2009-01-14, 17:14
Medlem
Whoever2blames avatar
Jag vet inte hur jag ska beskriva det. Men magövningarna klaffar inte för mig i tyngre övningar. Ryggen tar liksom över och hjälper till för mycket. Det känns inte som det ska helt enkelt.

Är det kanske typiskt tjejer att vara lite svaga i bålen rent allmänt kanske?
Citera
2009-01-14, 17:19
Medlem
Axons avatar
Det är precis lika vanligt hos killar men vi kompenserar i övningarna och erkänner inte för oss själva att vi inte klarar den

Bålstabilitet är invecklat och jag rekommenderar dig att köpa boken "Total bålstabilitetsträning". Det är 200kr som kommer gör dig till en mästare
Citera
2009-01-14, 17:24
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Whoever2blame

Nä, tjejer kan vara jättestarka i bålen. Men det du kan göra är att verkligen börja fokusera på vad du sysslar med i magövningarna. Att bana in en bättre teknik. anledningen till att du fuskar i de tyngre övningarna är att du har för stor belastning.

Crunchövningar är absolut effektivast för just magmusklerna. Annars är Plankan och/eller statiska övningar helt ok för stabilitet. Sit-upsövningar är också ganska bra för magen, men höftböjarmusklerna gör mycket av arbetet.

Man kan inte säga att nån övning är bättre eller sämre. De ger bara olika resultat.
Citera
2009-01-14, 17:45
Medlem
Whoever2blames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Nä, tjejer kan vara jättestarka i bålen. Men det du kan göra är att verkligen börja fokusera på vad du sysslar med i magövningarna. Att bana in en bättre teknik. anledningen till att du fuskar i de tyngre övningarna är att du har för stor belastning.

Crunchövningar är absolut effektivast för just magmusklerna. Annars är Plankan och/eller statiska övningar helt ok för stabilitet. Sit-upsövningar är också ganska bra för magen, men höftböjarmusklerna gör mycket av arbetet.

Man kan inte säga att nån övning är bättre eller sämre. De ger bara olika resultat.

Om resultaten är olika så borde väl det finnas bättre och sämre övningar??

Du kan ha rätt i att jag borde "bana väg" bättre, att jag fuskat över en nivå... För det är oftast maskincrunches som jag känner inte tar sig.. Då hur jag än gör känns det inte som det ska.
Citera
2009-01-14, 17:58
Medlem
Whoever2blames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Det är precis lika vanligt hos killar men vi kompenserar i övningarna och erkänner inte för oss själva att vi inte klarar den

Bålstabilitet är invecklat och jag rekommenderar dig att köpa boken "Total bålstabilitetsträning". Det är 200kr som kommer gör dig till en mästare

Men åh! Den där jävla bollen. Den är säkert SKIT bra. Men den är stor, den är ful,den är rund. Jag har sett den hos alldeles för många lönnfeta kärringar dammandes i ett hörn för att kunna vara vänligt inställd till den ännu.
Citera
2009-01-14, 18:02
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Whoever2blame

Det finns inte bättre och sämre övningar. Det finns bara övningar med mer eller mindre effekt och mer eller mindre skaderisk. Målet bör ju därför vara att hitta en övning som har mest effekt till lägst skaderisk. Frågan är ju vilket resultat du är ute efter....

Tex ta dips. Det är en övning som har hög skaderisk och ganska låg effekt för de inblandade muskelgrupperna. Det finns ingen annan övning än dips som har samma effekt som just dips. Om man nu har nytta av dips, som i tex athletic fitness, så måste man köra den för att bli bra på just den. Men kör man dips för att bli starkare i någon av muskelgrupperna så finns det effektivare övningar med lägre skaderisk för just dom.
Senast redigerad av pezrulezhaakon 2009-01-14 kl. 18:05.
Citera
2009-01-14, 18:22
Medlem
Whoever2blames avatar
Ahaa. Då missförstod jag dig bara.
Citera
2009-01-14, 19:52
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoever2blame
Men åh! Den där jävla bollen. Den är säkert SKIT bra. Men den är stor, den är ful,den är rund. Jag har sett den hos alldeles för många lönnfeta kärringar dammandes i ett hörn för att kunna vara vänligt inställd till den ännu.
Vem har nämnt något om boll?

Boll är något man ger ut som enkelt tips för folk som vill känna på bålstabilitetsträning men är absolut inte det enda man använder.
Citera
2009-01-14, 21:17
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur jag ska beskriva det. Men magövningarna klaffar inte för mig i tyngre övningar. Ryggen tar liksom över och hjälper till för mycket. Det känns inte som det ska helt enkelt.

vad menar du med att ryggen tar över? Om du känner i ryggen så är det väl snarare tvärtom att det är ryggen som är svag?
Citera
2009-01-29, 13:40
Medlem
Whoever2blames avatar
Citat:

Liten uppdatering: Jo. jag sänkte vikten och i princip bara banade väg i maskinen samtidigt som jag körde "mina riktiga" crunches i kabelmaskinen istället. Nu har väl magmusklerna fattat vad dom ska göra så i nästa styrkerepa så blir det maskincrunches på den egentliga vikten. Hoppas ni förstår vad jag menade.. Min gymkompis är en gammal thaiboxare, kanske därför jag aldrig riktigt lär mig gym genren.. (?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in