att hålla sig till om man ska hålla på med kemisk hantering och försäljning på lagligt sätt. T.ex. måste ju 16-punkters säkerhetsdatablad enligt REACH-direktivet tas fram för en blandning av kemikalier och bifogas varje leverans.

Svart är det väl inte han betalar svensk skatt på det när han köper in det själv. Sedan så säljer han det ju "begagnat" i mindre mängder. Är inte olagligt att sälja något begagnat om jag minns rätt.

det enda som kan krångla är isåfall oxiderande produkter. Kol och svavel kan inte någon säga något om.
Citera
2009-01-15, 19:12
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Svart är det väl inte han betalar svensk skatt på det när han köper in det själv. Sedan så säljer han det ju "begagnat" i mindre mängder. Är inte olagligt att sälja något begagnat om jag minns rätt.

det enda som kan krångla är isåfall oxiderande produkter. Kol och svavel kan inte någon säga något om.

Tror knappast att han tänkte jobba gratis, behöver inte du skatta din inkomst?
Citera
2009-05-11, 16:50
  #40
Medlem
Purkoss avatar
Är lite funderande över om du gick vidare med denna idé eller lät den vara?
Citera
2009-05-11, 22:16
  #41
Medlem
pihops avatar
Lät det vara. För mycket jobb och för mycket gråzon i mitt tycke. Vill inte åka dit för nåt.
Citera
2009-05-11, 22:25
  #42
Medlem
Purkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Lät det vara. För mycket jobb och för mycket gråzon i mitt tycke. Vill inte åka dit för nåt.

Okej, synd!
Citera
2009-05-12, 00:24
  #43
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Så du tror att han inte kommer att sälja det svart?
Det här har gått min näsa förbi tidigare. Riktigt fyndigt! Sälja svartkrut svart.
Hur annars?
Citera
2009-05-12, 11:57
  #44
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Det här har gått min näsa förbi tidigare. Riktigt fyndigt! Sälja svartkrut svart.
Hur annars?
Annars kan man ju köra med vitkrut, baserat på vitkol!Oj, vad rolig jag är!
Citera
2009-05-12, 12:24
  #45
Avstängd
Insurgencys avatar
Visselmix är ju vit, om den är perklorat- och bensoatbaserad och den är ju utmärkt som smällarkrut också.

Grönkrut kallas ju direktöversatt dåligt blandat svartkrut på engelska. Det funkar dock alldeles utmärkt om man hettar upp behållaren som man häller det i istället för att tända med stubin. Borde också funka med stubin i tillräcklig mängd. Riktigt stora kanoner lär ha laddats med "grönkrut" innan nitrocellulosan var uppfunnen.
__________________
Senast redigerad av Insurgency 2009-05-12 kl. 12:26.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback